Specialized
de wielbasis is iets langer en de balhoofdsbuis is ietslanger waardoor het stuur iets hoger is als de tarmac. Verder is het frame stijf en net zo sprtief als de tarmac, de zerts verende inzet stukken merk je niet zo veel, vond ik tenminste.
Ik zou zeggen,alsde geometrie je beter past gewoon doen. Wil je perse een wedstrijd fiets, neem een tarmac. Als criterium fiets is een overjarige Allez misschien een aardige optie. Geometrie zoalseen tarmac maar van super stijf Alu.
Succes,
Ik zou zeggen,alsde geometrie je beter past gewoon doen. Wil je perse een wedstrijd fiets, neem een tarmac. Als criterium fiets is een overjarige Allez misschien een aardige optie. Geometrie zoalseen tarmac maar van super stijf Alu.
Succes,
Loeki Pro
Hallo iedereen!
Ik ben nieuw op dit forum en zit al direct met een vraag!
Ik zou me graag een specialized tarmac sl2 aanschaffen.
Ik heb de volgende metingen gedaan (ga deze ook professioneel laten doen)
Ik ben 1.93m lang (dit is wel zeker).
Heb een binnenbeenlengte van ongeveer 90cm.
De maten op mijn huidige fiets zijn de volgende;
Heb een colnago maat 64;
afstand center bracket - top zadel => 82.2cm
Afstand van zadel achter bracket => 9.5cm
Afstand voorkant zadel tot hart van stuur => 62
Stuurpen is 140mm en -10 graden
Manuvelles zijn 175mm lang
Hoogteverschil tussen zadel en stuur is 10.5cm
Nu heb ik al gevraagd in een specialized winkel welke maat ze me zouden aanbevelen.
Hun advies was de grootste maat. Wat dus in specialized overeenkomt met een 61=xxl
Nu vraag ik af of het mogelijk zou zijn om op een 58 en of nog beter om op een 56 te geraken?
Ik doe aan competitie en zou tog liever een kortere balhoofdbuis hebben, wat er ook voor zorgt dat ik makkelijker kan sturen...
Natuurlijk moet het nog te doen zijn! ik bedoel hiermee gaat het bijvoorbeeld bij een 56 niet wat belachlijk overkomen dat de verhouding van een grote persoon op een kleine kader?
En is de kans op een zadelpenbreuk ook niet groter bij een 56?
Hopelijk kunnen jullie mij wat helpen
Mvg Brecht
Ik ben nieuw op dit forum en zit al direct met een vraag!
Ik zou me graag een specialized tarmac sl2 aanschaffen.
Ik heb de volgende metingen gedaan (ga deze ook professioneel laten doen)
Ik ben 1.93m lang (dit is wel zeker).
Heb een binnenbeenlengte van ongeveer 90cm.
De maten op mijn huidige fiets zijn de volgende;
Heb een colnago maat 64;
afstand center bracket - top zadel => 82.2cm
Afstand van zadel achter bracket => 9.5cm
Afstand voorkant zadel tot hart van stuur => 62
Stuurpen is 140mm en -10 graden
Manuvelles zijn 175mm lang
Hoogteverschil tussen zadel en stuur is 10.5cm
Nu heb ik al gevraagd in een specialized winkel welke maat ze me zouden aanbevelen.
Hun advies was de grootste maat. Wat dus in specialized overeenkomt met een 61=xxl
Nu vraag ik af of het mogelijk zou zijn om op een 58 en of nog beter om op een 56 te geraken?
Ik doe aan competitie en zou tog liever een kortere balhoofdbuis hebben, wat er ook voor zorgt dat ik makkelijker kan sturen...
Natuurlijk moet het nog te doen zijn! ik bedoel hiermee gaat het bijvoorbeeld bij een 56 niet wat belachlijk overkomen dat de verhouding van een grote persoon op een kleine kader?
En is de kans op een zadelpenbreuk ook niet groter bij een 56?
Hopelijk kunnen jullie mij wat helpen
Mvg Brecht
Dat lijkt me sterk, aangezien je met maat 64 al een stuurpen van 14cm hebt.SuperGuy schreef:Nu vraag ik af of het mogelijk zou zijn om op een 58 en of nog beter om op een 56 te geraken?
