Lightweights
Niet helemaal waar.
Een spaak kan wel degelijk vervangen worden, overigens deed een handige man op WW forum het zelf, dan geen LW wiel maar een Mavic carbone ultimate, maar het principe met de verlijmde spaken is hetzelfde.
Zal even een linkje sturen, hij kreeg het overigens niet voor elkaar het wiel 100% recht te krijgen maar met de juiste apparatuur waar ze bij LW vast en zeker over beschikken is het door hun zeker te repareren.
Een spaak kan wel degelijk vervangen worden, overigens deed een handige man op WW forum het zelf, dan geen LW wiel maar een Mavic carbone ultimate, maar het principe met de verlijmde spaken is hetzelfde.
Zal even een linkje sturen, hij kreeg het overigens niet voor elkaar het wiel 100% recht te krijgen maar met de juiste apparatuur waar ze bij LW vast en zeker over beschikken is het door hun zeker te repareren.
mijn Flickr
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De constructie van een LW wiel is volledig anders dan een Cosmic Carbon Ultimate. Beide uiteinde van de spaken zijn in de velg mee gelamineerd. De spaken stoppen niet bij de naaf, maar lopen door.
En dat wiel wat Berk had gerepareerd was alles behalve recht. Daar zat nog een slag van een aantal mm's in, onrijdbaar dus.
En dat wiel wat Berk had gerepareerd was alles behalve recht. Daar zat nog een slag van een aantal mm's in, onrijdbaar dus.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Nee hoor, je kan er nog een spiegel van maken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Nee, dat doe je als de velg gebroken is
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Valt me steeds weer op hoeveel mensen iets over Lightweights weten te vertellen. Toch knap als je weet hoe weinig setjes er verkocht zijn. Typisch een geval van iedereen praat erover maar bijna niemand heeft ze.
Lightweight werkt welliswaar met ingelijmde spaken maar die worden voor het "afbakken" als één oneindig doorlopende draad ingevlochten en op spanning gezet. Breekt een spaak dan is het wiel uit balans en komt het nooit meer goed (het spaakeinde vormt één geheel met het remvlak). Al het andere is zoals csteenb zegt reparabel net zoals slagen e.d.
Een mavic ccu is bij de meeste schades gewoon verloren (Mavic zal niet eens de moeite nemen om carbonschades te herstellen). Gewoon een kwestie van instelling en genoemd ww lid heeft gewoon iets geprobeerd omdat het wiel toch al verloren was (en dat is mislukt).
En wat betreft gewicht, ffwd maakt prima wielen maar geen enkel model kan qua eigenschappen (behalve aerodynamisch dan) in de schaduw staan van een setje Lw. Reden hiervoor is dat een setje ingespaakte ffwd wielen welliswaar licht kan zijn maar dan nooit echt stijf is. LW zijn gewoon extreem licht, stijf en sterk (ze houden bovendien 110 kg of meer) en zo'n wielset heeft ffwd niet in huis.
Het sterkste punt van lw is accelleratievermogen (niets voelt zo snel aan als een setje lightweights). Andere merken komen daarbij hooguit in de buurt (maar de meeste daarvan zijn alweer failliet).
Wil je aerodynamischer dan is Zipp of Hed een goed alternatief en voor goedkoper heb je ook voldoende andere opties.
Lightweight blijft gewoon een bijzonder concept zonder alteveel cocurrentie (zeker niet qua service). Zie heb maar als een Pagani Zonda. Ook niet voor iedereen maar wel zeer betrouwbaar (mercedes motor) en je zou er elke dag mee kunnen rijden (alleen staan de meeste permanent in een verwarmde garage).
Lightweight werkt welliswaar met ingelijmde spaken maar die worden voor het "afbakken" als één oneindig doorlopende draad ingevlochten en op spanning gezet. Breekt een spaak dan is het wiel uit balans en komt het nooit meer goed (het spaakeinde vormt één geheel met het remvlak). Al het andere is zoals csteenb zegt reparabel net zoals slagen e.d.
