Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 22 mar 2009 19:55

Om de edge de route te laten bepalen heb ik 0,0% vertrouwen in. Ik heb meermaals geprobeerd hem mij naar huis te laten navigeren maar dat lukt niet in 80% van de gevallen en in 19% via extreme omwegen. Als ik straks over Groningen via Lille van Heemstede naar Simpelveld moet.... no thanks.

Maar ik meen wel begrepen te hebben dat de beste optie is om zelf de route bij elkaar te klikken. Nu alleen nog wat "localen" op zien te sporen die me kunnen vertellen welke stukken "done" zijn met de fiets.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

yugor
Forum-lid

yugor 22 mar 2009 21:23

@henkv - hier is een rondje Bunde Vaals 104 km
Ook te verbouwen naar eigen inzicht met mapsource. :)

Goeie link naar de AGR voor inspiratie overige wegen:
http://users.skynet.be/fa766326/downloa ... drace.html

whocares
Forum-lid

whocares 23 mar 2009 06:57

[quote="HenkV"]Om de edge de route te laten bepalen heb ik 0,0% vertrouwen in. Ik heb meermaals geprobeerd hem mij naar huis te laten navigeren maar dat lukt niet in 80% van de gevallen en in 19% via extreme omwegen. Als ik straks over Groningen via Lille van Heemstede naar Simpelveld moet.... no thanks.

Maar ik meen wel begrepen te hebben dat de beste optie is om zelf de route bij elkaar te klikken. Nu alleen nog wat "localen" op zien te sporen die me kunnen vertellen welke stukken "done" zijn met de fiets.[/quote]

Henk , teken even een route in die je ongeveer wilt volgen . Dan kunnen anderen het geheel wat bijsturen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

allstar
Forum-lid

allstar 23 mar 2009 11:50

Ben van plan een EGDE 705 aan te schaffen, maar twijfel nog steeds over de kaarten. Ik wil gewoon thuis een route kunnen maken om deze vervolgens te gaan volgen. Navigeren naar een bestemming is dus niet nodig. Wat ik wél belangrijk vind is de mogelijkheid om fietspaden te selecteren, iig wegen waar geen auto's rijden.

Ben ik dan "verplicht" om voor de "Garmin MapSource TOPO Nederland" te kiezen?

floepert99
Forum-lid

floepert99 23 mar 2009 13:13

Op een topo kaart staan ook geen fietspaden, dus dat gaat je niet veel verder helpen. Het tekenen van een route door onbekend gebied blijft een gok, er is geen enkel systeem/kaart dat de route over rustige en mooie wegen laat lopen. Kijk eens op bikeroutetoaster.com om een idee te krijgen hoe je een route kunt tekenen.

Voor algemeen (asfalt) gebruik voldoet imho een CN kaart prima, voordeel is dat je niet voor ieder land apart een kaart hoeft aan te schaffen. Topo kaarten zijn dan weer wat makkelijker af te lezen op de Edge.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

allstar
Forum-lid

allstar 23 mar 2009 13:43

[quote="Floepert99"]Op een topo kaart staan ook geen fietspaden, dus dat gaat je niet veel verder helpen. Het tekenen van een route door onbekend gebied blijft een gok, er is geen enkel systeem/kaart dat de route over rustige en mooie wegen laat lopen. Kijk eens op bikeroutetoaster.com om een idee te krijgen hoe je een route kunt tekenen.

Voor algemeen (asfalt) gebruik voldoet imho een CN kaart prima, voordeel is dat je niet voor ieder land apart een kaart hoeft aan te schaffen. Topo kaarten zijn dan weer wat makkelijker af te lezen op de Edge.[/quote]

Maar kan ik thuis op de PC wel alle kleine wegen selecteren? Laat de Edge dan wel een lijn zien hoe ik ongeveer moet rijden? Dat ik dan op de kaart op de Edge niet precies kan zien wat voor weg het is vind ik niet erg, als ik de route maar kan aflezen, en zo zelf kan navigeren . .

harmpie
Forum-lid

harmpie 23 mar 2009 13:43

Best Garmingebruikers

Ik heb al een paar keer dit topic geheel doorgenomen maar toch zijn een aantal dingen mij nog onduidelijk.

Als ik een route vanaf internet wil halen, welke geeft dan duidelijk aan waar je naar toe moet? Met aanwijzingen en dergelijke (*.gpx, *.tcx?)

Hoe kan ik zelf een route die ik gereden heb op internet plaatsen? Gaat de voorkeur uit naar plaatsing als *.tcr file of *.gpx file? Ik wil altijd graag de hoogtes en alles terug kunnen lezen

Kun je zelf de hoogte calibreren van het toestel? Hij geeft namelijk vaak verschillende hoogtes aan doordat het weer verandert, maar dit past hij niet vanzelf aan. Kun je dit zelf doen?

Als je na gebruik je tocht wil teruglezen en je hebt geen computer, klopt het dan dat je maar een beperkt aantal gegevens kunt terug? Zo nee, hoe kun je de rest zien?

