Re: Cannondale
Geplaatst: 12 jan 2023 10:12
@leon1
Voor zover ik kan zien zit er een montagepunt voor het spotbard achteraan net achter de trapas.
@raassie
Tot hiertoe reed ik enkel met een Koga touringfiets, maar ik wou er ook een iets meer sportievere fiets bijhebben die ik dan kon gebruiken van voorjaar tot najaar en als het weer het toelaat. Ik ben met mijn Synapse blijven rijden zolang ik 's avonds nog kon vertrekken wanneer er enigszins nog wat daglicht was, maar ik kwam dan wel thuis in volledige duisternis. Mijn touringfiets heeft standaard verlichting van SON met dynamo die volledig automatisch werkt. Vandaar dat het smartsense systeem me wel aansprak, geen gedoe met verlichting monteren/demonteren, gewoon batterij er op plaatsen en vertrekken. Ik ben daar best tevreden mee, al begrijp ik ook wel de vele reactie's op het internet over het al dan niet verknoeien van de synapse reeks, maar voor mij min of meer wel wat ik zocht om de overstap te maken naar racefiets. In principe kan je alles van smartsense wel verwijderen en er is een apparte afdekplaat voor het batterijvak verkrijgbaar (alleszins volgens de manual). Maar je hebt er dan wel voor betaald en blijft zitten met een smartsense enabled frame.
Enige nadeel is wel de batterijduur. Ik laad mijn garmin niet, maar als ik eind september vertrok met volledig opgeladen accu en verlichting aan dan moest ik toch zien dat ik niet langer dan 3 uur wegbleef want dat zou op het nippertje zijn.
Een ander issue is dat er eigenlijk twee versie's van het smartsense bestaan. Er is er een waar je de verlichting kan dimmen en laten knipperen om overdag te rijden, maar mijn fiets heeft die niet. Ik kan dat ook niet kiezen in de cannondale app. Ik vermoed omdat die via Nederland werd ingevoerd en omdat knipperlicht daar verboden is? Maar in Belgie zou dit wel mogen dus voor mij een nadeel.
@wasbeer2006
Er zit volgens mij inderdaad meer in die batterij dan alleen maar batterij. Die loopt ook snel leeg door ze gewoon weg te leggen omdat daar een soort van standby mechanisme inzit. Dit omdat als je deze op de fiets plaatst je kan vertrekken en het systeem dan automatisch opstart zodra het voorwiel begint te draaien. Na 14 dagen zou de batterij wel in slaapstand moeten gaan (misschien bij mij nog nooit in slaapstand geraakt omdat ik al eens op de knop druk op de batterij om te zien hoeveel er nog inzit). Dus opletten dat je de batterij toch regelmatig bijlaadt als je de fiets een tijd niet gebruikt.
Geen idee of je het systeem aan de praat zou kunnen krijgen met een standaardbatterij.
Voor zover ik kan zien zit er een montagepunt voor het spotbard achteraan net achter de trapas.
@raassie
Tot hiertoe reed ik enkel met een Koga touringfiets, maar ik wou er ook een iets meer sportievere fiets bijhebben die ik dan kon gebruiken van voorjaar tot najaar en als het weer het toelaat. Ik ben met mijn Synapse blijven rijden zolang ik 's avonds nog kon vertrekken wanneer er enigszins nog wat daglicht was, maar ik kwam dan wel thuis in volledige duisternis. Mijn touringfiets heeft standaard verlichting van SON met dynamo die volledig automatisch werkt. Vandaar dat het smartsense systeem me wel aansprak, geen gedoe met verlichting monteren/demonteren, gewoon batterij er op plaatsen en vertrekken. Ik ben daar best tevreden mee, al begrijp ik ook wel de vele reactie's op het internet over het al dan niet verknoeien van de synapse reeks, maar voor mij min of meer wel wat ik zocht om de overstap te maken naar racefiets. In principe kan je alles van smartsense wel verwijderen en er is een apparte afdekplaat voor het batterijvak verkrijgbaar (alleszins volgens de manual). Maar je hebt er dan wel voor betaald en blijft zitten met een smartsense enabled frame.
Enige nadeel is wel de batterijduur. Ik laad mijn garmin niet, maar als ik eind september vertrok met volledig opgeladen accu en verlichting aan dan moest ik toch zien dat ik niet langer dan 3 uur wegbleef want dat zou op het nippertje zijn.
Een ander issue is dat er eigenlijk twee versie's van het smartsense bestaan. Er is er een waar je de verlichting kan dimmen en laten knipperen om overdag te rijden, maar mijn fiets heeft die niet. Ik kan dat ook niet kiezen in de cannondale app. Ik vermoed omdat die via Nederland werd ingevoerd en omdat knipperlicht daar verboden is? Maar in Belgie zou dit wel mogen dus voor mij een nadeel.
@wasbeer2006
Er zit volgens mij inderdaad meer in die batterij dan alleen maar batterij. Die loopt ook snel leeg door ze gewoon weg te leggen omdat daar een soort van standby mechanisme inzit. Dit omdat als je deze op de fiets plaatst je kan vertrekken en het systeem dan automatisch opstart zodra het voorwiel begint te draaien. Na 14 dagen zou de batterij wel in slaapstand moeten gaan (misschien bij mij nog nooit in slaapstand geraakt omdat ik al eens op de knop druk op de batterij om te zien hoeveel er nog inzit). Dus opletten dat je de batterij toch regelmatig bijlaadt als je de fiets een tijd niet gebruikt.
Geen idee of je het systeem aan de praat zou kunnen krijgen met een standaardbatterij.