Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2009

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 26 jul 2009 22:03

Het zal in ieder geval niet in opdracht zijn van LA, ze hebben al wat jaren geen contact meer met elkaar. Lemond beschuldigt hem er zelfs van alles van hem af te willen pakken en kapot te willen maken.

Ik ben er ook wel van overtuigd dat Contador zo goed als alleen stond, vanmorgen naar een filmpje gekeken van "planet Armstrong", volgens mij de teambespreking 's ochtends in de bus na de tijdrit.

In die bespreking geeft Bruyneel hem nog de complimenten voor zijn overwinning van gisteren, het kwam er echter wel zo uit alsof ze elkaar voor het eerst spraken na die overwinning.
Zou toch wel heel slecht zijn als je na die rit niet door je ploegleider wordt gefeliciteerd direct na de rit maar pas de volgende morgen de complimenten krijgt op een manier van " oh ja nog gefeliciteerd he!". Maar die indruk kreeg ik toch wel van het filmpje.

Heel die bespreking slaat in mijn ogen trouwens nergens op, beetje lauw verhaal en niet echt motiverend lijkt mij.

Filmpje is overigens hier te zien (2 delen):

http://uk.eurosport.yahoo.com/video/250 ... ong-1.html
http://uk.eurosport.yahoo.com/video/250 ... ong-2.html
"Try not. Do or do not......there is no try"

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 26 jul 2009 23:45

Rik I vs Merckx
Merckx vs Rik II
Hinault vs Lemond
Armstrong vs Contador
....

Het is zo oud als het wielrennen zelf dat het doorgeven van de scepter met grote tegenzin gebeurt. Elke kampioen is een egoist, anders waren ze zo ver niet geraakt.

Ben geen Armstrongfan alhoewel hij best genietbaar was dit jaar maar ik kan heel goed begrijpen dat hij niet tevreden was. Heb eigenlijk nog veel meer respect voor hem dan voor Bruyneel, die zelfs in een interview zei dat de renners de instructie's vanuit de wagen moeten opvolgen en niet zelf beslissen. En die zelfingenomenheid, hoe kan je van een sympathiek renner zo veranderen in een arrogante kwal van een sportbestuurder?
Hoe hij dan nog Sporza boycotte wegens te kritische berichtgeving vind ik er al helemaal over. Dan nog eens dat omhoog gevallen ex-VTM prutsjournalistje van een Phillipe Maertens die nu persverantwoordelijke is en Armstrong verbood van te spreken met Sporza, pfft dan heb ik het wel gehad.

Lang leve de Schlecks!!! Eén klein minpuntje, Andy moest doorgegaan hebben op de Ventoux, het was al vroeg duidelijk dat Frank Lance niet ging kunnen lossen. Langs de andere kant begrijp ik hem, zonder Frank stond ik niet op het poduim en ging hem dus niet achterlaten zei hij achteraf.

Tot slot: moest Contador het lef en temperament van Merckx, De Vlaeminck of Franky boy Vandebroucke hebben dan zei hij eerst nog eens kust mijn kl***, trok zijn oortje uit en reed iedereen in de vernieling. Wel grappig hoe hij het publiek, alle aangekomen renners, zijn familie bedankte en met geen woord repte over zijn ploeg. Vind ik dan ook weer niet echt correct tov zijn helpers die wel voor hem reden.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 27 jul 2009 00:03

Ik denk dan ook dat er nog wel het een en ander naar buiten komt vanuit Contador over hoe het allemaal precies gegaan is in de ploeg.

Want wanneer hebben ze nu echt voor hem gereden? Het enige moment wat ik me kan herrineren is samen met Klöden, die hij daarna in de vernieling reed overigens :-)
"Try not. Do or do not......there is no try"

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 27 jul 2009 07:59

Kon niet zoveel onsamenhangends vinden in Greg Lemonds zijn verhaal. In essentie neemt ie het op voor de renners, en wil ie ze behoeden voor het nemen van doping. Dat komt door de wielercultuur, zegt ie, waarin presteren het enige is wat telt. Hij snapt dus waarom renners doping nemen omdat dat de enige manier is om hogerop te komen. Alcoholisten en drugsverslaafden moeten ook de maatschappij niet ontzegd worden zegt ie, hetzelfde voor betrapte renners die je niet onnodig lang moet straffen zolang de huidige straffe prestatiecultuur niet wordt aangepakt. Lemond pleit in die zin zelfs voor educatie bij sponsoren, ploegleiders, etc. Nadrukkelijk beschuldigt ie niemand van dopinggebruik, hij stelt alleen vraagtekens nav het artikel van die Fransman, en relativeert dat weer door te zeggen dat zolang ie geen data heeft van specifieke renners hij niemand zal beschuldigen.

