Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het niet-fietssport andere leuke sporten onderwerp!

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 nov 2024 14:55

ColumsbusMJ schreef: 06 nov 2024 08:53
Het gaat bij deze website dan ook niet om het nieuws an sich. Het doel van deze website lijkt het moedwillig in een kwaad daglicht stellen van transgenders. Verwerpelijk als je het mij vraagt. Als jij dan refereert naar een dergelijke website, dan wek je bij mij de indruk dat het jou te doen is om het feit dat deze persoon een transgender is en gebruik je vals spel als argument. Als eerlijke sport je zo aan het hart gaat, dan had ik wat minder positieve uitingen van jou verwacht aan het adres van Eddy Merckx. Meten met twee maten, snap je?
Deze website brengt nieuws, zoals andere sites dat ook zouden moeten doen. Er staat geen enkele onwaarheid in het artikel. Ik ga geen intentieproces maken, dat interesseert me niet. Feiten zijn feiten. Spijtig dat mensen meer houden van opinies dan van feiten. Ik lees niets over transgenders in het artikel. Je hebt een indruk. Dat kan, maar die ontspringt bij jou niet bij mij. Feiten, geen indrukken.
Wat Merckx te maken heeft met deze zaak ontgaat me.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 nov 2024 14:59

53x11 schreef: 06 nov 2024 09:36 ...........maar aan de andere kant nogal heftig voor de persoon in kwestie om daar achter te komen door sportbeoefening, en daar vervolgens zo over onder vuur te komen te liggen. ....
dat is vrij gewillig geformuleerd, als het over topsporters gaat zou ik het zelfs naïef durven noemen.
Maar zelfs als dat zo is verandert dat toch niets aan de feiten.

1094
Forum-lid

1094 08 nov 2024 17:45

lugosi schreef: 08 nov 2024 14:55
ColumsbusMJ schreef: 06 nov 2024 08:53
Het gaat bij deze website dan ook niet om het nieuws an sich. Het doel van deze website lijkt het moedwillig in een kwaad daglicht stellen van transgenders. Verwerpelijk als je het mij vraagt. Als jij dan refereert naar een dergelijke website, dan wek je bij mij de indruk dat het jou te doen is om het feit dat deze persoon een transgender is en gebruik je vals spel als argument. Als eerlijke sport je zo aan het hart gaat, dan had ik wat minder positieve uitingen van jou verwacht aan het adres van Eddy Merckx. Meten met twee maten, snap je?
Deze website brengt nieuws, zoals andere sites dat ook zouden moeten doen. Er staat geen enkele onwaarheid in het artikel.

Koekoek

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 nov 2024 23:32

lugosi schreef: 08 nov 2024 14:48
Ernie C. schreef: 06 nov 2024 08:53
Vooralsnog ligt die gouden plak op haar nachtkastje dus zijn degenen die erover gaan het met "mij" eens. De meerderheid interesseert vrouwenboksen geen reet.
Ga je geslachtstests en fysieke controle van de genitaliën invoeren, dan raak je de vrouwensport ook harder dan dat er af en toe iemand een partijtje verliest denk ik.

Verder willen de meesten niet dat details over hun geslachtsdelen in de krant komen lijkt mij. Ik zou er zelf geen behoefte aan hebben om deze te publiceren, te meer omdat het hier eigenlijk geen nieuws is. Dat het om een intersekse persoon gaat, is iedereen al ruimschoots duidelijk. Het gaat om hoe je hier mee om moet gaan. Uitsluiten op basis van nog niet bestaande regelgeving lijkt mij niet de manier.
Het verbaast me niet dat zij die erover gaan het eens zijn met jou. Je invalshoek is vaak die van het minderheidsdenken (of kruispuntdenken) net als die van bureaucratische organisaties. Dat die medaille daar gaat blijven liggen daar zou ik geen gif op in nemen en dat Khelif hetzelfde trucje nog gaat kunnen herhalen betwijfel ik ten zeerste.

