Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 apr 2016 08:57

Douglas schreef:Tja mooi voorbeeld van het nieuwe Nederland. Van de kernwaarden verdraagzaamheid en tollerantie is niet veel meer over.
Dit is de nieuwe vorm van 'vrijheid' vooral roepen wat uit de onderbuik komt.
Ik heb jaaaaren geleden ooit eens een buitenlandse journalist horen zeggen dat Nederlands helemaal niet tolerant zijn, dat dit een groot misverstand is doordat tolerantie en onverschilligheid door elkaar worden gebruikt.
Moet zeggen dat ik deze journalist hier volledig gelijk in moet geven, het volk is niet tolerant, we zijn onverschillig.
scepticus schreef:Ach, als ik zie hoe sommige wielrenners zich gedragen, snap ik best dat er mensen zijn die wielrenners haten.
Ja dat snap ik ook, maar als bepaalde bevolkingsgroepen zich zo gedragen dan wordt het met de mantel der liefde afgewimpeld,


En ja, op de weg is het net een jungle, nog meer als je er ook op gaat letten.
De smartphone met al die appjes maakt het er ook al niet beter op.
En wat JoostG ook al schrijft, velen hebben boter op hun hoofd, zelf een broertje dood hebben al verkeersregels en fatsoensnormen.

Maar goed, zo'n haatzaai groep dat moet gewoon niet kunnen.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 06 apr 2016 10:06

Met veralgemeningen kom je natuurlijk nergens, maar veel van de (wederzijdse) verwijten zijn ook niet echt ongegrond. Misschien is het eens tijd voor een brede actie tegen de algemene hufterigheid-op-de-fiets, bij wielrenners zowel als bij huis-tuin-en-keukenfietsers (waarvan er immers ook heel wat zijn die boter op hun hoofd hebben). En misschien moeten de 'nette' wielrenners (waartoe we ons allemaal graag willen rekenen, toch?) hierin, om komaf te maken met alle clichés, maar eens het voortouw nemen, en de 'nette' andere fietsers als medestanders zien (en hen als eerste de hand reiken, waarom niet?) in plaats van al dat verwijten over en weer. Want om het hokjesdenken de wereld uit te helpen moet er natuurlijk wel iemand als eerste uit zijn hokje komen...
't Is maar een ideetje!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 06 apr 2016 10:15

Een hele simpele regel die iedereen ter harte zou moeten nemen is dat als je wilt trainen, je dit doet op een locatie die daarvoor geschikt is, bijvoorbeeld een industrieterrein, rondjes in de polder, rondjes rechtsom zonder zijwegen etc. Wil je toeren dan hou je je aan de geldende verkeers- en gedragsregels.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 apr 2016 10:35

jappiex schreef:Een hele simpele regel die iedereen ter harte zou moeten nemen is dat als je wilt trainen, je dit doet op een locatie die daarvoor geschikt is, bijvoorbeeld een industrieterrein, rondjes in de polder, rondjes rechtsom zonder zijwegen etc. Wil je toeren dan hou je je aan de geldende verkeers- en gedragsregels.
Hier ga je al een bult discussie op krijgen.
Een locatie die jij geschikt vindt, vindt de vrachtwagenchauffeur op dat industrieterrein, of de lokale boer met zijn tractor op de landweggetjes natuurlijk niet.
Beide gevallen zit je op de openbare weg en moet je je toch aan de verkeersregels houden. En kan je geen enkel excuus aanvoeren waarom het op die plek niet zou moeten - terwijl je het wel zou kunnen uitleggen/verantwoorden.

Hoe frustrerend het ook is, volgens mij kom je hier nooit vanaf. Mensen (of Nederlanders) denken nou eenmaal in hokjes. "Die buitenlanders" "Die jongeren" "Die wielrenners", "Die BMW rijders" "Die Duitsers op het strand" "Die voetbal hooligans (supportes)"... en bij al die hokjes is dat om een negatieve eigenschap over de groep te formuleren.
Ik troost me met deze gedachte dat zoals ik onder "Dat tuig in lycra" geschaard wordt, er net zo makkelijk "Asociale bmw rijders", "Vervelende hangjongeren in het centrum", "Stinkende dikke duitsers op het strand" etc etc zijn.
Zolang ik voor mezelf mijn eigen gedrag kan verantwoorden en daarmee (grotendeels) uit de problemen weet te blijven. Kan ik lekker fietsen. Ik heb ook nog niet meegemaakt dat ik moedwillig van de weg gereden (dreigde) te worden of anderszinds. Uiteraard wel zo af en toe situaties waar ik of de ander met een andere keuze voor minder hinder had kunnen zorgen. So be it.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 apr 2016 10:58

scepticus schreef:Ach, als ik zie hoe sommige wielrenners zich gedragen, snap ik best dat er mensen zijn die wielrenners haten.
Dat snap ik niet. Als je ziet hoe sommige automobilisten zich gedragen waarom is er dan geen algemene nationale automoblisten-haat? Ik denk dat er meer mensen in het ziekenhuis belanden als gevolg van een auto-ongeluk dan door toedoen van iemand op een racefiets. We rekenen toch ook niet alle automobilisten af op het gegeven dat er idioten zijn die met met een slok op achter het stuur gaan zitten?

Het is gewoon een seizoens-ding. De krokussen komen uit, hooikoorst steekt de kop weer op en we gaan weer nationaal "wielrenners" bashen. Zucht.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 apr 2016 11:20

TumTumTum schreef:Dat snap ik niet. Als je ziet hoe sommige automobilisten zich gedragen waarom is er dan geen algemene nationale automoblisten-haat?
Nope.
Wie haten er wielrenners, automobilisten.
Wie bestuurt er regelmatig een auto, bijna elke Nederlander van boven de 18 met een geldig rijbewijs.

Wielrenners zijn de enige die automobilisten zouden kunnen haten maar aangezien ze met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zelf ook automobilist zijn . . . . .

Boter op het hoofd voorbeeld, in veel woongebieden hangen bordjes en spandoeken tegen hard rijden. Als er een snelheidscontrole is blijken het vooral de bewoners zelf te zijn die te hard rijden . . .

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 06 apr 2016 13:01

Toch komt die Facebook site enigszins Gargamelerig op me over.
Afbeelding

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 06 apr 2016 14:12

Durf best wel zelf kritiek te hebben en het komt zeker voor dat ik een actie uithaal op te fiets die ik beter achterwege had kunnen laten en dan is het ook eigen schuld als sommige mensen denken zie je wel die wielrenners! Jammer vindt ik het echter dat je te vaak in een situatie terecht komt die veroorzaakt wordt door rare acties van andere weggebruikers (vooral op het fietspad schijnen andere regels te gelden) maar zo te horen aan die reacties die daarop volgen ben jij altijd "die lul op de fiets". Voel wel eens de behoefte om te stoppen en uit te leggen dat de situatie toch echt door het totaal onwetende, domme en of onoplettende gedrag van die ander veroorzaakt is maar ach dan kom ik niet meer aan fietsen toe!
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 apr 2016 15:02

ik vind persoonlijk niet dat ik me als wielrenner hoef te excuseren voor de renners die er een potje van maken.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 06 apr 2016 15:33

Maar je kan je wel uitdrukkelijk van ze distantiëren door er zelf géén potje van te maken.
De discussie 'wielrenners' versus 'gewone fietsers' is een valse discussie: het moet m.i. gaan tussen 'nette fietsers' versus 'hufterige fietsers', zonder verder onderscheid.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 apr 2016 15:38

dario schreef:Maar je kan je wel uitdrukkelijk van ze distantiëren door er zelf géén potje van te maken.
dat impliceerde ik inderdaad ;-)

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 06 apr 2016 17:13

Als ik mij keurig aan de geldende verkeersregels houd maar wel veel harder dan normale fietsers rijd natuurlijk dan kom ik helaas toch te vaak in "aanvaring" met iemand: die totaal ontspannen slingered lekker om zich heen zit te kijken, een puber die met zijn smartphone bezig is, fietsers die persé naast elkaar moeten fietsen terwijl ze met een beetje inzicht ook wel kunnen bedenken dat ze hiermee andere zwaar hinderen, et cetera dan blijf je toch "de hufter" ondanks dat je niets verkeerd doet en die andere doen het niet goed natuurlijk maar ook weer niet met opzet dus het blijven "nette" mensen tot het tegendeel bewezen is. Lastige discusie blijft het! :mrgreen:
No pain no gain, no guts no glory!

Plaats reactie