Specialized
Ik was er ook, het was goed voor elkaar inderdaad. Eenmaal ingecheckt maakte het eigenlijk niet meer uit tot hoe laat je fietsen bleef testen en welke. Ik was er om 10:30u en ben uiteindelijk rond 14u weer op huis aan gegaan. Ik begon op de 2024 Roubaix s-works, hierna 2x met de Diverge Expert weggeweest (voor deze fiets kwam ik ook primair) en heb uiteindelijk als laatst nog een rondje iets buiten de voorgeschreven route (ik ken Arnhem goed) op de nieuwe Tarmac SL8 S-works gereden (allen SRAM).
Komend van een instap carbon Giant Defy was dit werkelijk een wereld van verschil. Die S-works til je met 1 pink op, zo licht. Ook het elektrisch schakelen was een verademing.
Mbt de Diverge zijn m'n gedachten nog een beetje mixed. Ik moest erg wennen aan 1by en het bijhorende bereik van zo'n grote cassette (11-50). De sprongen tussen de tandwielen zijn behoorlijk groot, wat telkens voor een flinke cadans-verspringing zorgt. Toen ik even bergafwaarts ging zat ik al heel snel op 't kleinste kransje viel me op. Kan me voorstellen dat bij een langere afdaling, je dan enkel nog aan het uitrollen bent op een gegeven moment.
Ook vond ik 42mm voor m'n gevoel flink wat rolweerstand hebben, het voelde wat 'sluggish' aan tov een racer, maar dit kan ook het algehele gevoel van de 1e keer op een gravelbike rijden zijn, hoewel ik de verschillende rijeigenschappen wel begrijp natuurlijk. Misschien is 38mm ook al voldoende als je enkel af en toe op lichte gravel vertoeft en de rest gewoon op de weg.
Al met al een leuke dag om eens geheel vrijblijvend (je wordt niet bestookt met een salespitch, maar kunt uiteraard wel alles vragen) met het topspul in aanraking te komen.
Die grote onderdeelfabrikanten zouden eens iets moeten verzinnen dat je kunt schakelen zonder batterijen en onbegrijpelijke electronica. Maar om zoiets te laten werken zal wel niet mogelijk zijn. Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat een electronische groep misschien helemaal niet zo duur is om te produceren. Shifters met wat knopjes en electronica die niet heel bijzonder is hoeft niet veel te kosten . Mechanisch is veel duurder, meer onderdelen en lastiger te assembleren. Toch vragen ze voor die E dingen veel meer geld. Worden we misschien een beetje belazerd, moeten we 0,1 sec sneller schakelen op een toerfiets, waarom stopt een fabrikant met zijn meest geliefde product (Ultegra mechanisch). Zal ik wel nooit antwoord op krijgen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40959
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
zipppppp
te off topic
te off topic
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 02 okt 2023 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is bore
Wat heeft dit met Specialized te maken?knoeier schreef: ↑01 okt 2023 23:23 Die grote onderdeelfabrikanten zouden eens iets moeten verzinnen dat je kunt schakelen zonder batterijen en onbegrijpelijke electronica. Maar om zoiets te laten werken zal wel niet mogelijk zijn. Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat een electronische groep misschien helemaal niet zo duur is om te produceren. Shifters met wat knopjes en electronica die niet heel bijzonder is hoeft niet veel te kosten . Mechanisch is veel duurder, meer onderdelen en lastiger te assembleren. Toch vragen ze voor die E dingen veel meer geld. Worden we misschien een beetje belazerd, moeten we 0,1 sec sneller schakelen op een toerfiets, waarom stopt een fabrikant met zijn meest geliefde product (Ultegra mechanisch). Zal ik wel nooit antwoord op krijgen
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Het was ook niet een evenement voor de doorsnee autorijder onder ons
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40959
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik blijf mij maar steeds verbazen over de prijzen tov mtb's. In een mtb zit veel meer techniek, maar gemiddeld genomen zijn ze goedkoper dan een racefiets.
Less is bore
Bedenk ook dat de verkoopaantallen bij de MTB's lager zijn. Dus terugverdientijd ed minder gunstig. Het is vraag en aanbod. En blijkbaar heeft de wal het schip na Corona nog niet gekeerd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)