Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 23 feb 2017 17:02

Er zal eerst een slagaderlijke bloeding of dodelijk ongeluk moeten gebeuren eer uci en fiets fabricanten gezond verstand krijgen
Je moet niet iets wat op een atb werkt op een race fiets monteren waar in een groep wordt gereden.
Of er zouden beschermkappen op moeten of schijf monteren op as tussen spaken dat hij beschut zit

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 23 feb 2017 17:17

Ik weet nog dat er amerikaanse voorschriften ( consumer protection) kwamen tegen uitstekende eindjes van rem- en derailleurkabels, hendels van snelspanners etc. Maar dit is toch weer anders. Het zal mij benieuwen hoe het verder gaat.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 23 feb 2017 18:24

Tandwielen worden meestal bedekt door een ketting ;)

Karl66
Forum-lid

Karl66 23 feb 2017 18:44

SqueeZer schreef:Laat ons meteen ook iets doen aan die gevaarlijke tandwielen, pedalen, enz.

Kan goed zijn dat het incident door ... een schijfrem ontstaan is maar buiten zijn woord en een een storm in een glas water zie ik geen bewijzen van de oorzaak. Enkel bewijzen van het resultaat.
Ja stel je voor dat je rijders op hun woord gaat geloven als ze zeggen dat het door een schijfrem kwam :roll:
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

senior
Forum-lid

senior 23 feb 2017 19:02

tommeke14 schreef:Tandwielen worden meestal bedekt door een ketting ;)
Allemaal? :o

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 23 feb 2017 19:27

Een tandwiel op zich is net zo link, echter, omdat die samen in een cassette zitten, geeft dat bescherming omdat je niet tegen 1 tandwiel aan komt. Maar ook de tandwielen er naast. In theorie kan je dan nog wel een horrorscenario bedenken hoor. Maar praktijk wijst uit dat dit geen gevaar oplevert.

Bij een schijfrem heb je maar 1 enkele schijf. Dat is toch een groot verschil.

En er is nog een zeer belangrijk verschil, die schijf draait met het wiel mee, en die cassette niet. Het moment dat je valt, staat je cassette bijna stil, terwijl je schijf door draait totdat je wiel stopt met draaien.

En er is nog een 3de heel belangrijk vesrchil. Die schijf wordt loeiheet bij een afdaling. Een tandwiel/cassette niet.

NoChain
Forum-lid

NoChain 23 feb 2017 19:49

SqueeZer schreef:Laat ons meteen ook iets doen aan die gevaarlijke tandwielen, pedalen, enz.

Kan goed zijn dat het incident door ... een schijfrem ontstaan is maar buiten zijn woord en een een storm in een glas water zie ik geen bewijzen van de oorzaak. Enkel bewijzen van het resultaat.
Ik stel voor dat jij eens een draaiende pedaal probeert te stoppen met je hand en vervolgens een schijf, als ze beide even gevaarlijk zijn zal je dit vast wel op film willen zetten voor ons. Ik kijk er alvast naar uit.

Er zijn tot de dag van vandaag mensen die de holocaust ontkennen of 9/11, of dat de aarde rond is. Ontkennen dat een schijf gevaarlijker is als een pedaal is dan nog klein bier zeker.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 feb 2017 19:56

NoChain schreef:............
Er zijn tot de dag van vandaag mensen die de holocaust ontkennen of 9/11, of dat de aarde rond is. Ontkennen dat een schijf gevaarlijker is als een pedaal is dan nog klein bier zeker.
Waarom er steeds maar de holocaust bij betrekken.
Ik snap totaal niet wat dat ook maar kan bijdragen aan deze hele remschijvendiscussie.

Want stel je maar even voor dat remschijven toch niet zo gevaarlijk blijken te zijn dan een pedaal.
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 feb 2017 19:57

Ik vind het ook wel een gemene snede in die schoen. Dat materiaal is toch wel redelijk taai.
Tuurlijk zijn er meerdere gevaarlijke situaties denkbaar, maar om daarmee dit gewoon weg te poetsen is toch wel erg makkelijk. Maar ja Speciflup en Cannonfail zitten enorm te pushen, dus.....
Less is bore

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 23 feb 2017 20:06

Ja er zal eerst iets echt ernstigs moeten gebeuren voor uci en fabrikanten verstand krijgen
Zou als renner gewoon niet starten maar zou klein peleton worden

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 feb 2017 20:11

Wat een achterlijk gedoe om dat erbij te halen.

Maar je wilde bewijs?
Team Sky heeft zeker voor de lol met een mes in die schoen gesneden?
Less is bore

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 23 feb 2017 20:37

Het gaat niet om een welles-nietes dicussie, maar als het in het peloton niet geaccepteerd wordt, zal het voor renfietsen doodbloeden. Niet voor allerlei andere fietsen zoals MTB en toer- elektro fietsen.

Niet renfietsers hoeven zich ook niet aan de UCI voorschriften van de framebouw/maten te houden, toch zijn alle renfietsen UCI conform. We wllen rijden als de "echte" wielrenners. :lol:
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Plaats reactie