Een mavic ccu is bij de meeste schades gewoon verloren (Mavic zal niet eens de moeite nemen om carbonschades te herstellen). Gewoon een kwestie van instelling en genoemd ww lid heeft gewoon iets geprobeerd omdat het wiel toch al verloren was (en dat is mislukt).
En wat betreft gewicht, ffwd maakt prima wielen maar geen enkel model kan qua eigenschappen (behalve aerodynamisch dan) in de schaduw staan van een setje Lw. Reden hiervoor is dat een setje ingespaakte ffwd wielen welliswaar licht kan zijn maar dan nooit echt stijf is. LW zijn gewoon extreem licht, stijf en sterk (ze houden bovendien 110 kg of meer) en zo'n wielset heeft ffwd niet in huis.
Het sterkste punt van lw is accelleratievermogen (niets voelt zo snel aan als een setje lightweights). Andere merken komen daarbij hooguit in de buurt (maar de meeste daarvan zijn alweer failliet).
Wil je aerodynamischer dan is Zipp of Hed een goed alternatief en voor goedkoper heb je ook voldoende andere opties.
Lightweight blijft gewoon een bijzonder concept zonder alteveel cocurrentie (zeker niet qua service). Zie heb maar als een Pagani Zonda. Ook niet voor iedereen maar wel zeer betrouwbaar (mercedes motor) en je zou er elke dag mee kunnen rijden (alleen staan de meeste permanent in een verwarmde garage).
Het verhaal over de reparatie van spaken was overigens niet zelfverzonnen
Was erover in gesprek met iemand die zelf LW's heeft gehad, die vertelde me dat ze tegenwoordig ook de spaken al konden vervangen, niet dus...
Verder zijn het leuke wielen, maar de verhouden van wat je krijgt en wat je moet betalen is een beetje loos, tuurlijk, het zullen top wielen zijn, maar hoeveel wil je uitgeven hé
Was erover in gesprek met iemand die zelf LW's heeft gehad, die vertelde me dat ze tegenwoordig ook de spaken al konden vervangen, niet dus...
Verder zijn het leuke wielen, maar de verhouden van wat je krijgt en wat je moet betalen is een beetje loos, tuurlijk, het zullen top wielen zijn, maar hoeveel wil je uitgeven hé
mijn Flickr
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Prijs moet iedereen voor zich uitmaken en als ik zie wat sommigen voor "showwielen" waar helemaal niets bijzonders aan zit uitgeven valt het nog alleszins mee.
Lightweights zijn grotendeels handgemaakt in Duitsland en daar gaar veel tijd in zitten (tegen relatief dure uren).
Koop voor je auto een setje bbs (inmiddels alweer voro de tweede keer failliet) of OZ velgen uit de race lijn en je snap dat iets met bijzondere eigenschappen gewoon veel geld kost. Kan niet vergeleken worden met wat sommige "premium" merken voor hun frames betalen deze prijs gewoon 5-6 keer over de kop laten gaan en dan ook goede service kunnen bieden.
En wat dat sealen betreft: lightweight zijn af voorzien van een beschemingslaagje dat voorkomt dat er vuil en vocht in het marteriaal trekt. Bij het sealen worden de wielen gereinigd/de oude laag verwijderd en wordt er een nieuw laagje opgebracht. Dit dient om de 2-3 jaar opnieuw te gebeuren om de wielen in topconditie te houden.
Lightweights zijn grotendeels handgemaakt in Duitsland en daar gaar veel tijd in zitten (tegen relatief dure uren).
Koop voor je auto een setje bbs (inmiddels alweer voro de tweede keer failliet) of OZ velgen uit de race lijn en je snap dat iets met bijzondere eigenschappen gewoon veel geld kost. Kan niet vergeleken worden met wat sommige "premium" merken voor hun frames betalen deze prijs gewoon 5-6 keer over de kop laten gaan en dan ook goede service kunnen bieden.
En wat dat sealen betreft: lightweight zijn af voorzien van een beschemingslaagje dat voorkomt dat er vuil en vocht in het marteriaal trekt. Bij het sealen worden de wielen gereinigd/de oude laag verwijderd en wordt er een nieuw laagje opgebracht. Dit dient om de 2-3 jaar opnieuw te gebeuren om de wielen in topconditie te houden.