Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 10 aug 2015 20:17

Ik ben daar ook heel benieuwd naar want je leest de meest uiteenlopende verhalen. Samengevat: Volgens Shimano kan 50/39 niet, volgens heel veel mensen die het gewoon wel doen gaat het prima maar in een klein aantal gevallen gaat het dan weer niet goed.

Ik heb nu een triple met 30/39/50 en dat is heel normaal, waarom zou dat bij een dubbel dan niet kunnen, minus de 30 uiteraard? Heeft dat met de vooruitgang van 10 naar 11 speed te maken?

Ik zal op een toekomstige fiets waarschijnlijk geen triple meer kunnen kiezen, en als ik in de polder zie met wat voor ketlinglijn de meeste compacts fietsen wordt ik niet blij. Zo net tussen 28 en 32 km zit iedereen op groot/groot of klein/klein. Met mijn 50/39 (de 30 vergeet ik even die is na een jaar nog nooit gebruikt) en een 12-23 cassette heb ik voor mijn gefiets op het vlakke een veel betere combinatie. Dus als ik ooit naar een dubbel overstap moet het zeker geen 34 worden. 52/39 zou dan nog beter werken.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 11 aug 2015 16:58

gerardn schreef: Ik zal op een toekomstige fiets waarschijnlijk geen triple meer kunnen kiezen, en als ik in de polder zie met wat voor ketlinglijn de meeste compacts fietsen wordt ik niet blij. Zo net tussen 28 en 32 km zit iedereen op groot/groot of klein/klein. Met mijn 50/39 (de 30 vergeet ik even die is na een jaar nog nooit gebruikt) en een 12-23 cassette heb ik voor mijn gefiets op het vlakke een veel betere combinatie. Dus als ik ooit naar een dubbel overstap moet het zeker geen 34 worden. 52/39 zou dan nog beter werken.
Spot on... de 50/34 is alleen prettig in de heuvels/bergen, maar in de polder kan de gemiddelde fietser er niet veel mee op deze snelheden. En laten we eerlijk zijn, dat zijn vaak de snelheden die veel fietsers als toer kruissnelheid hebben.

Ik rijd nu zelf een 52/36 met een 11-28 en dat is echt een verademing wat betreft logische versnellingen vs trapfrequentie vs snelheid.

50/39 zie ik dan nog wel zitten en ik ken heel veel mensen die dit zonder problemen gebruiken.

Maar ik zeg.., over een paar jaar zijn we weer terug bij 20 jaar geleden. Een 52/42 en bij voorkeur met een biopace blad (zie ook Froome) :lol: ;)

Voor de jonkies onder ons: https://nl.wikipedia.org/wiki/Biopace

Wat betreft de voordelen hiervan, dat... is weer een hele andere discussie :)

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 11 aug 2015 20:09

Ha, op mijn stalen Giant zit zo'n biopace. Met 7 speed achter ook geen probleem in de polder.

Afbeelding

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 11 aug 2015 20:48

:lol: Gaaf, ja zo eentje had ik er op m'n Chrome Molybdeen (staal dus) Panasonic racefiets 8-)

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 12 aug 2015 20:17

ruud_k schreef:
gerardn schreef: Ik zal op een toekomstige fiets waarschijnlijk geen triple meer kunnen kiezen, en als ik in de polder zie met wat voor ketlinglijn de meeste compacts fietsen wordt ik niet blij. Zo net tussen 28 en 32 km zit iedereen op groot/groot of klein/klein. Met mijn 50/39 (de 30 vergeet ik even die is na een jaar nog nooit gebruikt) en een 12-23 cassette heb ik voor mijn gefiets op het vlakke een veel betere combinatie. Dus als ik ooit naar een dubbel overstap moet het zeker geen 34 worden. 52/39 zou dan nog beter werken.
Spot on... de 50/34 is alleen prettig in de heuvels/bergen, maar in de polder kan de gemiddelde fietser er niet veel mee op deze snelheden. En laten we eerlijk zijn, dat zijn vaak de snelheden die veel fietsers als toer kruissnelheid hebben.

Ik rijd nu zelf een 52/36 met een 11-28 en dat is echt een verademing wat betreft logische versnellingen vs trapfrequentie vs snelheid.

50/39 zie ik dan nog wel zitten en ik ken heel veel mensen die dit zonder problemen gebruiken.