Wat ie zegt over doping is gebasseerd (reactie op) op een artikel van een Franse fysioloog. Zijn conclusie is dat je vermoedens moet basseren op duidelijke data: je vermogen, je VO2max, etc kan niet zomaar met enorme sprongen verbeteren. Ook dat kun je dus onderzoeken en betrekken bij de dopingonderzoeken.

Dat klinkt toch niet onsamenhangend, een betoog houden voor cultuurverandering, voor betere dopingcontroles (die volgens Lemond nog steeds te cheaten zijn) en voor betere wetenschappelijke monitoring van iemands fysiologische eigenschappen. Dus werken naar een toekomst waarin beschuldigingen worden gebasseerd op feiten en niet op basis van vermoedens.....

Okay, Lemond praat een beetje met gedachtensprongen, maar zeker niet onsamenhangend imho....

Oja, en nog even Armstrong bashen: topprestatie van Armstrong, Frank Schleck was gewoon te slecht op de Ventoux, dus terechte 3e plaats voor awesome Lance....., awesome met betrekking tot zijn fysieke prestatie.

Maar nog steeds geen felicitatie richting zijn teamgenoot Contador op zijn twitter. Dat is toch alleszeggend! Een voorbeeld: Leipheimers twitter is nog kritischer over Contador. Dat Bruyneel daar niets tegen doet en dus Leipheimer zijn gang laat gaan betekent in Bokito-termen toch gewoon dat Armstrong het Alfa-aapje is en dat de rest van "zijn" team hem de vlooien uit zijn vacht mag plukken. Armstrong haalt de sponsor binnen, de rest mag in zijn luwte meeverdienen (leipheimer, horner, kloden, bruyneel), dus geen kritisch woord over het Alfa-aapje. Leipheimer kan dus die dingen op zijn twitter zeggen omdat Armstrong het gewoon goedkeurt, lijkt me kraakhelder. Bruyneel speelt in die zin gewoon de slappe leider, door zelfs in de Avondettappe te stellen dat ie daar tussenin staat, terwijl ie in feite gewoon the puppet on the Armstrong-string is. Des te meer chapeau voor Alberto Contador, wat zal ie zich eenzaam hebben gevoeld in dat team....

Contador wil toch niet voor niets een ploeg die 100% achter hem staat. In die zin heeft Herbert Dijkstra gewoon gelijk. Armstrong is niet proffesioneel bezig, kritiek houdt je binnenskamers. Een groot sportman blijft Armstrong met autoritaire trekjes, maar zeker geen sportief iemand of groot leider die onbarmhartig het beste uit zijn kopman (AC) weet te halen.

http://player.nos.nl/index.php/media/pl ... :5-546449/

Of zoals Lemond zei: "If you cross his line once, you cross his line forever", met de nadruk op his line.

In die zin is het gewoon weer jammer dat Armstrong terug is in de Tour, de afgelopen 3 TdF's waren stukken spannender en mooier om te zien. Lance is terug en zelfs de gele trui moet knechten voor zijn 3e plaatsje, echt zonde voor die laatste Ventoux-etappe, waarin een half miljoen touristen langs de weg en miljoenen kijkers voor de buis zelfs moesten wijken voor het veiligstellen voor een ego's podiumplaatsje.... Als ze ergens een oortje-verbod hadden moeten invoeren dan was het wel deze etappe geweest

Over effectiviteit gesproken: ik hoop overigens wel dat Lance veel goeds weet te doen met al die extra aandacht die hij heeft weten te genereren voor Livestrong en dat daar de strijd tegen kanker heel goed mee gebaat is en dus levens redt. Maar ik hoop toch nog meer dat Lance's ass volgend jaar op 10 minuten en meer wordt gekicked door de beste renner van deze Tour, Alberto. En wat ik nog meer hoop is dat Lance eens een keer echt mens wordt, die ene bal van hem produceert nog steeds teveel testosteron.

En oja, nu maar stilletjes hopen dat Contadors zege over 8 weken niet ontnomen wordt, haha ;).

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 27 jul 2009 11:16

Leuke tour, zeker gezien de extra intriges binnen Astana. Mooie 1e week, slaapwerwekkende 2e en weer een fraaie 3e week.

Armstong: voor zijn presaties heb ik respect voor alleen als sportman is hij echt door de mand gevallen. Bah, samen met zijn kliekje (Bruyneel en Leipheimer) zijn ze echt respectloos omgegaan met Contador. Gelukkig heeft hij de tour nog wel met groot verschil weten te beslissen.

Hulde voor de Schleckjes en Saxo, ze hebben het in iedergeval geprobeerd maar meer zat er niet in. Volgend jaar weer een kans.

Contador: hij zei het zelf al in het interview op de Ventoux dat hij twee koersen reedt nl. op de weg en in het hotel. Droevig. Ben benieuwd waar hij volgend jaar rijdt. Waarschijnlijk Caisse?

