Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 03 apr 2020 08:32

Ja die maatregel vind ik erg ongenuanceerd... De redenering blijkt te zijn dat de gezondheidszorg aan de kust de grote hoop van tweedeverblijvers niet zou kunnen opvangen.

Ik werk thuis en verblijf dan veel liever in mijn huis in de Ardennen dan in het Waasland. Maar gelukkig ben ik hier gedomicilieerd (Stoumont). Het is hier extreem rustig nu.
Afbeelding

i-mac

i-mac 03 apr 2020 08:46

patrickvb schreef: 03 apr 2020 00:11 Om terug te komen tot de topic titel:
Dankzij de Belgische maatregelen mogen we niet naar onze vakantiewoning in provincie Luxemburg.
Net nu het aangename fietsweer op komst is.
;-)
De burgemeester van het mondaine Knokke heeft al alle evenementen in zijn gemeente voor de zomer geannuleerd. Tot voor kort zou ik eens gegniffeld hebben, maar toen de Covid crisis op punt stond uit te breken, plaatste hij Knokke al in een volledige lockdown. Toen kreeg hij god en klein pierke over hem. Maar zie, niet veel later kreeg de man gelijk. En ik vrees dat hij ook nu weer gelijk heeft. Naar ik heb gelezen op festileaks zou de Belgische overheid volgende week nieuws hebben over de zomer festivals. En dan zullen alle andere evenementen zeker volgen.

Ik vrees dat voor velen het een vakantie thuis zal worden. Ook al beweert een andere burgemeester (Jean-Marie Dedecker, ex-judo coach en luis in de pels voor vele collega politici) dat die mensen "het peper en zout" zijn voor zijn gemeente. met andere woorden, dat je die mensen niet kan weigeren om neer hun 2de verblijf te komen. het wordt nog een ... hete zomer.

En wat "Door" wist te vertellen is helaas waar. Ik heb zelf aan den lijve ondervonden met een familielid die palliatief was (een week later is ze gestorven), wat sommige artsen nog durven te doen (onderzoeken aanvragen die nergens meer voor nodig waren). Ik heb de man toen op zijn plaats gezet, en dat werd me zeer kwalijk genomen. Meer zelfs, nu nog steeds.

Hoe goed de geneeskunde ook is in ons land, er zijn zaken die veel beter kunnen. Maar de artsenlobby is heel sterk in ons land.

dario
Forum-lid

dario 03 apr 2020 09:16

MarkVeenstra schreef: 02 apr 2020 19:56 Lijkt me niet... Ons land is groter, we zijn met meer inwoners, en de gemiddelde lengte van onze inwoners is groter (dank aan de groningers) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ja ja, schei nou maar uit, zo praat je me straks nog echt een Calimero-complex aan! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 apr 2020 09:38

SqueeZer schreef: 03 apr 2020 09:30 Ontopic: zorg krijgt een bonus in België wat terug een wrang gevoel geeft.
Als je als overheid vindt dat de zorg een bonus verdient (dit soort geluiden heb ik in NL ook gehoord), dan vind ik dat je als overheid dan per definitie structureel te weinig aan de zorg betaalt.

Tot en met afgelopen december werd er door het zorgpersoneel in NL gestreden om eindelijk weer eens een loonsverhoging na weet ik veel hoeveel jaar steeds achteruit gaan/stil staan in loon ontwikkeling. Onderhandelingen hebben iets van een jaar geduurd (CAO verliep in maart 2019). Moeilijk, moeilijk, kost veel, we komen er niet uit, lastig, lastig. Na veel staken en gemopper vanuit de publieke opinie toch een aardig resultaat gehaald bij de onderhandelingen.

Hoe anders is de situatie nu. Zorg verdient meer. Wat een zwaar beroep. Dit en dat.

Politici die met de wind mee waaien. Daar heb ik moeite mee.

i-mac

i-mac 03 apr 2020 09:40

SqueeZer schreef: 03 apr 2020 09:30 Ontopic: zorg krijgt een bonus in België wat terug een wrang gevoel geeft.

Langs de ene kant gun ik het die mensen van harte doch langs de andere kant .... we kregen de begroting al niet rond en men blijft gooien met geld, als in mijn huishouden het geld op is .. dan is het op ... ik vind het trouwens ook terug een extra klap in het gezicht van alle andere sectoren die ook nog altijd hard aan het werk zijn en soms evenzeer verhoogde risico, flexibiliteit lopen alsook werkdruk en mentale druk (winkelpersoneel is de eerste die bij mij binnenspringt maar ook schoonmaakpersoneel en dan nog meerbepaald het eigen schoonmaakpersoneel in de ziekenhuizen die vermoedelijk niet als zorg word omschreven).
Helaas heb je gelijk. Ik werk zelf op spoed, maar doe er een administratieve job. Maar als de nood hoog is, doe ik ook andere taken. Ik heb voor de Covid crisis ettelijke dagen gevuld met het aanmaken, invullen en wijzigen van alle wachten in het ziekenhuis. Ik heb de ombouw van spoed voor de Covid helpen verwezenlijken, op een vrije dag. Daar moet ik niet moeilijk om doen, dat laatste was mijn eigen keuze.

