Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 50 (goedkope broertje van de Garmin Edge 705)

rivosports
Forum-lid

rivosports 06 jun 2012 10:16

Gianni schreef:Heeft er nog iemand last van het verkeerd projecteren van de wegaanduiding op de gps?
Ik heb al meermaals gemerkt, zowel bij een geplande route als bij navigeren, dat de geprojecteerde weg welke ik word verondersteld te volgen soms een bocht overslaat en gewoon in vogelvlucht een stuk wordt gevolgd.
@Gianni: Kun je misschien wat specifieker zijn? Kun je bijv. een geplande route geven en daarbij duidelijk aangeven waar het fout gaat.
Bryton kan dan vaststellen of dit het gevolg is van de software of dat het wordt veroorzaakt door een fout in het basis kaartmateriaal.
De basis voor de kaarten wordt betrokken van Navteq en wordt verder aangevuld met informatie van Open Cycle Maps.

UniMatrixOne
Forum-lid

UniMatrixOne 06 jun 2012 11:43

dirber schreef:Iemand al eens meegemaakt?.
Moet je voor een spoorwegovergang wachten en dan komt op je bryton het kompaskalibratiescherm plots tevoorschijn en blijft 5 seconden in beeld en verdwijnt dan voor 5 seconden en komt weer in beeld etc. etc…….. zodat je de onderliggende gegevens niet meer kunt zien.
Dit ongeveer een kwartier lang.
Blijkbaar is er een (te) sterk magnetisch veld bij een spoorwegovergang.
Zéér irritant.
Yep, woon bij het station moet regelmatig wachten aan het begin of einde van een rit, met als gevolg hetgene jij beschijft :D

Gianni
Forum-lid

Gianni 07 jun 2012 07:52

rivosports schreef:
Gianni schreef:Heeft er nog iemand last van het verkeerd projecteren van de wegaanduiding op de gps?
Ik heb al meermaals gemerkt, zowel bij een geplande route als bij navigeren, dat de geprojecteerde weg welke ik word verondersteld te volgen soms een bocht overslaat en gewoon in vogelvlucht een stuk wordt gevolgd.
@Gianni: Kun je misschien wat specifieker zijn? Kun je bijv. een geplande route geven en daarbij duidelijk aangeven waar het fout gaat.
Bryton kan dan vaststellen of dit het gevolg is van de software of dat het wordt veroorzaakt door een fout in het basis kaartmateriaal.
De basis voor de kaarten wordt betrokken van Navteq en wordt verder aangevuld met informatie van Open Cycle Maps.
Bedoel je dat ik een foto moet nemen?
Een specifiek voorbeeld is dat ik bijvoorbeeld op een rechte weg fiets naast het water waarna ik een bocht naar rechts zou moeten nemen gevolgd door een linkse bocht. Mijn gps geeft deze bochten echter niet aan maar geeft een lijn aan die rechtstreeks naar de weg loopt na de tweede bocht. (Hij slaat de bochten dus over)
Ik moet er nog bijvertellen dat ik hem met de standaard kaarten heb aangekocht en nadien heb geüpgrade naar Navteq kaarten.

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 07 jun 2012 09:52

En de bochten staan wel op de kaarten?

rivosports
Forum-lid

rivosports 07 jun 2012 11:39

Gianni schreef:
rivosports schreef:
Bedoel je dat ik een foto moet nemen?
Een specifiek voorbeeld is dat ik bijvoorbeeld op een rechte weg fiets naast het water waarna ik een bocht naar rechts zou moeten nemen gevolgd door een linkse bocht. Mijn gps geeft deze bochten echter niet aan maar geeft een lijn aan die rechtstreeks naar de weg loopt na de tweede bocht. (Hij slaat de bochten dus over)
Ik moet er nog bijvertellen dat ik hem met de standaard kaarten heb aangekocht en nadien heb geüpgrade naar Navteq kaarten.
Hallo Gianni,
Nee, we hoeven geen foto maar kun je aangeven waar zich dat afspeelt (coördinaten, plaats, straatnaam bijv.). Dat maakt het zoeken naar de oorzaak mogelijk. Of maak een schermprint uit Google Maps o.i.d. waar deze weg wel goed getekend staat.

