Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Peter243
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 01 okt 2023 17:31

Vandaag goed georganiseerde fiets test dag bezocht. De omgeving Oosterbeek als achterland in combinatie met het mooie weer helpt zeker mee.

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 01 okt 2023 19:08

Peter243 schreef: 01 okt 2023 17:31 Vandaag goed georganiseerde fiets test dag bezocht. De omgeving Oosterbeek als achterland in combinatie met het mooie weer helpt zeker mee.
Ik was er ook, het was goed voor elkaar inderdaad. Eenmaal ingecheckt maakte het eigenlijk niet meer uit tot hoe laat je fietsen bleef testen en welke. Ik was er om 10:30u en ben uiteindelijk rond 14u weer op huis aan gegaan. Ik begon op de 2024 Roubaix s-works, hierna 2x met de Diverge Expert weggeweest (voor deze fiets kwam ik ook primair) en heb uiteindelijk als laatst nog een rondje iets buiten de voorgeschreven route (ik ken Arnhem goed) op de nieuwe Tarmac SL8 S-works gereden (allen SRAM).

Komend van een instap carbon Giant Defy was dit werkelijk een wereld van verschil. Die S-works til je met 1 pink op, zo licht. Ook het elektrisch schakelen was een verademing.

Mbt de Diverge zijn m'n gedachten nog een beetje mixed. Ik moest erg wennen aan 1by en het bijhorende bereik van zo'n grote cassette (11-50). De sprongen tussen de tandwielen zijn behoorlijk groot, wat telkens voor een flinke cadans-verspringing zorgt. Toen ik even bergafwaarts ging zat ik al heel snel op 't kleinste kransje viel me op. Kan me voorstellen dat bij een langere afdaling, je dan enkel nog aan het uitrollen bent op een gegeven moment.
Ook vond ik 42mm voor m'n gevoel flink wat rolweerstand hebben, het voelde wat 'sluggish' aan tov een racer, maar dit kan ook het algehele gevoel van de 1e keer op een gravelbike rijden zijn, hoewel ik de verschillende rijeigenschappen wel begrijp natuurlijk. Misschien is 38mm ook al voldoende als je enkel af en toe op lichte gravel vertoeft en de rest gewoon op de weg.

Al met al een leuke dag om eens geheel vrijblijvend (je wordt niet bestookt met een salespitch, maar kunt uiteraard wel alles vragen) met het topspul in aanraking te komen.

knoeier
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 20:24

knoeier 01 okt 2023 23:23

Die grote onderdeelfabrikanten zouden eens iets moeten verzinnen dat je kunt schakelen zonder batterijen en onbegrijpelijke electronica. Maar om zoiets te laten werken zal wel niet mogelijk zijn. Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat een electronische groep misschien helemaal niet zo duur is om te produceren. Shifters met wat knopjes en electronica die niet heel bijzonder is hoeft niet veel te kosten . Mechanisch is veel duurder, meer onderdelen en lastiger te assembleren. Toch vragen ze voor die E dingen veel meer geld. Worden we misschien een beetje belazerd, moeten we 0,1 sec sneller schakelen op een toerfiets, waarom stopt een fabrikant met zijn meest geliefde product (Ultegra mechanisch). Zal ik wel nooit antwoord op krijgen

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 02 okt 2023 09:34

Daar heb je wel een punt, kost is idd niet te verantwoorden
Tarmac SL7, Diverge exp crb 2024

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5226
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 okt 2023 09:45

Grote kans dat je gelijk hebt. Zie je in auto-industrie ook. Touch-screens ipv knoppen... onder het mom van moderner, maar onderliggend is t veeeel goedkoper.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40959
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 okt 2023 10:13

zipppppp
te off topic
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 02 okt 2023 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9261
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 okt 2023 11:04

knoeier schreef: 01 okt 2023 23:23 Die grote onderdeelfabrikanten zouden eens iets moeten verzinnen dat je kunt schakelen zonder batterijen en onbegrijpelijke electronica. Maar om zoiets te laten werken zal wel niet mogelijk zijn. Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat een electronische groep misschien helemaal niet zo duur is om te produceren. Shifters met wat knopjes en electronica die niet heel bijzonder is hoeft niet veel te kosten . Mechanisch is veel duurder, meer onderdelen en lastiger te assembleren. Toch vragen ze voor die E dingen veel meer geld. Worden we misschien een beetje belazerd, moeten we 0,1 sec sneller schakelen op een toerfiets, waarom stopt een fabrikant met zijn meest geliefde product (Ultegra mechanisch). Zal ik wel nooit antwoord op krijgen
Wat heeft dit met Specialized te maken?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 02 okt 2023 19:58

2xtarmac 1x roubaix 1x atheos
Allen electronisch schakelen en allen in s-works uitvoering. Die Atheos is wel erg ligt van gewicht. Mooie fietsen, mooie prijs….

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9261
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 okt 2023 21:11

Peter243 schreef: 02 okt 2023 19:58 2xtarmac 1x roubaix 1x atheos
Allen electronisch schakelen en allen in s-works uitvoering. Die Atheos is wel erg ligt van gewicht. Mooie fietsen, mooie prijs….
Het was ook niet een evenement voor de doorsnee autorijder onder ons ;)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 03 okt 2023 06:42

Klopt ook mooi spul maar wat een prijzen…..

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40959
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 okt 2023 08:25

Ik blijf mij maar steeds verbazen over de prijzen tov mtb's. In een mtb zit veel meer techniek, maar gemiddeld genomen zijn ze goedkoper dan een racefiets.
Less is bore

marsman
Forum-lid
Berichten: 2677
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 okt 2023 08:54

Bedenk ook dat de verkoopaantallen bij de MTB's lager zijn. Dus terugverdientijd ed minder gunstig. Het is vraag en aanbod. En blijkbaar heeft de wal het schip na Corona nog niet gekeerd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie