Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

demonsternaar
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:08

demonsternaar 29 aug 2010 09:32

Dit probleem heb ik gehad met de S3, de zadelpen was meer dan 1 cm gezakt en dus beschadigt.
Mijn zadelpen bleef ook maar kraken de hele fiets is naar veltec terug gegaan.
Nou ik kan jullie zeggen het is voor nu verholpen, ze hebben het zo strak aangedraaid en ik heb het even met een momentsleutel na gemeten met 10 Nm hebben ze het verhopen .
Ik zelf heb dit nooit gedaan maar bij Veltec zijn ze er zeker van overtuigt dat dit goed gaat. (ik hoop het voor ze )

Ze moeten die frames met dit ovale zadel pennen met een doorlopende zadelpen buis gaan fabriceren.
Dit werk gewoon niet goed, Er zit teveel ruimte tussen de zadelpen en de zadelpen-buis waardoor de zadelpen klem als een draaipunt gaat werken waardoor de zadelpen beschadigt raakt en ruimte krijgt en kan gaan zaken.
Ik wil niet zeggen dat dit bij jullie zo hoeft te zijn, Ik spreek peur uit eigen ervaring met de S3 Type.
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 29 aug 2010 13:10

C a s r a n schreef:Vandaag alweer vastgesteld: telkens ik de zadelpen van mijn P3 met een momentsleutel aanspan op het aangegeven moment (nl. 4Nm) zakt het zadel na een tijdje rijden... nogal sneu dat ze daar 4Nm op zetten en dan blijkt dat die 4Nm niet voldoende is om een rijder van 60kg te dragen. Dus eigenlijk moet je hem altijd overspannen. Ik draai ze dus best met de hand aan!


Ook met mijn S1 elke keer opnieuw hetzelfde probleem... Die Nm die ze aangeven zijn echt te weinig in mijn ogen!
Nulla tenaci invia est via!

iron2man
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 apr 2005 23:04

iron2man 29 aug 2010 16:53

@casran
Toch vreemd hoor want ook ik ben in het bezit van een P 3 carbon en mijn zadelpen blijft prima zitten dit kan ik steeds controleren omdat ik met een stift rondom de zadelpen een streep gemaakt heb ( alternatief voor plakband )
De pen is aangedraaid op 4 nm en daarbij is montagepasta gebruikt
Ik heb de fiets vanaf jan 2009 en hij de pen staat nog steeds opdezelfde hoogte
Verder is mijn gewicht 70 kg

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 aug 2010 17:10

Iedereen heeft 't tegenwoordig over breuken in de frames, maar volgens mij is 't merendeel van de frames die in garantie binnen komen nog steeds paint cracks. Vreemde is dat ik alleen maar toerfietsers hoor die problemen hebben met 'scheurende' kaders.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 aug 2010 18:24

iron2man schreef:@casran
Toch vreemd hoor want ook ik ben in het bezit van een P 3 carbon en mijn zadelpen blijft prima zitten dit kan ik steeds controleren omdat ik met een stift rondom de zadelpen een streep gemaakt heb ( alternatief voor plakband )
De pen is aangedraaid op 4 nm en daarbij is montagepasta gebruikt
Ik heb de fiets vanaf jan 2009 en hij de pen staat nog steeds opdezelfde hoogte
Verder is mijn gewicht 70 kg


Hoi iron2man, mijn huidige P3 is al mijn 4e Cervélo P3 (jaarlijks rijd ik op een nieuwe) en voor het eerst heb ik dit voor. Je hebt natuurlijk een standaard-deviatie in produktie en misschien zit ik toevallig met een zadelpen die aan de kleine kant is en een zitbuis lichtjes aan de grote kant, mogelijks, maar anderzijds is het ook het eerste jaar dat ik het met een momentsleutel monteer (ik heb sowieso al mijn bedenkingen bij momentsleutels want de ene ten opzichte van de andere wijkt ook al stevig af)... blijkt nu dat die 4Nm absoluut niet volstaat, dus als klant schroef je het gewoon steeds te hard aan als je wil blijven zitten :) Op zich natuurlijk een kleine opmerking die niets afdoet aan het feit dat de P3 een super tijdritfiets is.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 aug 2010 19:29

Bij een goede tolerantie is 4 nm echt meer dan voldoende. Truukje om je pen passend te maken is om het deel dat in het frame gaat goed te ontvetten rest afplakken en vervolgens meerdere lagen haarlak op de pen te spuiten zo wordt de omtrek iets groter en wordt het probleem van een zakkende pen opgelost.
Overigens zijn goede momentsleutels gewoon duur (te duur voor thuisgebruik) en moeten ze ook nog eens regelmatig worden gecalibreerd. Een goedkope is voor enkel geschikt voor mensen die alles kapot draaien.

En wat betreft scheurende frames: inderdaad bovenmatig vaak paintcracks (meeste wedstrijdrijder interesseert dat niet dus inderdaad vaker een klacht van toerders). En verder schijnen de meeste kopers nog steeds niet te realiseren dat een sub 1000 gram frame niet het eeuwige leven heeft en niet kan worden vergeleken met iets dat anderhalf keer zoveel weegt....

Gebruikersavatar
didi641
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:32

Gebruikersavatar didi641 29 aug 2010 21:28

Ik denk wel dat Casran heel goed weet waarover hij spreekt gezien zijn ervaring met Cervelo en de sport die hij beoefend.

Ik ben nog niet zo lang lid van het forum doch volg het al een paar jaar. Het is ook al mijn tweede Cervelo R3. De eerste is ook gescheurd. Ik denk niet dat het enkel toerfietsters zijn die klagen over de zwakheid van hun fiets.

Ik heb namelijk al verschillende renners gehoord die scheuren hebben gehad in hun frames. Zelfs kennelijk renners op dit forum.
Cervelo biedt nu eenmaal die goeie garantie, maar ik ben ervan overtuigd dat het niet alleen Cervelo is die eens dergelijke schade kan voorhebben.

Mvg
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 aug 2010 22:37

R3 is niet zo heel verschillend van een Giant (eigenaar van de fabriek) en Addict. De eerste wordt als topmodel amper verkocht dus daar valt weinig over te zeggen maar een Addict is qua concept vrijwel gelijk aan de R3 en heeft amper klachten dus ergens zal er wel iets niet goed gaan (overigens zijn er aardig wat verkocht en hoor je voornamelijk de negatieve verhalen waarbij de keren dat het goed gaat als normaal worden beschouwd.
Alternatieve tactiek zou zijn om zoals colnago enkel peperdure lichtere limited uitvoeringen te brengen die ook klachten krijgen en een zwaarder mainstream (= betaalbaar) model dat relatief klachtenvrij is (maar of je daar als klant nu gelukkig van wordt).

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 30 aug 2010 10:50

Livio Livius schreef:Is het optisch of is de stuurbuis hoek aangepast?


Gezien de filosofie van Cervélo over frame geometrie zal de balhoofdhoek nog steeds 73 graden zijn, in alle maten (behalve 48).

freakyolivier
Forum-lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 28 jun 2008 19:56

freakyolivier 30 aug 2010 13:15

Amclassic-fan schreef:Iedereen heeft 't tegenwoordig over breuken in de frames, maar volgens mij is 't merendeel van de frames die in garantie binnen komen nog steeds paint cracks. Vreemde is dat ik alleen maar toerfietsers hoor die problemen hebben met 'scheurende' kaders.


Je zou verschieten hoor...
Bijna de hele beloftenploeg van pws-eijssen heeft al te maken gehad met een scheurende kader :)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 aug 2010 14:46

Die hebben geen probleem maar krijgen gewoon een nieuwe (scheelt een keer poetsen :-)
Ken een rijder met een gesponsorde BMC en die is aan aan zijn vierde frame toe.....

timcap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 09 jan 2009 19:34

timcap 30 aug 2010 14:53

\'\'I don\'t dream my life, I live my dreams\'\'

Plaats reactie