Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen op tv

dario
Forum-lid

dario 16 sep 2015 16:08

Los van het feit dat het onzinnig is om sporters uit verschillende disciplines tegen elkaar af te meten om uit te maken of nu Ingemar Stenmark of Diego Maradona de allergrootste was... heb ik zonet anderhalve minuut van Vannieuwkerkes programma gezien; langer hield ik het echt niet vol. Ik weet niet wat ik nu precies het ergste vond: de gezwollen pathetiek (die, hoe potsierlijk ook, tòch niet grappig wordt), de tenenkrommende manier waarop Karl in Eddy's kont kruipt, of het feit dat Karl de hele tijd zelf - liefst in slow motion - door het beeld struint... De plaatsvervangende gêne was uiteindelijk groter dan mijn nieuwsgierigheid of en hoe het dopingthema ter sprake zou komen in deze hagiografie die "als een monumentale reportage de geschiedenis zal ingaan", aldus Karl Vannieuwkerke zelf... :?
Laatst gewijzigd door dario op 16 sep 2015 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 16 sep 2015 18:29

dario schreef:Los van het feit dat het onzinnig is om sporters uit verschillende disciplines tegen elkaar af te meten om uit te maken of nu Ingemar Stenmark of Diego Maradona de allergrootste was... heb ik zonet anderhalve minuut van Vannieuwkerkes programma gezien; langer hield ik het echt niet vol. Ik weet niet wat ik nu precies het ergste vond: de gezwollen pathetiek (die, hoe potsierlijk ook, tòch niet grappig wordt), de tenenkrommende manier waarom Karl in Eddy's kont kruipt, of het feit dat Karl de hele tijd zelf - liefst in slow motion - door het beeld struint... De plaatsvervangende gêne was uiteindelijk groter dan mijn nieuwsgierigheid of en hoe het dopingthema ter sprake zou komen in deze hagiografie die "als een monumentale reportage de geschiedenis zal ingaan", aldus Karl Vannieuwkerke zelf... :?
Na dit betoog maak je zelf , maar mij niet ,wijs dat maar anderhalve minuut hebt gezien..

dario
Forum-lid

dario 16 sep 2015 18:35

Als je echt wil kan ik nog eens nakijken bij welke minuut ik precies ben afgehaakt (het konden er ook tweeënhalve zijn hoor); maar hier kregen we vooraf ook wel al aankondigingsfilmpjes te zien en dat tikt natuurlijk ook aan... ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

nr071
Forum-lid

nr071 16 sep 2015 22:43

Ik heb nu twee afleveringen gezien (gister was ik te laat, aflevering nr 3 zal wel ergens terug te zien zijn). Ik heb met plezier gekeken. Dat het geen kritische onderzoeksjournalistiek van het niveau Watergate is, moge duidelijk zijn. Maar dat is ook niet de bedoeling van het programma. Het is een eerbetoon aan een groot sportman en impliciet ook een eerbetoon aan het cyclisme uit een tijd die nooit meer terug komt (een tijd waarin een rondewinnaar ook klassiekers won).
Met mooie stukjes over de renners die met de moed der wanhoop achter Merckx aan reden (en, als ze een goede dag hadden, en Merckx een hele beroerde, er voorbij). Het stukje met Gimondi kon me wel bekoren ("zo maken ze ze tegenwoordig niet meer" , zou mijn opa zaliger zeggen).
Ook verrekte grappig het stukje in Meerbeke, met de gemeentewerker die niet wist waar ooit de meet lag... (ze zijn er.. Vlamingen die niks met de koers hebben...). Dit soort kleine momenten relativeren het hele verhaal ook wel weer.

ilcobra
Forum-lid

ilcobra 16 sep 2015 23:24

Ik vind die Belgische dopingmoraal altijd wel mooi. Een nog altijd onschuldige Froome heel de tour de france verketterd en besmeurd, terwijl Frank Vandebroucke god is en Merckx de allergrootste superheld ooit.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 sep 2015 09:16

Met mooi bedoel je vast iets in de zin van opvallend, opmerkelijk, bizar. Zoiets dus ;)

En ja het is onzinnig om sporters uit verschillende takken en periode te vergelijken, maar als we het leven gaan reduceren tot zinnige dingen hoef ik morgen niet meer wakker te worden ;)

Mensen vinden lijstjes nu eenmaal leuk. De beste rockband, de beste auto, de sporter van het jaar etc etc. Als er dan toch zo'n lijstje is twijfel ik of Merckx de top 5 haalt. Leuk lijstje zou ook zijn wie is de grootste doping zondaar :shock: Maar dat is natuurlijk een ander topic :P

En dan nog KVN. Ik ben door hem geblokkeerd 8-) Gewoon volk mag geen sportkritiek hebben was eens zijn betoog (column) en daar vond ik (blogje) wat van :mrgreen:

Karl is de nieuwe Smeets. Wen er maar aan! Toch ploeg ik me door dit soort programma's omdat het vaak historische beelden bevat die ik wel de moeite vind en beelden zijn die niet vaak vertoond zijn.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 17 sep 2015 10:31

De Belgische moraal is: als je wint ben je rot, maar ben je wel de beste van dat rotte pak. Zo was het met Merckx, Museeuw, VDB,...

Ik meen mij trouwens te herinneren dat VDB een boek heeft geschreven, waarin hij gewoon zei wat hij allemaal pakte. Boogerd won nog geeneens, en schrijft ook geen boek... Is dat dan de Nederlandse moraal: doping pakken, niet winnen, en dus denken dat je niet moet bekennen omdat je toch geen winnaar was? ;)

Froome heeft gewoon pech dat hij geen Belg is (maar dan had hij wellicht alleen gemikt op de Ronde Van Vlaanderen, en nooit ontdekt dat hij Tour potentieel heeft :-) ).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 sep 2015 10:35

Merckx is een van de grootste atleten ooit maar vergelijken met andere sporttakken is zinloos
omdat elke sport zijn eigenheid heeft.
Ik heb evenveel respect en heb evenveel genoten van een Carl Lewis, een michael Jordan, een Maradona of bvb een cassius clay (MA), stuk voor stuk topatleten en zo goed als onevenaarbaar in hun sport
Wat ik wel weet is dat Merckx de beste wielrenner aller tijden is en daarvoor moet je zelfs nog geen supporter zijn. Zijn palmares alleen al, en vooral de manier waarop, neem de overwinningen van de beste wielrenners van de laatste 10 jaar en je komt met moeite aan het palmares van Merckx. Als je ziet dat hi kon tijdrijden, klimmen, massaspurten winnen, finishen, ontsnappingen van meer dan 70kms volhouden tegen een jagend peleton, zesdaagsen winnen. Chapeau, en dan telkens de erelijst door dopinginsinuaties proberen te minimaliseren, klein vind ik. de doping van in die tijd, als hij ze al heeft genomen, is peanuts en zoals ik hier al eerder heb betoogd: je kunt geen 10 jaar na elkaar de overwinningen aanéén rijgen door dopinggebruik. Of je wordt verslaafd aan bvb amfetamines of dergelijke of je krijgt wel kanker wschlk van de groeihormonen.
Zoetemelk is één van de meest gesnapte renners op doping van die tijd en die kon nog het wiel niet houden van Merckx. Zoetemelk reed dan nog maar een paar wedstrijden per jaar om te presteren, op die manier lukt dopinggebruik natuurlijk wel.
Wat FVBr. betreft, natuurlijk weten ze hier in Belgie dat hij doping nam, maar Boogerd nam die natuurlijk niet want die speelde de vermoorde onschuld toen Vandenbroucke zei dat hij de beste was van alle andere renners die zich misschien nog meer dopeerden dan hij..
Laatst gewijzigd door fiedoo op 17 sep 2015 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 sep 2015 10:41

fiedoo schreef:je kunt geen 10 jaar na elkaar de overwinningen aanéén rijgen door dopinggebruik.
LA is het ook gelukt ;)