Je hebt relatief korte benen volgens mij.
Die moeten daar gewoon tegen kunnen (wel lang genoege pen nemen uiteraard).En is de kans op een zadelpenbreuk ook niet groter bij een 56?
2B's schreef:voorspatbordje is natuurlijk perfect mogelijk maar bij droog weer is het meer een 'windvanger' dan iets anders... dus plaats ik die er enkel op bij slecht weer...
Is het frame daar op voorzien.
Mijn WW-fiets is namelijk een gewone koersfiets, met achteraan zo een SKS spatbord. Het voorste spatbord past echter zo nipt dat het bij het minste beetje wind/opspattend vuil/... tegen mijn voorwiel sleept. Dat is dus geen doen. Komt daarbij dat in de winter fietsen op 23 mm bandjes als het spekglad is ook niet aan mij besteed is, dus ben ik aan het uitkijken naar een alternatief.
En die Specialized ziet er echt wel goed uit moet ik zeggen (nu nog jouw benen en mss geraak ik dan ook vooruit)
@robin: in deze fiets kan je zelfs 35mm bandjes steken als je wil dankzij de brede achtervork en voorvork en dankzij de V-brake remmen... daarenboven heb je overal 'oogjes' waarin je 'echte' spatborden (dus niet van die SKS dingetjes) kan verankeren... zo is er bijvoorbeeld bovenaan de voorvork (net onder de balhoofdbuis) een gaatje voorzien dat dient om het metalen houdertje van je voorspatbord te bevestigen...
mijn specialized sirrus pro 2009 heeft eigenlijk exact dezelfde frame-eigenschappen als de s-works tri-cross die ook volledig in carbon is vervaardigd:
alleen kost deze tricross catalogusprijs 5500$ terwijl mijn sirrus er 3100$ kost... niet dat ik er zoveel voor betaald heb, maar toch...
daarenboven heb ik al twee racefietsen en had ik gewoon nood aan een flatbar waarmee het lijkt dat dagelijkse lange duurritten over heuvelachtig parcours verworden tot plezierige herstelritjes...
mijn specialized sirrus pro 2009 heeft eigenlijk exact dezelfde frame-eigenschappen als de s-works tri-cross die ook volledig in carbon is vervaardigd:
alleen kost deze tricross catalogusprijs 5500$ terwijl mijn sirrus er 3100$ kost... niet dat ik er zoveel voor betaald heb, maar toch...
daarenboven heb ik al twee racefietsen en had ik gewoon nood aan een flatbar waarmee het lijkt dat dagelijkse lange duurritten over heuvelachtig parcours verworden tot plezierige herstelritjes...
Jaja, herstelritjes ... moest een normaal mens dat doen konden ze hem waarschijnlijk binnen een week opvegen
Maar dat is handig om te weten van die oogjes. Websites van de fabricanten vermelden dat niet altijd, en het aangeleverde fotomateriaal van diezelfde fabrikanten is ook niet altijd even duidelijk
Maar dat is handig om te weten van die oogjes. Websites van de fabricanten vermelden dat niet altijd, en het aangeleverde fotomateriaal van diezelfde fabrikanten is ook niet altijd even duidelijk
Nou Brecht,
Ten eerste staat er in het blad Fiets een artikel over zadelpennen die gemakkelijker afbreken als ze er een eind uitsteken.
Ten tweede ik ben 1,80 en rijd op een 56 cm SL.
Waarom toch kleiner, je huidige fiets is dat ook niet?
Ga anders is bij een echte specialist langs, bijvoorbeeld Plieger Sport in Meerkerk.
En leg je vraag voor aan ze.
Ten eerste staat er in het blad Fiets een artikel over zadelpennen die gemakkelijker afbreken als ze er een eind uitsteken.
Ten tweede ik ben 1,80 en rijd op een 56 cm SL.
Waarom toch kleiner, je huidige fiets is dat ook niet?
Ga anders is bij een echte specialist langs, bijvoorbeeld Plieger Sport in Meerkerk.
En leg je vraag voor aan ze.
prj
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Iets van die maten van Brecht klopt niet, een 64 Colnago heeft een balhoofdbuis van 20 cm. Daar komt nog 3 cm headset bij, dus dan kom je op een totaal van 23 cm uit. Dat is dus ong even veel als bij een 61 cm specialized.