Maar ik zeg.., over een paar jaar zijn we weer terug bij 20 jaar geleden. Een 52/42 en bij voorkeur met een biopace blad (zie ook Froome) :lol: ;)

Voor de jonkies onder ons: https://nl.wikipedia.org/wiki/Biopace

Wat betreft de voordelen hiervan, dat... is weer een hele andere discussie :)

Maar wat als je overal uit de voeten wil kunnen? Dus op het vlakke en in het hooggebergte? Dan is/was de triple toch wel de uitkomst. Vlakke 39/52 , hooggebergte 30/39 gecombineerd met een 12/27 cassette.

Dan is de de 36/52 + 11/32 cassette de uitkomst, maar je hebt wel grote sprongen tussen de verzetten...

En eigenlijk is de 11 voor de meesten eigenlijk totaal niet nodig. Een cassette met 12/32 met een evenwichtige spreiding zou beter zijn. Maar die bestaat, dacht ik, niet.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 13 aug 2015 09:08

Verzetten zijn natuurlijk heel persoonlijk inderdaad.

Zeker ook wat betreft het hooggebergte. Ik kom daar zelf persoonlijk nooit, en als je er wel komt, prepareer je je fiets er toch voor neem ik aan ? Ik geloof niet in een allround verzet dat ook inzetbaar is in het hooggebergte, hooguit dat er je ook goed mee weg komt in Limburg. Hoewel het daar ook stijl kan zijn natuurlijk ;)

De keer dat ik in het hooggebergte fietste, gebruikte ik een 42x29 en dat ging prima.

DIe 11 begrijp ik ook niet. Ik heb een 11-28 in een 11 speed, maar voor die 11 had ik liever een 18 of 16 erbij gehad. Dus de volgende cassette wordt een Ultegra 12-25, die heeft zowel de 18 als de 16 en met mijn kleinste verzet, 36x25, kom ik in Nederland echt wel overal boven.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 aug 2015 11:00

ruud_k schreef: Spot on... de 50/34 is alleen prettig in de heuvels/bergen, maar in de polder kan de gemiddelde fietser er niet veel mee op deze snelheden. En laten we eerlijk zijn, dat zijn vaak de snelheden die veel fietsers als toer kruissnelheid hebben.
Mee oneens, maar volgens mij komt dat omdat je niet alleen naar de bladen voor moet kijken, maar ook naar je cassette. En behalve je snelheid ook naar je voorkeurs trapfrequentie - zoals je zelf daarna al aangeeft.

Daarnaast is het spul gemaakt om alles te kunnen schakelen. Natuurlijk is een schuine kettinglijn minder gewenst, maar in mijn ogen gaat het dan om het laatste, of eventueel de laatste 2 kransjes. Terwijl sommigen hier het al haast een schande vinden als je voorbij de helft van je cassette gaat zitten... Dan heb je 2x10 of 2x11 versnellingen, maar effectief zou je er 10 a 12 van "mogen" gebruiken. dat is (lees: vind ik) dan weer onzin.

Mijn 2x10 setup met 50/34 voor en 12-23 achter (zelf wat lopen samenstellen voor kleine sprongetjes). voldoet goed voor een groot deel van het jaar in de polder. trapfrequentie 90-95. soms wat meer naar de 100. Dan kan ik met 34x14 en soms 34x13 nog lang door (tot ~31 a 32 km/u). En met rondjes van 26 tot 29 km/u gem. (dus kruissnelheid 27-31 ongeveer), werkt dat prima, en dit is toch zo ongeveer wat er in najaar, winter en voorjaar gereden wordt. Heb je de wind mee, schakel je naar buitenblad.. dat is ook geen probleem.. je zit er dan niet "tussenin" want vanaf een km of 28 in t uur, en 50*19 (3e kransje bij mij vanaf links), rijdt ook dat prima. Het lijkt soms wel alsof schakelen tussen binnen en buitenblad een ramp is om te doen, maar t spul is er gewoon voor gemaakt om te kunnen gebruiken toch?

