Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 01 dec 2013 00:24

Yep. En niet bestraft.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 dec 2013 00:43

Vanaf de start van de Giro van 2011 geldt de no needle policy dan kun je (of in ieder geval jouw ploegarts) toch ook wel bedenken dat je dat soort kwakzalverij beter achterwege kunt laten...

Overigens gooit Ballan het nu ook op ozontherapie in de Mantova zaak, daar gaat het echter wel om feiten die voor 2011 zijn begaan.
Campagnolo Ultra Dork

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 01 dec 2013 10:48

Gastheerg schreef:Wielersport zonder doping zal lastig zijn, maar wielersport zonder Bruyneel lijkt me een heel haalbare - en dankbare - doelstelling :mrgreen:

Waarom zal wielersport lastig zijn zonder doping??

Volgens mij kan wielersport heel goed zonder doping worden beoefend. De snelheid zal waarschijnlijk wat lager liggen, maar ook het herstel van de renners zal wat langer duren. Daarnaast zullen renners in de grote etappekoersen na een heel goede dag vaker met een off day te maken krijgen.

Belangrijkste gevolg van dopingvrije sport is echter dat de sporter zichzelf recht in de spiegel aan kan kijken na een goede prestatie.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 dec 2013 11:00

Ik denk dat Gasheerg er eerder op doelt dat een maatschappij zonder valsspelers niet haalbaar is en daarmee ook de (wieler)sport niet...
Campagnolo Ultra Dork

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 dec 2013 13:26

Ik acht een maatschappij zonder politie en justitie eerder haalbaar dan een wielersport zonder doping 8-)

Nee ik heb geen negatief beeld/inslag/houding of wat dan ook. Ik ben gewoon realistisch en 1 op de X mensen gaan gewoon vals spelen als ze niet (genoeg) kunnen winnen.

In ons evolutiemechanisme zit overleven en van de overlevende de beste willen zijn. Nergens in het evolutiemechanisme zit iets van "de eerlijkste willen zijn".
Het mechanisme eerlijk is bedacht door hen die niet de beste zijn of niet het lef hebben om vals te spelen.

Vanuit de evolutietheorie kan ik 100e voorbeelden noemen dat valsspelen JUIST beloond wordt!

Sinds er levend wezen is op aarde probeert ieder wezen de beste te zijn om zijn soort, zijn stamboom voort te zetten. Gaan we nu ineens na honderden miljoenen jaren EERLIJK lopen doen? Kansloos!

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 01 dec 2013 15:50

+1

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 01 dec 2013 15:58

Precies, toen de beschaving zijn intrede deed, was het eind zoek... :mrgreen:

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 dec 2013 16:38

kxlight schreef:Precies, toen de beschaving zijn intrede deed, was het eind zoek... :mrgreen:
Die zet ik op een tegeltje!

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 01 dec 2013 17:30

Gastheerg schreef: Het mechanisme eerlijk is bedacht door hen die niet de beste zijn of niet het lef hebben om vals te spelen.
En door mensen die compassie hebben met hen die minder bedeeld zijn.

Maar je hebt ben ik bang wel gelijk. Maar waar komt dan toch de menselijke behoefte voor eerlijkheid vandaan? Die is ergens vandaan toch geëvolueerd...het is namelijk óók effectief om als groep samen te werken. En dat gaat niet als individu X en individu Y altijd standaard de grootse kokosnoot krijgen toebedeeld. Dan gaat de rest van de groep vroeger of later denken: "wat voor zin heeft mijn bijdrage aan de groep nou eigenlijk want alles wat ik doe verdwijnt toch altijd naar X of Y omdat die de sterkste is". En dan desintegreerd de groep en daar hebben X en Y uiteindelijk ook niks aan.

Daarom is de mens nog een klein stukje door geëvolueerd, omdat we als groep tot waanzinnige dingen in staat bleken die we als egoïstische eenlingen toch nooit voor elkaar zouden krijgen. Dus denk ik dat zowel valsspelen als eerlijk doen de mens ingebakken zit.
Gaan we nu ineens na honderden miljoenen jaren EERLIJK lopen doen? Kansloos!
Als dat meer oplevert? Ja.

Kort door de bocht; om de Lance Armstrongs van deze wereld te "neutraliseren" moet je omstandigheden creeëren waarin valsspelen niet genoeg oplevert. Ik heb geen idee of dat met wielrennen of sport zou kunnen, maar je mag er toch op hopen? Of naar streven?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 dec 2013 17:40

Ik heb - en JIJ kan dat weten - wel compassie met minder bedeelde en ben daarom ook ongeschikt als topsporter ;)

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 01 dec 2013 18:23

Ernie C. schreef:Ik denk dat Gasheerg er eerder op doelt dat een maatschappij zonder valsspelers niet haalbaar is en daarmee ook de (wieler)sport niet...
Daar heeft hij natuurlijk wel een punt. Maar is dat niet zo overal waar geld te verdienen is?

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 01 dec 2013 18:26

Dan wil ik als minderbedeelde laten weten dat ik compassie en respect heb voor al die kanjers die (clean) zo veel harder weten te rijden als mijn persoontje.

Plaats reactie