Moet ik hiervoor nu een premie krijgen? Neen, ik deed gewoon mijn job. Maar ik voel de bui al hangen ... Het zou trouwens niet de eerste keer zijn hoor. Bij diverse plechtigheden voor o;a. de Herald, de crash te Oostende en nog wat zaken werden de administratieve mensen van spoed niet uitgenodigd. We zijn het intussen al gewoon.

i-mac

i-mac 03 apr 2020 09:46

Philippos schreef: 03 apr 2020 09:38 Tot en met afgelopen december werd er door het zorgpersoneel in NL gestreden om eindelijk weer eens een loonsverhoging na weet ik veel hoeveel jaar steeds achteruit gaan/stil staan in loon ontwikkeling. Onderhandelingen hebben iets van een jaar geduurd (CAO verliep in maart 2019). Moeilijk, moeilijk, kost veel, we komen er niet uit, lastig, lastig. Na veel staken en gemopper vanuit de publieke opinie toch een aardig resultaat gehaald bij de onderhandelingen.

Hoe anders is de situatie nu. Zorg verdient meer. Wat een zwaar beroep. Dit en dat.

Politici die met de wind mee waaien. Daar heb ik moeite mee.
In België is het net zo, alleen is er geen ruimte voor meer loon. Daar kregen we, na inleveren van 2%, wel ADV dagen (arbeidsduurverkorting). vanaf 45 jaar één dag per maand betaald thuis. Vanaf 50 worden dat 2 dagen, vanaf 55 worden het 3 dagen per maand. Mooi meegenomen hoor, daar hoor je me niet over klagen. Dat verlicht de werkdruk. Maar nu willen de politici dat weer afbouwen. Maar die 2% krijgen we wel niet terug. En er is nog steeds geen ruimte voor opslag.

De witte sector staat gewoon heel zwak aan de onderhandelingstafel. Ze weten dat staken uit den boze is. Dat doe je niet voor je patiënten.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 03 apr 2020 10:10

patrickvb schreef: 02 apr 2020 23:50
Ons RIZIV (beheerder van de geldmiddelen, bepaald de waarde van prestaties) is als een melkkoe: hoe meer je melkt, hoe meer melk (€) in de pocket.
En af en toe wil het RIZIV dat beter reguleren, maar telkens opnieuw worden door artsen oplossingen gevonden om te blijven incasseren.
.....................................
Het riziv bepaalt natuurlijk niet zelf zijn eigen koers, die wordt politiek bepaald.
En het is nu eenmaal een neoliberaal principe om de overheid uit te melken en het geld te versluizen naar prive instanties/personen.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 apr 2020 10:53

i-mac schreef: 03 apr 2020 09:46 In België is het net zo, alleen is er geen ruimte voor meer loon. Daar kregen we, na inleveren van 2%, wel ADV dagen (arbeidsduurverkorting). vanaf 45 jaar één dag per maand betaald thuis. Vanaf 50 worden dat 2 dagen, vanaf 55 worden het 3 dagen per maand. Mooi meegenomen hoor, daar hoor je me niet over klagen. Dat verlicht de werkdruk. Maar nu willen de politici dat weer afbouwen. Maar die 2% krijgen we wel niet terug. En er is nog steeds geen ruimte voor opslag.

De witte sector staat gewoon heel zwak aan de onderhandelingstafel. Ze weten dat staken uit den boze is. Dat doe je niet voor je patiënten.
Witte sector en onderwijzers. Allebei zwak vanuit het principe van je laat de ander niet vallen.

Ik heb tegen mijn vrouw gezegd (onderwijzer), leuk die losse dagen staken. Het is vervelend voor een aantal mensen maar niet onoverkomelijk. Men neemt een dagje vrij om op de kinderen te passen. Je zult nooit iets voor elkaar krijgen zolang jouw probleem niet het probleem van iemand anders wordt. Gooi de boel dicht voor 4 weken. Als de werkgevers gaan klagen omdat ze geen personeel meer hebben, dan wordt de overheid wel wakker.

Bij ons in het ziekenhuis (en andere NL ziekenhuizen) zijn afspraken gemaakt tussen directie(s) en personeel zodat er wel gestaakt kon worden. Zolang operaties, spoed en kankerzorg 100% doordraaiden, mocht men staken (met behoud van salaris). Alle andere afdelingen draaiden zondagsdiensten. En veel de media opzoeken. Dan heb je de publieke opinie mee.

Het kan dus wel, maar je moet wel je werkgever ook wel achter je hebben staan.

Maar we dwalen weer af van het onderwerp van dit topic :)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 apr 2020 12:58

Als dit nu is waar we ons druk om moeten maken?

Noodtoestand voor onbepaalde tijd lijkt mij wat meer van toepassing op angst voor een politie staat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 apr 2020 16:48

SqueeZer schreef: 03 apr 2020 09:30
dario schreef: 03 apr 2020 09:16
MarkVeenstra schreef: 02 apr 2020 19:56 Lijkt me niet... Ons land is groter, we zijn met meer inwoners, en de gemiddelde lengte van onze inwoners is groter (dank aan de groningers) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ja ja, schei nou maar uit, zo praat je me straks nog echt een Calimero-complex aan! :)
Ze zijn nog altijd jaloers van ons beter bier, friet, chocolade
True story! :winkthumb:
Ik zet de westvleteren, kwaremont en karmeliet in mijn top 3 van lekkerste bieren.
Frieten zeker.., alleen de belgische zure frietsaus/mayo kan ik niet aan wennen :lol:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 03 apr 2020 20:15

Maar ik (NL) kan ondertussen geen bier in B meer halen. Is dat geen essentieel vervoer?

walter-
Forum-lid HC

walter- 03 apr 2020 20:30

ik haalde vanavond de tuinstoelen buiten. 6 stuks. Waarom eigenlijk? we zijn maar met 4 thuis.

Gesloten