Cavendish: wat een team! Ja, zo hoor je een topsprinter te brengen. Uit het boekje maar dan een verbeterde receptuur. Hoe knullig van andere teams om ook maar te hopen dat je er tussen kan komen in de sprint. Waar is de tijd gebleven een of twee renners van een ander team gewoon midden in die trein ging rijden om te storen zoals eeuwen geleden Jelle Nijdam bijvoorbeeld?

Rabo: mooie overwinning van Garate op de Ventoux. Verders doen wij het boek toe!

Nu op naar de Vuelta!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 27 jul 2009 11:30

Ik vond het een aparte Tour. Het was vooral een Tour voor ingewijden: als je wist wat er speelde, dan was het interessant om te zien.

Toch denk ik dat de sport meer gebaat is bij knallend vuurwerk, en ook zou ik dat zelf leuker vinden.

Natuurlijk wordt een en ander sneller duidelijker als je zwaardere bergetappes hebt, met aankomsten berg op. Maar vinden we dat nou echt zo erg met z'n allen?

En stop er gewoon een paar loodzware tijdritten in. Vind ik erg mooi.

Als ik eerlijk ben, vond ik het een leuke Tour, maar had ik er veel meer van verwacht.
Van de Giro heb ik veel meer genoten.

wurst
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 jun 2007 12:12

wurst 27 jul 2009 12:06

Ik vind het jammer dat er teveel toprenners bij elkaar in de ploeg zitten. Zou toch veel mooier zijn als Klöden voor bijvoorbeeld Milram en Leipheimer voor Team Sky volgend jaar hun eigen klassement rijden. Lance voor team Radio shack en Contador voor Caisse. Belagers zijn dan, Vino namens Astana, Schlecks Saxo, Menchov/Gesink Rabo, Evans/v.dBroek Silence, Wiggins/v.dVelde Garmin en Sastre voor Cervelo.
Meer teams die om het klassement meedoen, minder dominantie van 1 of 2 ploegen.
Dit jaar werden de vlakke etappes gedomineerd door Columbia en de rest door Astana.. Alleen Saxo probeerde daar hier en daar doorheen te breken.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 27 jul 2009 12:40

Die Leipheimer weet niet beter dat ie voor Armstrong moet werken al rijdt hij bij een ander team.

Vino werd toch ploegleider ipv coureur bij Astana?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 27 jul 2009 12:46

mrcoffee schreef:Die Leipheimer weet niet beter dat ie voor Armstrong moet werken al rijdt hij bij een ander team.

Vino werd toch ploegleider ipv coureur bij Astana?


ik dacht dat hij ook ging fietsen

Ze zullen bij de UCI wel een list verzinnen om de licentie af te pakken, zodat ze alleen nog maar op uitnodiging in de Tour kunnen komen, en dus niet.

Wordt er achter de schermen eerst met Contador samen gewerkt, of ingeseind, zodat hij op tijd bij een andere ploeg zit die wel in de Tour kan komen.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 27 jul 2009 12:48

Wurst schreef:Ik vind het jammer dat er teveel toprenners bij elkaar in de ploeg zitten. Zou toch veel mooier zijn als Klöden voor bijvoorbeeld Milram en Leipheimer voor Team Sky volgend jaar hun eigen klassement rijden. Lance voor team Radio shack en Contador voor Caisse. Belagers zijn dan, Vino namens Astana, Schlecks Saxo, Menchov/Gesink Rabo, Evans/v.dBroek Silence, Wiggins/v.dVelde Garmin en Sastre voor Cervelo.
Meer teams die om het klassement meedoen, minder dominantie van 1 of 2 ploegen.
Dit jaar werden de vlakke etappes gedomineerd door Columbia en de rest door Astana.. Alleen Saxo probeerde daar hier en daar doorheen te breken.


Wat dat betreft moeten we toch ook echt af van de ploegentijdrit. Na de eerste week stonden er 4 Astana's bij de eerste 6. Hoe zou dat nu toch komen? Gisteren in het programma Tour2009 op de Belg zei Merckx dat het misschien aardig is de ploegentijdrit alleen mee te laten tellen voor het ploegenklassement. Een aardig idee. Ik kon me er wel in vinden.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 27 jul 2009 13:49

fizik schreef: Gisteren in het programma Tour2009 op de Belg zei Merckx dat het misschien aardig is de ploegentijdrit alleen mee te laten tellen voor het ploegenklassement. Een aardig idee. Ik kon me er wel in vinden.


Mwah, dan zie ik het nut niet echt van zo'n tijdrit. Ik denk dat wij als kijkers veel minder geinteresseerd zijn in het ploegenklassement, vergeleken met het individuele klassement.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 27 jul 2009 15:35

Ik kom er meer en meer achter dat Contador echt een eenling in de Astana ploeg moet zijn geweest en dat iedereen gezellig achter LA aan hobbelde.

Check de schoenen op deze foto, spreekt voor zich denk ik.

Plaats reactie