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen, alvast bedankt

floepert99
Forum-lid

floepert99 23 mar 2009 13:59

@Allstar: de Edge laat bij zowel de topokaart als CN een duidelijke lijn zien over de wegen , tenzij je op de onverharde paden gaat fietsen, dan heb je meer aan een topo kaart.
Met Mapsource kun je een route tekenen, waarbij Mapsource gebruik maakt van diezelfde CN of de topo kaart. Met bikeroutetoaster maak je bij het tekenen gebruik van de Google Maps.

@harmpie: navigeren met aanwijzingen doe je met een .gpx file. Een .tcx file laat alleen een lijn op je scherm zien, al zijn hier varianten van te maken. Basis idee is dat je of een track (kruimelspoor) kunt maken, of een route laat berekenen door de Edge langs een paar (niet teveel dus!) waypoints.

Algemeen formaat is .gpx, je kan ze met GPsies.com eenvoudig converteren

Calibreren gaat vanzelf met behulp van satelieten, is niet handmatig mogelijk (en nodig :-)

Uitlezen op een PC is inderdaad de kracht van de Edge. Op de Edge zelf staat een samenvatting.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

allstar
Forum-lid

allstar 23 mar 2009 15:36

[quote="Floepert99"]@Allstar: de Edge laat bij zowel de topokaart als CN een duidelijke lijn zien over de wegen , tenzij je op de onverharde paden gaat fietsen, dan heb je meer aan een topo kaart.
Met Mapsource kun je een route tekenen, waarbij Mapsource gebruik maakt van diezelfde CN of de topo kaart. Met bikeroutetoaster maak je bij het tekenen gebruik van de Google Maps.[/quote]

Thanks, volgens mij begrijp ik het nu ;)

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 23 mar 2009 19:20

[quote="AllStar"]Ben van plan een EGDE 705 aan te schaffen, maar twijfel nog steeds over de kaarten. Ik wil gewoon thuis een route kunnen maken om deze vervolgens te gaan volgen. Navigeren naar een bestemming is dus niet nodig. Wat ik wél belangrijk vind is de mogelijkheid om fietspaden te selecteren, iig wegen waar geen auto's rijden.

Ben ik dan "verplicht" om voor de "Garmin MapSource TOPO Nederland" te kiezen?[/quote]

Ik heb alle kaarten zo'n beetje, zowel Topo als CN, de Topo kaarten verschillen niet echt veel van de CN kaarten en voldoen beide goed voor het weg-fietsen.
Topo is net iets gedetailleerder met meer details.

Zelfs op de Fietskaart V1 staan de fietspaden niet afgebeeld?????
De V2 ben ik nog niet tegen gekomen dus ik weet niet hoe die er uitziet!

Voor kaarten hoef je overigens niet perse naar Garmin, je kan ook diverse kaarten gewoon als freeware downloaden, altijd handig voor een vakantie!
Sommige zijn niet zo gedetailleerd als Topo, maar voldoen gewoon goed.

http://mapcenter.cgpsmapper.com/
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

kogafanaat
Forum-lid

kogafanaat 24 mar 2009 00:11

Vanavond geprobeerd een route te maken en deze naar mijn edge over te zetten. Heb hem gemaakt in het programma wat gebruikt wordt bij de Fietsactief website.
Lukt dus niet, moet allerlei zaken downloaden en dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Weet iemand een duidelijke instructie en wat voor basisprogramma heb ik nodig om uberhaupt een route te kunnen maken. Ben niet zo handig wat dat betreft.

Het gaat mij nu nog niet zo zeer om vreemde gebieden, maar wel om een route in eigen omgeving te kunnen rijden. Wil as zaterdag een tocht van 135 km rijden die ik wil voorbereiden in mijn edge.
Bedankt.
fietsfanaat

morel
Forum-lid

morel 24 mar 2009 00:46

[quote="kogafanaat"]Vanavond geprobeerd een route te maken en deze naar mijn edge over te zetten. Heb hem gemaakt in het programma wat gebruikt wordt bij de Fietsactief website.
Lukt dus niet, moet allerlei zaken downloaden en dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Weet iemand een duidelijke instructie en wat voor basisprogramma heb ik nodig om uberhaupt een route te kunnen maken. Ben niet zo handig wat dat betreft.

Het gaat mij nu nog niet zo zeer om vreemde gebieden, maar wel om een route in eigen omgeving te kunnen rijden. Wil as zaterdag een tocht van 135 km rijden die ik wil voorbereiden in mijn edge.
Bedankt.[/quote]

Hoi,

De website welke het makkelijkste werkt ving ik persoonlijk

http://www.gpsies.com/home.do#7_51.401047_4.761315_p

Heel makkelijk routes of tracks in te tekenen en met een druk op de knop te downloaden naar je Garmin.

Probeer maar.......:)

Grtz,
Morel

Plaats reactie