Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mei 2011 15:18

Feit blijft dat je met Mapsource een beter resultaat krijgt; het lijntje loopt PRECIES over de weg en daardoor werkt het auto-zoomen op kruispunten. En wil je routes rijden zit je sowieso aan Mapsource vast. Op vakantie is Mapsource ook onmisbaar, aangezien je geen internet nodig hebt.

Ben het met je eens dat het programma behoorlijk verbeterd kan worden. Grootste verbeterpunten:

- trackingtool zou automatisch wegen moeten kunnen volgen
- info over hoogte inbakken
- opslaan als TCX
- course points invoegen
- leesbaarheid kaarten (kan vaak niet eens een plaatsnaam zien!)

Voor langere ritten in compleet onbekend terrein gebruik ik Mapsource in combinatie met WinGDB3 en Bikerouteyou. Dan krijg je het allerbeste resultaat, al is het wat omslachtig. WinGDB3 voegt in ieder geval al een pak functionaliteit toe.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2011 00:13

Hoogte info heb je als je ook Topo kaarten gebruikt, dan kan je de route uittekenen in CN en vervolgens met de Topo kaart het hoogte profiel weergeven. Het aantal hoogtemeters kan Mapsource helaas niet weergeven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 31 mei 2011 00:18

[quote="Amclassic-fan"]Hoogte info heb je als je ook Topo kaarten gebruikt, dan kan je de route uittekenen in CN en vervolgens met de Topo kaart het hoogte profiel weergeven. Het aantal hoogtemeters kan Mapsource helaas niet weergeven.[/quote]

Je kunt slechts na de rit het hoogteprofiel bekijken in Mapsource.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 31 mei 2011 00:48

Nee, ook er voor.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 31 mei 2011 09:49

[quote="Foosho"]Nee, ook er voor.[/quote]


Dan moet je dat even uitleggen als je wilt.

eelcoz

eelcoz 31 mei 2011 09:51

[quote="pinarello"][quote="Foosho"]Nee, ook er voor.[/quote]


Dan moet je dat even uitleggen als je wilt.[/quote]

Ik denk dat dat afhankelijk is van de kaart die je in Mapsource gebruikt. Bij de OSM die ik gebruik, kan het volgens mij niet. Maar als die Topo-kaarten hoogteprofielen hebben, zal het daar misschien wel kunnen.

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 31 mei 2011 10:03

Als je de Topo kaarten in Mapsource hebt staan kun je inderdaad het hoogteprofiel zien.

Ik ben met de Topo kaart van Frankrijk bezig geweest, in ze zomer 2 weken vogezen, om wat routes uit te plannen, maar als ik dan routes wil maken kies hij een omweg, net of er een fout in het kaartmateriaal zit. Iemand anders dit toevallig ook ondervonden?
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 31 mei 2011 10:04

[quote="eelcoz"][quote="pinarello"][quote="Foosho"]Nee, ook er voor.[/quote]


Dan moet je dat even uitleggen als je wilt.[/quote]

Ik denk dat dat afhankelijk is van de kaart die je in Mapsource gebruikt. Bij de OSM die ik gebruik, kan het volgens mij niet. Maar als die Topo-kaarten hoogteprofielen hebben, zal het daar misschien wel kunnen. [/quote]

Ok ,thx ik gebruik CN vandaar dus.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2011 11:33

Kan iemand een toevoeging schrijven m.b.t. de Topo-kaarten voor in de FAQ? Dus een toevoeging op de FAQ: "welke kaartopties heb ik?"

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 31 mei 2011 11:55

Zoiets:

Topo-kaarten zijn alleen per land verkrijgbaar, een Topo-kaart bevat hoogte informatie in tegenstelling tot een CN-kaart of OSM-kaart. Deze kaart is tevens een 'Routable Map' evenals CN of OSM. Topo kaarten zijn vooral handig als men veel onverhard fietst (Cyclocross/MTB) omdat er op deze kaart ook kleinere wegen te vinden zijn. Deze kleinere wegen zijn veelal zandpaden,wandelpaden en onverhard terrein. Een Topo kaart is dus bij uitstek geschikt voor op de Cyclocross of MTB door de meer gedetailleerde kaart.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2011 11:59

Top, ga het meteen toevoegen!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2011 12:56

[quote="tomkolkman"]Als je de Topo kaarten in Mapsource hebt staan kun je inderdaad het hoogteprofiel zien.

Ik ben met de Topo kaart van Frankrijk bezig geweest, in ze zomer 2 weken vogezen, om wat routes uit te plannen, maar als ik dan routes wil maken kies hij een omweg, net of er een fout in het kaartmateriaal zit. Iemand anders dit toevallig ook ondervonden?[/quote]

Ik heb van zo'n beetje ieder land in Europa de topo kaarten geinstalleerd, maar daarop een route uitzetten blijft een probleem. De Franse Topo kaart wil nog wel enigsinds, maar bijv de Duitse Topo kaart daar krijg je echt een punthoofd van.
Waar alle topo kaarten last van hebben is dat ze steeds short-cuts pakken al dan niet over onverharde wegen (ondanks dat de optie onverharden wegen vermijden aanstaat). Ik maak de routes in CN en vervolgens wissel ik de kaart even naar Topo zodat ik het hoogteprofiel kan bekijken.

Op de Garmin zelf zou ik nooit de huidige Topo kaarten zetten als je 't ding op de racefiets gebruikt. Om de haverklap moet je dan weer onverhard rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten