Pagina 756 van 768

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 08:59
door havana
De mijne heeft een los stuur/stuurpen en het lijkt me dat dit makkelijk moet passen.

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 10:30
door wasbeer2006
@Havana mooie fiets, gave kleur ook.
Wat vind je ervan tov van de Addict?

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 10:35
door wasbeer2006
daniel1975 schreef: 12 mar 2024 16:25 Geen Brain, maar Rockshox Flightattendant. Weer extra snufjes die de fiets duur en kwetsbaar maken. Je zou denken dat na alle brain-drama's ze een keer begrijpen dat dit allemaal niet nodig is.


Ow, oeps; even vergeten dat de Marketing afdeling belangrijker is dan de R&D.
Opzich ben ik het daar voor een deel niet mee eens flightattendant is de vervanging voor brain. Bij een van de komende (beloofde) firmware opgrade kan het systeem zo gaan werken.

In eerste instantie is het FA gedeelte alleen een elektrische bediende 3pos hendel.
Met later veel mogelijkheden.

Ik zie ook een veel minder kwetsbaar systeem gezien de techniek hetzelfde is als de reverb axs.
Die blijven ook gewoon heel.

Dit kan best een mooi systeem zijn.

Wel eens dat een lockout op bepaalde fully,s amper meer nodig is. bv mijn eigen scalpel.
Maar ga je naar de 120mm is een 3pos wel weer aan te raden. Volledig open fietsen is met die 120mm fietsen niet heel
lekker. Bv met de spark.

Bij een fully ben je heel erg afhankelijk van de geo hoe deze op trappen reageert. Dat is echt een wereld van verschil,

Ik heb helemaal niets met het merk speci, maar dit is wel een hele mooie fiets.

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 12:02
door havana
Wat vind je ervan tov van de Addict?
Allereerst de min of meer objectieve verschillen:

- spacers / balhoofd is bij SL8 stukken mooier (minder lomp) dan bij de Addict. Nu rijd ik op beide fietsen zonder spacers, maar dit is wel goed om te noemen.
- geo is grotendeels gelijk
- de bovenbuis Specialized is aanzienlijk dunner dan die van de Addict, waar ik met mijn knieën tegenaan kom (heel irritant). Ook hier verkies dus de SL8.
- BB is een BSA bij Spesh versus een BB86 bij Scott, ook hier dus weer een paar bonuspunten voor de SL8.
- Gewicht van de gewone (non S-works) SL8 is 785 gr voor een 56, de Scott weegt 850 gr.
- Kabels zijn bij de Scott helemaal weggewerkt terwijl ze bij de Spesh toch nog een heel klein beetje zichtbaar zijn onder het stuur. Dit is ook zo als je kiest voor de compleet geïntegreerde cockpit van Roval (die ik niet heb). Dus punten voor de Scott hier.

Dan de dingen die minder objectief zijn

- Stijfheid ongeveer gelijk.
- De Spesh rijdt wat nerveuzer / directer dan de Scott, die wat luier is. Mijn maat 58 is gelukkig minder nerveus dan de 56 die ik bij lancering reed (die vond ik echt te nerveus). Wat je fijn vindt is een kwestie van smaak, ik prefereer het directe van de SL8 wel.
- De Scott is iets comfortabeler, al moet ik de wielen nog uitwisselen om te checken of het daaraan ligt. Wel zijn banden en bandendruk gelijk.

De rest van de fiets is quasi gelijk (groep, zadel, banden, enz.) dus daarover kan ik weinig zeggen. Onder de streep kies ik zonder twijfel voor de SL8, maar ik geef toe dat ik gekleurd ben. En daarbij: het gaat om kleine verschillen de Scott rijdt ook echt meer dan prima!

En oh ja P.S.

- iedere trap is raak
- stijf maar toch comfortabel
- 2 km/uur harder dan mijn oude
- staat zijn mannetje in de afdaling
- gooi en smijt fiets
- enz. ;)

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 12:12
door leonidas
Maar vooral een heel mooie kleur maar ik ben dan ook bevooroordeeld:)

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 12:14
door havana
Ja die kleur is echt heel vet. Maar dat is die blauw/zwart Scott met spikkel zeker ook !!

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 12:34
door leon1
havana schreef: 14 mar 2024 12:02
En oh ja P.S.

- iedere trap is raak
- stijf maar toch comfortabel
- 2 km/uur harder dan mijn oude
- staat zijn mannetje in de afdaling
- gooi en smijt fiets
- enz. ;)
Ik had niet anders verwacht ;)

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 13:05
door nijkie
Prijs is ook gelijkwaardig?

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 13:19
door wasbeer2006
Ik heb een vergelijk met de foil en een SL7 even een paar kilometer.

Beetje gelijk wat mij toen opviel. De voorkant van de speci's lijken ietsje stijver/directer.
De Scott voelen wat rustiger/vaster aan en inderdaad wat comfortabeler.
Die Scotts lijken iets meer weg te filteren was ook mijn mening. (Cannondale doet dat nog iets meer.)

Ik heb best wel lange benen en dan wordt een fiets ook vaak te nerveus.
1 maat scheelt overigens veel! Ik heb nog een 56, maar een 58 voelt best wel wat logger aan.
Ik heb dat eens geprobeerd met direct overstappen op een 58.

Het scheelt steeds minder tussen fietsen onderling. Ik merk wel dat frames van dat lage gewicht voor mij op het randje zijn. Komt het door het gewicht, ik denk het, weet het niet zeker. Maar doe mij maar een frame van minimaal een kg, dat lijkt toch allemaal net wat stijver.

Ik zal eens een stukje proefrijden op een SL8 als ik bij de FM ben.

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 13:28
door havana
nijkie schreef: 14 mar 2024 13:05 Prijs is ook gelijkwaardig?
Als je ze beide nieuw koopt zal de Scott denk ik goedkoper zijn. En voor mij gold dat zeker ook, maar dat kwam omdat ik 'm scherp heb ingekocht, alle onderdelen verkocht heb, en op heb gebouwd met eigen onderdelen die ik (soms) scherp kon inkopen.

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 14:11
door daniel1975
Voor veel mensen is een SL8 te lang en te diep. Voor mij helaas met naar verhouding net iets langere benen tov bovenlijf.
Al eerder gezegd, ik denk dat een SL8-endurance een verkooptopper kan zijn.

Re: Specialized

Geplaatst: 14 mar 2024 14:40
door Kornuit
daniel1975 schreef: 14 mar 2024 14:11 Voor veel mensen is een SL8 te lang en te diep. Voor mij helaas met naar verhouding net iets langere benen tov bovenlijf.
Al eerder gezegd, ik denk dat een SL8-endurance een verkooptopper kan zijn.
Ach als je nooit onderin de beugels rijdt kan het stuur ook wat dieper :lol: