Tubes for Dummies
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
De Veloflex carbon is redelijk lekbestendig maar de Conti competition is wat dat betreft beter. Bij mij zijn de Veloflexen 2 keer stuk gegaan bij het ventiel, omdat je zo vaak moet pompen. De Veloflex rijdt wel veel soepeler, desondanks rij ik nu op competition ik heb wel de 25mm versie gekozen om iig iets aan comfort terug te winnen.
Een Gatorskin Sprinter heb ik hier nog liggen, die mag je zo hebben.... Zegt dat genoeg over comfort?.
Een Gatorskin Sprinter heb ik hier nog liggen, die mag je zo hebben.... Zegt dat genoeg over comfort?.
Mocht ik toch wat lijmresten (Mastik One) op de buitenkant van m’n velg (Bora Ultra) krijgen tijdens montage van tubes, hoe kan ik dit het beste schoonmaken?
Lees/hoor hier en daar dit te doen met aceton. Campagnolo geeft echter duidelijk aan dit niet te doen; kan decals e.d. beschadigen. Zelf heb ik van heel, heel lang geleden ook niet de beste ervaring met aceton i.c.m. kunststof (tast aan en gaat wit uitslaan). Materiaal op basis van olie o.i.d. lijkt mij, gezien het remvlak, ook niet geschikt.
Lees/hoor hier en daar dit te doen met aceton. Campagnolo geeft echter duidelijk aan dit niet te doen; kan decals e.d. beschadigen. Zelf heb ik van heel, heel lang geleden ook niet de beste ervaring met aceton i.c.m. kunststof (tast aan en gaat wit uitslaan). Materiaal op basis van olie o.i.d. lijkt mij, gezien het remvlak, ook niet geschikt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
ik weet niet wat ze met "e.d." bedoelen maar mijn originele (Rood/Witte) decals zijn in ieder geval beschadigd door het verwijderen van lijmresten met Aceton. Eigenlijk door het knoeien met Aceton of de decals.roger68 schreef:Campagnolo geeft echter duidelijk aan dit niet te doen; kan decals e.d. beschadigen.
Ooit komt nog de dag dat ik de Dark Label decals die ik van csteenb heb overgenomen ga proberen te plakken maar voorlopig vind ik de rood-witte beter bij mijn rood-witte Dogma passen.
Die 25mm Conti Competition tube voelt trouwens wat zwaar/traag aan tijdens het accelereren. (maar misschien is dat ook wel doordat ik zelf wat teveel wintervet op heb)
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 mar 2015 13:24
Let op Tufo tape is niet voor alle tube geschikt het ligt van welk materiaal de stootlaag (binnen lint) is gemaakt en hoe de velg is gemaakt zit er een uitsparing voor sticksel in de velg. Tufo lint is verreweg het beste plaklint op de markt, mede omdat het uit meerdere lagen bestaat. Een ding is zeker een Tufo Tube en Tufo plaklint die zit zeker zo vast als met kit . Voordeel van deze combi is dat zelfs als de velg heet wordt in de afdaling dat erin de tape een speciale laag is verwerkt die bij meer warmte extra kleefkracht geeft. Er is ook geen tube op de markt die zo recht ligt op een velg Tufo tube draaien niet binnenste buiten. Je kan ze zelfs met een paar bar op pompen en ze blijven recht.
Ik rij nu met deze http://www.mantel.com/vredestein-frecci ... ifications met sealant er in heeft ook een butyl binnenband voelt iets harder aan dan bv een Vittoria sc of cx heb er al een dikke duizend kilometer mee gereden naar volle tevredenheid en nog geen lekje gehad en toch vaak op slecht wegdek,steentjes gereden.Heb ze met tape gelegd op mijn tube velgen.bundes schreef:Ben op zoek naar nieuwe tubes voor mijn leightweights gen 3, dus ze moeten geschikt zijn voor ventielverlenger.
Welke tubes zijn nu echt het meest lekbestendig? In de klasse € 50 - € 60
Lees hier goede verhalen over veloflex carbon maar niet per se de lekbestendigheid.
Ik dacht zelf begrepen te hebben dat conti competetion goed waren maar dat wordt hier niet echt bevestigd.
Wat vinden jullie van de conti sprinter gatorskin?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
- Locatie: Culemborg
Tufo tape plakt heel erg goed en zeker vergelijkbaar sterk als met kit. Alleen is bij mij - toen ik een tube eraf haalde - wel een keer de laklaag van het velg bed losgekomen / carbon iets beschadigd van een Lightweight wiel. Niet ernstig maar voor mij wel een reden om het niet meer te gebruiken. Was met Tufo extra strong oid. Het tape is ook heel lastig te verwijderen.Patchnride schreef:Let op Tufo tape is niet voor alle tube geschikt het ligt van welk materiaal de stootlaag (binnen lint) is gemaakt en hoe de velg is gemaakt zit er een uitsparing voor sticksel in de velg. Tufo lint is verreweg het beste plaklint op de markt, mede omdat het uit meerdere lagen bestaat. Een ding is zeker een Tufo Tube en Tufo plaklint die zit zeker zo vast als met kit . Voordeel van deze combi is dat zelfs als de velg heet wordt in de afdaling dat erin de tape een speciale laag is verwerkt die bij meer warmte extra kleefkracht geeft. Er is ook geen tube op de markt die zo recht ligt op een velg Tufo tube draaien niet binnenste buiten. Je kan ze zelfs met een paar bar op pompen en ze blijven recht.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 mar 2015 13:24
Tufo heeft als een van de weinige een speciale velg reiniger http://www.tufo-banden.nl/shop/tufo-acc ... t-remover/ deze is in opdracht van Tufo in Tsjechië door HG in Nederland ontwikkeld en is ook geschikt voor carbon. Het verbaast mij dat de tape er moeilijk af te krijgen is heb dit al een tiental keer gedaan geen enkel probleem.
Tip: neem een plastic schoenlepel of een voorwerp met een ronde kant druk de tube tegenover het ventiel zijwaarts weg van de velg wring de schoenlepel dwars onder de tube en de velg door duw daarna in de rij richting de schoenlepel richting het ventiel en doe dit twee kanten op. de tube is nu los van de velg. Meestal zit het plaklint op het katoen binnen stoot lint en blijft er een dunne transparant laagje tape over op de velg. Hier kon ik 9 van de 10x zonder probleem een nieuw plaklint overheen doen en een andere tube monteren. bij 1x dat er wat rest achter bleef was dit in mijn geval snel te verwijderen met de velg reiniger (wel op passen met transfers die als sticker op de velg geplakt zijn.)
Tip: neem een plastic schoenlepel of een voorwerp met een ronde kant druk de tube tegenover het ventiel zijwaarts weg van de velg wring de schoenlepel dwars onder de tube en de velg door duw daarna in de rij richting de schoenlepel richting het ventiel en doe dit twee kanten op. de tube is nu los van de velg. Meestal zit het plaklint op het katoen binnen stoot lint en blijft er een dunne transparant laagje tape over op de velg. Hier kon ik 9 van de 10x zonder probleem een nieuw plaklint overheen doen en een andere tube monteren. bij 1x dat er wat rest achter bleef was dit in mijn geval snel te verwijderen met de velg reiniger (wel op passen met transfers die als sticker op de velg geplakt zijn.)
Heb net mijn Tube ook gelegd met Tufo Tape, moet zeggen gaat snel en makkelijk en was in 10 minuten klaar, kan zeker in 5 minuten maar nam de tijd voor de eerste keer....., ben idd benieuwd als ik de Tube eraf moet halen maar dat zie ik dan wel weer, is voor mij ook een experiment plak normaal de Tube!
YFood !!!
En direct rijden,ik heb rolletje tape mee en reserve tube wanneer ik ver weg ga.csteenbe schreef:Heb net mijn Tube ook gelegd met Tufo Tape, moet zeggen gaat snel en makkelijk en was in 10 minuten klaar, kan zeker in 5 minuten maar nam de tijd voor de eerste keer....., ben idd benieuwd als ik de Tube eraf moet halen maar dat zie ik dan wel weer, is voor mij ook een experiment plak normaal de Tube!
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
- Locatie: Culemborg
Oh ok. Mijn ervaring is van zeker 3 jaar geleden. Ik zie nu op de website dat ze die (extreme tape) niet meer in het programma hebben zitten (was een langwerpig doosje en de tape niet op een rol). Wellicht is de tape die ze nu hebben anders en minder "extreme".Patchnride schreef:Tufo heeft als een van de weinige een speciale velg reiniger http://www.tufo-banden.nl/shop/tufo-acc ... t-remover/ deze is in opdracht van Tufo in Tsjechië door HG in Nederland ontwikkeld en is ook geschikt voor carbon. Het verbaast mij dat de tape er moeilijk af te krijgen is heb dit al een tiental keer gedaan geen enkel probleem.
Tip: neem een plastic schoenlepel of een voorwerp met een ronde kant druk de tube tegenover het ventiel zijwaarts weg van de velg wring de schoenlepel dwars onder de tube en de velg door duw daarna in de rij richting de schoenlepel richting het ventiel en doe dit twee kanten op. de tube is nu los van de velg. Meestal zit het plaklint op het katoen binnen stoot lint en blijft er een dunne transparant laagje tape over op de velg. Hier kon ik 9 van de 10x zonder probleem een nieuw plaklint overheen doen en een andere tube monteren. bij 1x dat er wat rest achter bleef was dit in mijn geval snel te verwijderen met de velg reiniger (wel op passen met transfers die als sticker op de velg geplakt zijn.)
Ik heb die tape toen uiteindelijk met HG stickerverwijderaar er af gehaald. Wellicht een voorloper van de Tufo HG remover
De door jouw omschreven tip hanteer ik ook. Ik ga iig zeker die Tufo tape nog eens gebruiken want op fietsvakanties zeker heel handig (ik rij alleen maar op tubes)