Mountainbiker66
Forum-lid

Mountainbiker66 07 jun 2012 20:14

Vandaag zijn mijn Europese kaarten aangekomen die ik vorige zondag had besteld op de site van Bryton.
Ik heb er mijn micro-sd kaart die er bij zat toen ik mijn toestel had aangekocht, waar ik de Benelux had geactiveerd verwijderd en de nieuwe er ingestopt.Ik sluit mijn toestel aan op de computer, ga naar mijn apparaat en daarna naar mijn kaarten , daar staan nog steeds de vorige kaarten met de Benelux geactiveerd en dat ik de andere moet aankopen.
Moet ik deze misschien eerst verwijderen, en hoe doe ik dat. En hoe installeer ik dan de nieuwe?
Heb het nochtans gedaan zoals beschreven op de site van Bryton. Zie hier onder .

Gebruikershandleiding
Sla een kopie van al uw kaarten op de MicroSD-kaart op naar uw computer of een dvd.
( Opmerking: als u de kaarten van uw micro SD-kaart verwijdert zonder eerst een kopie op te slaan, zult u de kaarten opnieuw moeten aanschaffen. )
Plaats de gekochte microSD-kaart in uw apparaat.
Schakel het apparaat in en verbind het via de USB-kabel met de computer.
Ga naar ijn apparaat0eheren.
Kies het land op uw microSD-kaart dat u wilt activeren.
Activeer het en u kunt aan de slag!

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 08 jun 2012 13:45

Hoe kan ik weer terug naar het kaartmateriaal zonder al die andere fietsroutes.
Wordt helemaal tureluurs van al die door elkaar lopende lijnen.
Het gevolg is dat ik menigmaal het 'bos' in ga.
Een andere oplossing is ook denkbaar maar dat vergt een software aanpassing in het kaartmateriaal, nl. door de lijn van de route die je volgt dikker te maken.
Het betreft dus een zelf gemaakte route.
...

dreezz
Forum-lid

Gebruikersavatar dreezz 08 jun 2012 16:24

de vakantie nadert... ik schaf compleet europa toch maar niet aan.
14 euro verzendkosten, en ook nog een onzekerheid of er bijkomende kosten zijn (douane)...
jammer, maar helaas.

dan maar zonder kaart, misschien werkt een leeg scherm met alleen de gedwonloade tracks ook wel...
heeft iemand daar ervaring mee?
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 08 jun 2012 16:31

@ Dreezz Dit schrijft forumlid rivosports: Of je de Europa kaart voldoende is als je buiten de Benelux gaat fietsen kun je zelf controleren door m.b.v. de joystick naar het bewuste land te gaan en vervolgens in te zoomen. Ook kun je een willekeurig adres of het centrum van 'n willekeurige plaats in te voeren en de Bryton vervolgens de route te laten berekenen. Succes!

Weet iemand hoe nauwkeurig dit dan is in bijvoorbeeld de alpen? (Screenshot meer dan welkom!)

utflecht
Forum-lid

utflecht 08 jun 2012 16:36

@Dreezz Heb met de gewone kaart eind maart door noord Duitsland en Denemarken gefietst en geen probleem...ruim voldoende details
Lastig is wel routes plannen...had niet overal wifi en offline werkt nog steeds niet
Zocht in dat geval op kaart dorpen/steden op de route en liet de Bryton route zoeken op POI..stadcentrum naar stadcentrum.
iets meer moeite maar bruikbaar alternatief

verwarrend vind ik ook idd al die wegenkleurtjes...soms lastig je eigen route te onderscheiden

dreezz
Forum-lid

Gebruikersavatar dreezz 08 jun 2012 17:21

dank voor het meedenken.
ik heb de pech dat ik niet de OSM kaart van europa heb, maar de rider 50 later heb gekocht.
ik heb nu alleen de HD+cycle paths kaart van de Benelux geactiveerd.
als ik dus in frankrijk wil fietsen zal ik kaartloos zijn, en misschien slechts de vooraf gedownloade route in beeld zal hebben.

wanneer wordt ook alweer de open street map vrijgegeven voor de Bryton?
ik zag volgens mij iets langskomen van 2e kwartaal...
als dat zo is, dan zal ik daar waarschijnlijk (met plezier!) genoegen mee nemen.
maar... hoe rekbaar is Q2? ;-)
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 08 jun 2012 17:51

Ow, ik zit zelf twijfelen over de Bryton.... maar als ik hem dus nu zou kopen dan heb ik alleen maar Benelux kaart en verder helemaal niets? Ik voel er weinig voor om voor die paar keer dat ik in een ander land fiets een hele kaart te moeten kopen. Weet Rivosports hier wat meer over?

Garmin Edge 705 en 800 kunnen wel gewoon met gedownloade OSM kaarten overweg?

Plaats reactie