Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lightweights

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 05 feb 2011 22:56

Niet helemaal waar.
Een spaak kan wel degelijk vervangen worden, overigens deed een handige man op WW forum het zelf, dan geen LW wiel maar een Mavic carbone ultimate, maar het principe met de verlijmde spaken is hetzelfde.
Zal even een linkje sturen, hij kreeg het overigens niet voor elkaar het wiel 100% recht te krijgen maar met de juiste apparatuur waar ze bij LW vast en zeker over beschikken is het door hun zeker te repareren.
mijn Flickr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2011 23:00

De constructie van een LW wiel is volledig anders dan een Cosmic Carbon Ultimate. Beide uiteinde van de spaken zijn in de velg mee gelamineerd. De spaken stoppen niet bij de naaf, maar lopen door.

En dat wiel wat Berk had gerepareerd was alles behalve recht. Daar zat nog een slag van een aantal mm's in, onrijdbaar dus.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 05 feb 2011 23:14

Dat is net het probleem, spaak spanning is zo hoog bij een LW wiel.

Spaak breuk bij LW is einde wiel.....

Daarbij Mavic cu wielen is een totaal ander wiel.
YFood !!!

wiener
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:27

wiener 06 feb 2011 01:22

inderdaad spaakbreuk= exit bij Lightweight!
ride 4 fun

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 06 feb 2011 11:37

Nee hoor, je kan er nog een spiegel van maken ;)

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 06 feb 2011 12:46

Of kapstok hanger!
YFood !!!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 06 feb 2011 12:58

Nee, dat doe je als de velg gebroken is ;)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 feb 2011 22:16

Valt me steeds weer op hoeveel mensen iets over Lightweights weten te vertellen. Toch knap als je weet hoe weinig setjes er verkocht zijn. Typisch een geval van iedereen praat erover maar bijna niemand heeft ze.
Lightweight werkt welliswaar met ingelijmde spaken maar die worden voor het "afbakken" als één oneindig doorlopende draad ingevlochten en op spanning gezet. Breekt een spaak dan is het wiel uit balans en komt het nooit meer goed (het spaakeinde vormt één geheel met het remvlak). Al het andere is zoals csteenb zegt reparabel net zoals slagen e.d.
Een mavic ccu is bij de meeste schades gewoon verloren (Mavic zal niet eens de moeite nemen om carbonschades te herstellen). Gewoon een kwestie van instelling en genoemd ww lid heeft gewoon iets geprobeerd omdat het wiel toch al verloren was (en dat is mislukt).

En wat betreft gewicht, ffwd maakt prima wielen maar geen enkel model kan qua eigenschappen (behalve aerodynamisch dan) in de schaduw staan van een setje Lw. Reden hiervoor is dat een setje ingespaakte ffwd wielen welliswaar licht kan zijn maar dan nooit echt stijf is. LW zijn gewoon extreem licht, stijf en sterk (ze houden bovendien 110 kg of meer) en zo'n wielset heeft ffwd niet in huis.
Het sterkste punt van lw is accelleratievermogen (niets voelt zo snel aan als een setje lightweights). Andere merken komen daarbij hooguit in de buurt (maar de meeste daarvan zijn alweer failliet).
Wil je aerodynamischer dan is Zipp of Hed een goed alternatief en voor goedkoper heb je ook voldoende andere opties.
Lightweight blijft gewoon een bijzonder concept zonder alteveel cocurrentie (zeker niet qua service). Zie heb maar als een Pagani Zonda. Ook niet voor iedereen maar wel zeer betrouwbaar (mercedes motor) en je zou er elke dag mee kunnen rijden (alleen staan de meeste permanent in een verwarmde garage).

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 06 feb 2011 22:30

We zijn blij dat jij er bent Sharkman;)
Zou je nog kunnen vertellen wat het sealen(geloof dat dat het is) inhoudt als je dat laat doen bij carbonsports?
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 06 feb 2011 22:39

Het verhaal over de reparatie van spaken was overigens niet zelfverzonnen ;)
Was erover in gesprek met iemand die zelf LW's heeft gehad, die vertelde me dat ze tegenwoordig ook de spaken al konden vervangen, niet dus...
Verder zijn het leuke wielen, maar de verhouden van wat je krijgt en wat je moet betalen is een beetje loos, tuurlijk, het zullen top wielen zijn, maar hoeveel wil je uitgeven hé ;)
mijn Flickr

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 feb 2011 09:51

Prijs moet iedereen voor zich uitmaken en als ik zie wat sommigen voor "showwielen" waar helemaal niets bijzonders aan zit uitgeven valt het nog alleszins mee.
Lightweights zijn grotendeels handgemaakt in Duitsland en daar gaar veel tijd in zitten (tegen relatief dure uren).
Koop voor je auto een setje bbs (inmiddels alweer voro de tweede keer failliet) of OZ velgen uit de race lijn en je snap dat iets met bijzondere eigenschappen gewoon veel geld kost. Kan niet vergeleken worden met wat sommige "premium" merken voor hun frames betalen deze prijs gewoon 5-6 keer over de kop laten gaan en dan ook goede service kunnen bieden.

En wat dat sealen betreft: lightweight zijn af voorzien van een beschemingslaagje dat voorkomt dat er vuil en vocht in het marteriaal trekt. Bij het sealen worden de wielen gereinigd/de oude laag verwijderd en wordt er een nieuw laagje opgebracht. Dit dient om de 2-3 jaar opnieuw te gebeuren om de wielen in topconditie te houden.

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 07 feb 2011 18:10

Bedankt voor de uitleg.
Eindelijk mijn vraag beantwoord:)
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Plaats reactie