Maar dit lijkt me thuis te horen in een ander topic. Neemt niet weg (helemaal on topic) dat ik de Merckx serie een gemiste kans vind om eens echt naar de nuance op zoek te gaan.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 sep 2015 11:16

de serie heeft niet echt de bedoeling om aan onderzoeksjournalistiek te doen. Het is gewoon op zoek gaan naar nostalgie , naar een tijd dat iedere wielerliefhebber aan zijn beeldbuis gekluisterd zat om de prestaties van eddy te zien. De meesten om hun idool te zien winnen, een respectabel aantal anderen om hem op zijn bek te zien gaan.
Je kon voor of tegen merckx zijn , maar waar voor je geld kreeg je. Niet de afgemeten koersen van nu waar de favorieten tot op 2 kms van de meet zitten te wachten om voor winst te gaan.
Neen, ongelooflijke straffe toeren (overwinning in 1975 in RVV, de pyreneeenrit in de tour naar Mourenx, de rit waarbij Merckx van bij de start in de aanval ging met zijn gehele ploeg en ze iedereen verrasten ( aankomstcomite, cameraploegen, e.d.) door 1 u 30 te vroeg te arriveren, de rit naar de tre cime di lavaredo, , enz..), maar eveneens de zwaarste inzinkingen zoals op Pra Loup waar hij de tour aan het winnen was en in de klim naar Pra Loup op 5 kms afstand minuten verloor, de lel van Ocana in de tour van 1971 waar hij in één rit 9 minuten aan het been gesmeerd kreeg, de slag in de lever op de puy de dome, het verder rijden met een gebroken kaaksbeen , de nederlaag op het WK in 1973 waar Maertens een ontsnapte merckx ging terug halen en prompt heel Belgie tegen hem in het harnas kreeg, enz...
Wielerliefhebbers zien met plezier die mooie en minder mooie momenten terug, denken aan hoe ze urenlang geredetwist hebben over Merckx, De Vlaeminck, Gimondi, Maertens, Zoetemelk, enz.
Iets meer te weten komen over de mens Merckx, hoe hij dacht en wat hij deed toen hij nog tienerwas, zijn afkomst, zijn kleine en grote kantjes, enz.
't is niet omdat het ee belg is maar dat zijn dingen die ook wel eens aan bod mogen komen, 't moeten niet altijd de sportieve prestaties op zich zijn die in beeld komen. Laat iemand maar een soortgelijke reportage makn over air jordan, Carl Lewis, Moha. Ali, Maradonna, Cruyff enz. en ik zal met evenveel plezier zien.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 17 sep 2015 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 sep 2015 11:21

Gastheerg schreef:
fiedoo schreef:je kunt geen 10 jaar na elkaar de overwinningen aanéén rijgen door dopinggebruik.
LA is het ook gelukt ;)

Maar dit lijkt me thuis te horen in een ander topic. Neemt niet weg (helemaal on topic) dat ik de Merckx serie een gemiste kans vind om eens echt naar de nuance op zoek te gaan.
Ik heb het al eens besproken in het dopingtopic, dus kun je daar wel mijn opinie daarover terug vinden.
Toch één grote nuance: LA piekte (of beter prepareerde) naar één koers, Merckx presteerde een heel jaar door , winter incluis, 10 jaar lang.

rondje
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar rondje 17 sep 2015 14:58

fiedoo schreef:Niet de afgemeten koersen van nu waar de favorieten tot op 2 kms van de meet zitten te wachten om voor winst te gaan.
Neen, ongelooflijke straffe toeren (overwinning in 1975 in RVV, de pyreneeenrit in de tour naar Mourenx, de rit waarbij Merckx van bij de start in de aanval ging met zijn gehele ploeg en ze iedereen verrasten ( aankomstcomite, cameraploegen, e.d.) door 1 u 30 te vroeg te arriveren, de rit naar de tre cime di lavaredo, , enz..)
Je kan koersen van nu ook niet vergelijken met koersen van vroeger, er werd heel anders gereden. Hoe sterk je ook bent, die manier van rijden is nu volgens mij onmogelijk.

Hiermee wil ik overigens niks afdoen aan Merckx hoor (het is net als Cruyff simpelweg van voor mijn tijd, dus kan er moeilijk over oordelen). Ik kijk de serie ook, maar dan vooral omdat ik de historiek van de sport wel interessant vind, ik zie het als kleine geschiedenis lesjes. Vind het vanuit dat oogpunt ook zeker een interessante serie,mooi om al die wat oudere mannen te zien en te horen praten over de wedstrijden van vroeger. Moet wel zeggen dat ik soms het gevoel krijg dat KVN zichzelf zo nu en dan wel erg graag op beeld wilt zien. Die hele San Remo scene met hem op de scooter vond ik net even "too much".

Plaats reactie