Nu in de zomermaanden de gemiddeldes wat hoger liggen, is de 39 binnenblad wel fijn om te hebben... al zit ik nu dan vaak gewoon op t buitenblad. Overigens ook nog aangetekend dat ik 80% van de tijd alleen rijd, in groepsverband ligt de cadans vaak wat anders, wil je wellicht ook wat minder hoeven schakelen, snelheden liggen hoger.. dus ander verhaal.

conclusie van mijn verhaal.. het is toch persoonlijk. Maar dat 50-34 spot on alleen prettig in de heuvels/bergen zou zijn, en per definitie niet in de polder, ben ik het niet mee eens.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9105
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 aug 2015 11:56

In de polder heb ik juist graag veel overlap in mijn versnellingen, vandaar dat ik graag met 50-42 fiets vooraan. Reden: dan hoef ik voor niet veel te schakelen. Bij rustige ritjes kan de ketting op het binnenblad blijven, bij snellere ritjes op het buitenblad. Van een schuine kettinglijn ben ik geen fan. Zeker de tandjes van je voorbladen slijten er als een malle van.
Voor de bergen vervang je het binnenblad voor een 34, da's ook het werk niet.
Vroegah verving ik dan ook de cassette, maar met 11 speed is dat eigenlijk niet nodig en heb ik met 12-25 in alle omstandigheden een perfect oplopende cassette. De "11" heb je eigenlijk alleen nodig voor wedstrijdjes, bijtrapafdalingen waarbij je de ketting op de 11 wil hebben zijn er zelden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 27 aug 2015 19:31

Toch is dit nog steeds iets waar ik heel erg over twijfel. Een vriend van mij fietst nu een paar jaar best fanatiek en die heeft een compact.

Achter 11-27, en daar heeft hij het in de alpen heel zwaar mee. Hij adviseerde mij een 11-32 voor achter. En dan toch compact.

Is dat mogelijk op een nieuwe cannondale synapse alloy 105?

En zitten daar nog extra kosten aan verbonden als je een nieuwe fiets koopt, of kan je zelf een cassette kiezen?

(Kan dat uiteraard ook vragen in de winkel morgen maar kreeg net deze cassette info van mijn maat)


Dus voor 50-34 en achter 11-32, of dat kan en of dat wenselijk is? Heb je achter wel grote stapjes weer wat niet fijn is... Pfff. Moeilijk moeilijk....


En ik weet eigenlijk niet of een triple ook meer kost bij nieuw aanschaf, maar ook dat sluit ik nog niet uit.

Heb dit topic doorgelezen en zie veel dat mensen voor in de polder voor graag een 39 hebben ipv 34. En die zit op de triple ook. Misschien is dat wel gewoon het beste voor mij. Dan kan ik overal fietsen zonder cassettes te wisselen en dergelijke, zonder zorgen kan ik dan de bergen in.

Extra gewicht of mindere looks doet me helemaal niks verder.
Laatst gewijzigd door Bredalp op 27 aug 2015 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 27 aug 2015 19:49

De site van cannodale geeft aan (bij de specs) dat alle synapsen standaard met 50-34 en 11-32 cassette geleverd worden.

Of dat wenselijk is ? Geen idee gewoon proberen zou ik zeggen.

Ik weet lig wel dat ik (nog steeds) erg blij ben met mijn triple zowel in de polder als in het hooggebergte
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 27 aug 2015 20:01

Oh ok... Dat wist ik niet dat dat standaard is. Maar ok, die keuze is eventueel al voor mij gemaakt dan haha ;-).

Maar ... Ik denk dat voor mij een triple toch beter is.

Want lees wel dat mensen even die cassettes wisselen, voor polder dit, ardennen dat en voor de alpen weer iets anders.

Maar het lijkt mij dat die cassettes ook niet goedkoop zijn.

Met een triple hoef ik nergens meer rekening mee te houden. En als ik net lees dat een maat van mij waarvan ik dacht dat die aardig getraind is, het zo zwaar heeft gehad... Tsja... Dan denk ik dat een triple gewoon het verstandigst is voor mij persoonlijk.

Heb azzuri een mail gestuurd, of er extra kosten aan een triple zitten. En als dat mee valt, dan doe ik dat gewoon.

En dan ben ik er uit.... Nog een ietsiepietsie sparen en dan sla ik toe! ;-)

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 27 aug 2015 20:40

Helaas voor jouw triple wordt in de series van ultegra en 105 niet meer gemaakt. Je vervalt dan in sora groep geloof ik :-( .......
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Plaats reactie