Niemand hoeft natuurlijk met zijn details over zijn geslachtsdelen in de krant te komen, tenzij je de boel tracht te belazeren natuurlijk. Dan is dat een keuze.
Het gaat hem niet over niet bestaande regelgeving. Het gaat erover dat wereldbonden zich menen activistisch te moeten gedragen en zoals ze het zelfs hardop durven zeggen inclusiviteit boven sportiviteit gaat. Dan doe je aan politiek, dan doe je aan activisime, niet aan het organiseren van een faire sport.
Onder druk wordt alles vloeibaar een bobo die graag aan het pluche blijft kleven voelt al snel druk. Dan zou die medaille alsnog onterecht kunnen worden afgepakt. De feiten zijn momenteel dat het geslacht dat de dokter bij de geboorte meegeeft leidend is en geslachtstests en in broekjes voelen niet mogen. Dat heeft niks met "minderheidsdenken" te maken. Daardoor kom je nu in een ongemakkelijke situatie terecht, maar niemand doet iets fout.

Zitten daar verbeterpunten in? Ja, maar wel met respect en veilig voor iedereen. Daar wringt net de schoen: als iedere vrouw die op een niveau wil sporten waar je eventueel een prof tegen kan komen zo'n test moet ondergaan, dan is de onvrede door het gevoel van benadeeld worden op basis van geslacht waarschijnlijk veel groter dan door af en toe een onterechte verliespartij.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 nov 2024 06:25

Ernie C. schreef: 10 nov 2024 23:32

Onder druk wordt alles vloeibaar een bobo die graag aan het pluche blijft kleven voelt al snel druk. Dan zou die medaille alsnog onterecht kunnen worden afgepakt. De feiten zijn momenteel dat het geslacht dat de dokter bij de geboorte meegeeft leidend is en geslachtstests en in broekjes voelen niet mogen. Dat heeft niks met "minderheidsdenken" te maken. Daardoor kom je nu in een ongemakkelijke situatie terecht, maar niemand doet iets fout.

Zitten daar verbeterpunten in? Ja, maar wel met respect en veilig voor iedereen. Daar wringt net de schoen: als iedere vrouw die op een niveau wil sporten waar je eventueel een prof tegen kan komen zo'n test moet ondergaan, dan is de onvrede door het gevoel van benadeeld worden op basis van geslacht waarschijnlijk veel groter dan door af en toe een onterechte verliespartij.
Of dat een herziening van de resultaten 'onterecht' zou zijn, daar verschillen de meningen nogal over.

De geboorteakte van Khalif is afgeleverd in 2018 !! wat ondersteunt dat het naïef is om te denken dat het allemaal toeval is dat dit éénrichtingsverkeer is in de sportwereld, je ziet het nooit in de omgekeerde richting.

De tweede passage is gewoon onzin (en toont nog eens de normatieve verschuiving van het minderheidsdenken), zo kan je elke regel aanpakken die een fairdere sport nastreeft. Heb je bijvoorbeeld al eens gezien hoe een plascontrole bij vrouwen verloopt na een racewedstrijd. Daar kan je je ook vragen bij stellen volgens de logica die je hier poneert.

De zin: "de onvrede door het gevoel van benadeeld worden op basis van geslacht waarschijnlijk veel groter " is erg interessant.
Je hebt het over een gevoel, en dat gevoel is blijkbaar belangrijker dan faire sport.
En dan zeg benadeeld worden op basis van geslacht. Vrouwen worden hierdoor niet benadeeld, het zijn de cheaters die benadeeld worden en dat is net de bedoeling.

De volgende zin:
"gevoel van onvrede.............veel groter dan door af en toe een onterechte verliespartij."
Dat is aan de eerste plaats aan vrouwen zelf om hier over te oordelen en dan vooral aan zij die zo'n tegenstander tegenkomen. Je moet dat maar eens vragen aan Angela Carini.
Het zinnetje bevestigt nog maar eens dat je, net als de sport-organisatie-bonden, inclusiviteit boven faire sport verkiest. Zoals ik al zei minderheidsdenken dus.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 nov 2024 09:05

Fair is per definitie een gevoelskwestie en sport is per definitie niet fair.

Ik pleit helemaal niet voor inclusiviteit. Ik pleit voor het volgen van de geldende regels, ongeacht of ze mij bevallen. Daarnaast laat juist dit geval zien dat het IOC een punt heeft met die regels.
Ze hebben dan altijd te maken met lastige dingen zoals landen die hun bevolkingsregister niet op orde hebben. Daar is dus ruimte voor verbetering, maar dan wel voor nieuwe gevallen/nog te spelen wedstrijden en niet achteraf. Ook moeten die nieuwe regels meer goed doen dan kwaad.
Als "de vrouwen" daar over mogen beslissen, moeten dat dan alle vrouwen doen, alle vrouwen die sporten of alleen degenen die nu (bijna) een medaille kunnen halen? Dat lijkt mij een onzinnige discussie. Zoiets moet zorgvuldig worden afgewogen biologisch, ethisch, commercieel e.d. Die deskundigheid lijkt mij niet exclusief bij vrouwen te liggen, maar dat is dan weer inclusiviteitsdenken :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 nov 2024 09:37

lugosi schreef: 11 nov 2024 06:25
"gevoel van onvrede.............veel groter dan door af en toe een onterechte verliespartij."
Dat is aan de eerste plaats aan vrouwen zelf om hier over te oordelen en dan vooral aan zij die zo'n tegenstander tegenkomen. Je moet dat maar eens vragen aan Angela Carini.
In dat specifieke geval vraag ik mij af of we alles weten. Ze kreeg prijzengeld van het IBA alsof ze goud had gewonnen. Zou mij niet verbazen als daar een stuk politiek achter zit.

Los daarvan: als er serieuze twijfels zijn over het geslacht, dan moet je als sporter die niets te verbergen heeft toch zelf gewoon openheid van zaken geven? En anders maar gewoon vastleggen in de regels dat een sportbond dat kan eisen. op het gebied van doping zijn zoveel regels die de grens van ethisch verantwoord bereiken, daar kan deze ook wel bij.
Het is helemaal niet zo moeilijk om te bepalen of iemand wel/niet man is. Zal altijd een grijs gebied blijven, maar nu krijgen die uitzonderingen per definitie het voordeel van de twijfel. Alleen vraagt dat wel om een ethisch lastig onderzoek.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 nov 2024 09:44

De vraag is natuurlijk of iemand uit een streng religieus milieu niks te verbergen heeft bij dit soort zaken. In Algerije kan het inclusieviteisdenken zomaar flink tegenvallen.
Campagnolo Ultra Dork

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 nov 2024 10:39

lugosi schreef: 11 nov 2024 06:25

De zin: "de onvrede door het gevoel van benadeeld worden op basis van geslacht waarschijnlijk veel groter " is erg interessant.
Je hebt het over een gevoel, en dat gevoel is blijkbaar belangrijker dan faire sport.
En dan zeg benadeeld worden op basis van geslacht. Vrouwen worden hierdoor niet benadeeld, het zijn de cheaters die benadeeld worden en dat is net de bedoeling.
https://sportgeschiedenis.nl/atletiek/z ... -zou-zijn/

Kijk eens naar dit voorbeeld.
Was geen cheater.
Moest wel schaamteloze seksetesten ondergaan.
Voelde zich extreem benadeeld.
Heeft nooit meer aan sport meegedaan en is als een kluizenaar in een klein dorp bij de dijk de rest van haar leven gaan slijten.

Stel je nu eens voor dat je alle vrouwen gaat testen, beoordelen. Eigenlijk alleen maar omdat ze vrouw zijn en aan topsport willen doen... zie jij het voor je?
Moet je dan ook niet alle mannen even testen trouwens...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Sulla
Forum-lid

Sulla 11 nov 2024 10:45

Even een klein vreugde momentje tussen alle ingewikkelde discussies door.

Maar er zijn als (hockey) trainer/coach weinig zaken zo vrolijk makend als wanneer net dat ene meisje waar je al maanden, tot grijze haren aan toe, mee bezig bent om te leren goed hoog te slaan zonder dat ze de bal meer dan 5 cm van de grond heeft gekregen, vijf minuten voor tijd de winnende binnenslaat strak in de kruising.

Overigens tot groot ongeloof bij de speler zelf. :D

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 nov 2024 10:53

Klinkt als een mooi meisjesboek!!
Leuke momenten inderdaad.
Less is bore

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 nov 2024 10:54

MarkVeenstra schreef: 11 nov 2024 10:39
https://sportgeschiedenis.nl/atletiek/z ... -zou-zijn/

Kijk eens naar dit voorbeeld.
Er is in decennia topsport voor ELKE case wel een voorbeeld te vinden. Whataboutism is in elk geval niet de manier om deze discussie op te lossen.
Of je wil of niet, je zult naar iets meetbaars moeten om het echt duidelijk te maken. En ja, ik snap de etische vraagstukken.
Less is bore

Plaats reactie