Maar goed ik heb nog een nooit een serieuze coureur met een 23 cm balhoofdbuis rond zien rijden. Ik heb m'n twijfels over de maten die je van je huidige fiets hebt opgeschreven. Of heb je een zadelpen zonder set-back ofzo?
Maar goed ik heb nog een nooit een serieuze coureur met een 23 cm balhoofdbuis rond zien rijden. Ik heb m'n twijfels over de maten die je van je huidige fiets hebt opgeschreven. Of heb je een zadelpen zonder set-back ofzo?
prjz schreef:Ten eerste staat er in het blad Fiets een artikel over zadelpennen die gemakkelijker afbreken als ze er een eind uitsteken.
De test was zo kleinschalig dat ik niet vind dat dat onderscheid echt als conclusie mag gelden, maar goed.
Anyway, dat een identieke, maar langere pen meer te verduren krijgt, is basis mechanica, de vraag is of het gevaarlijk is. Als je een lang genoege pen neemt, die voldoende in je frame steekt, is dat binnen de specs.
Kijk ook eens naar mountainbikes met veel langer uitstekende zadelpennen, die krijgen vaak ook wel wat meer te verduren.
Amclassic-fan schreef:Iets van die maten van Brecht klopt niet, een 64 Colnago heeft een balhoofdbuis van 20 cm. Daar komt nog 3 cm headset bij, dus dan kom je op een totaal van 23 cm uit. Dat is dus ong even veel als bij een 61 cm specialized.
Maar goed ik heb nog een nooit een serieuze coureur met een 23 cm balhoofdbuis rond zien rijden. Ik heb m'n twijfels over de maten die je van je huidige fiets hebt opgeschreven. Of heb je een zadelpen zonder set-back ofzo?
Hey
Jawel die maten kloppen wel hoor!
Is een gewone klassieke zadelpen van colnago! is ondertussen al zo een 5-6 jaar oud...
Ik Heb me 5-6 jaar geleden laten opmeten bij bioracer, toen zijden ze dat ik een 63 nodig had van colnago.
In die tijd was ik nog maar 1.88m groot, dus daar is ondertussen nog eens 5cm bijgekomen en voor alle veiligheid een 64 van maat genomen.
Waarom een 64? Omdat ik volgens hun een lang bovenlijf heb en dat een langere balhoofdbuis voor mij niets uitmaakt omdat ik van nature dieper zit dan de meeste mensen.
Je mag dan zeggen, heb een serieuze wielrenner nog niet gezien met een balhoofdbuis van 23cm, maar kun je er aan doen als je zo groot bent eh!!
En dan liever wat groter dan een kleiner frame met toren spacers!
Heb me dan deze winter laten goed zetten bij de vader van kevin van impe (jawel die doet dat!) En voelde me perfect op mijn fiets zitten!
Waarom dan veranderen van fiets zul je dan afvragen? gevallen en scheur in kader...
Wachten op een nieuwe colnago is uitgesloten omdat ik dan weer 6-9maand zal mogen wachten...
Specialized heeft zowel de 56-58-61 direct op voorraad...
Waarom een kleinere maat, omdat ik gelezen heb dat een kleinere maat tog fijnder stuurt in de bochten!
Maar neem bv dat ik een 58 of 56 zou nemen, bestaat de kans dan ook niet dat ik problemen kan krijgen met mijn knieen? gaan ze niet meer naar binnen zitten?
Ondertussn iemand gezien met een 58 en die zijn zadel zat ook op 82cm hoogte en hij had nog 3cm over tot max...
Dus ik met een 56 zou 1cm over hebben op max wat dus wel riskant is...
Over de bovenbuis kan ik het volgende vergelijken:
Bij mijn colnago is deze 59
Bij een 58 specialized is dit 58.2, dat valt nog op te vangen!
Bij een 56 specialized is dit 56.5, wat tog al 2.5cm korter is! Ok je dit veel dieper en dieper is gelijk aan langer zitten maar tog...
Tog best eens nog eens alles laten opmeten...
Ik zou durven op een 56 te rijden, maar ben bang van de zadelpen en van mijn knieen dat ze teveel naar binnen zouden komen...
Kon ik tog maar de fiets van tom boonen of cancelarra kopen