Dit is echt veel te makkelijk gesteld (en gebaseerd op jouw onderbuikgevoel neem ik aan?). Natuurlijk spelen praktische bezwaren een rol (ook bij mij), maar mijn grote bezwaar tegen schoolsluitingen (en meer algemeen, tegen het restrictieve beleid) is vooral ook principieel van aard. Ik kan me niet voorstellen (mijn onderbuikgevoel) dat ik daar uniek in ben.
Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Principieel ben ik natuurlijk ook niet voor. Mijn gevoel is wellicht deels onderbuik maar niet helemaal. Als ik ouders spreek en hoor (ook hier) is het toch het feit dat men de kinderen thuis heeft wat als bijzonder lastig wordt ervaren en de boventoon voert. In mindere mate dat men zich zorgen maakt over het oplopen van een achterstand in ontwikkeling of de langere termijn mentale impact op kiddo's zelf.53x11 schreef: ↑11 jan 2021 08:48Dit is echt veel te makkelijk gesteld (en gebaseerd op jouw onderbuikgevoel neem ik aan?). Natuurlijk spelen praktische bezwaren een rol (ook bij mij), maar mijn grote bezwaar tegen schoolsluitingen (en meer algemeen, tegen het restrictieve beleid) is vooral ook principieel van aard. Ik kan me niet voorstellen (mijn onderbuikgevoel) dat ik daar uniek in ben.
Als ik mij niet vergis zijn de scholen in Duitsland dicht en in de UK zijn ze tot de February half term zeker dicht. In Nederland krijg je nu dat in de praktijk de boel dicht is tot in het zuiden de voorjaarsvakantie begint en ik vind dat echt volkomen terecht.daniel1975 schreef: ↑10 jan 2021 19:32Ik vraag mij wel af inderdaad hoe werkgevers hier de komende 4 weken mee om zullen gaan. Zal heel bedrijfsspecifiek zijn, maar zal hier en daar wel tot pittige discussies en stress leiden
Wel bijzonder dat we tijdens de eerste ronde het in NL eigenlijk best goed hebben gedaan en nu zijn we een van de weinige landen met schoolsluiting. Best bizar. Alsof er in andere landen geen “britse variant” is?
Ik hoop, eerlijk gezegd, dat er morgenavond een heel duidelijke mededeling richting bedrijven komt dat thuiswerken gewoon verplicht is en dat men rekening dient te houden met werknemers met kinderen in de basisschool leeftijd. Als ik zie dat mensen om me heen functies hebben die ze prima thuis kunnen doen, maar werkgevers ze toch dwingen om naar kantoor te komen, dan vind ik dat die werkgevers echt aangepakt moeten worden.
En ik ben me nu zelf aan het voorbereiden op weer een dagje online lesgeven. Het is niet ideaal, maar zeker in het VO best te doen en gaat echt het leven van die kinderen niet ruineren. Fysiek lesgeven is, natuurlijk, wel echt veel fijner, maar niet als dat betekent dat het personeel als kanonnenvoer in lokalen met 30 kinderen en beroerde ventilatie geduwd worden. Helemaal als die Britse mutatie echt beter door kinderen overgedragen wordt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Ik vind daar helemaal niets raars aan. Het is een illusie en old school managementdenken dat als mensen maar op kantoor zijn dat ze dan ook effectief aan het werk zijn. Overigens heeft onderzoek ook voor corona al wel uitgewezen dat thuiswerkers juist veel effectiever en productiever zijn. Moet thuiswerken natuurlijk wel mogelijk zijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Thuis werken effectiever: ja! Maar wel met de nodige kanttekeningen.
Ik doe al jaren de klussen waar ik mijn kop echt bij moet houden thuis. Jaarbudgetten, forecast, evaluatie gesprekken voorbereiden, etc. Waarom? Ivm de rust en even volledig geconcentreerd aan de slag. En wat gaat er niet als de kinderen thuis zijn? Juist....
Thuiswerken is top als alle parameters kloppen.
Ik doe al jaren de klussen waar ik mijn kop echt bij moet houden thuis. Jaarbudgetten, forecast, evaluatie gesprekken voorbereiden, etc. Waarom? Ivm de rust en even volledig geconcentreerd aan de slag. En wat gaat er niet als de kinderen thuis zijn? Juist....
Thuiswerken is top als alle parameters kloppen.
Less is bore
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Het is gelukkig ook allemaal niet zo zwart/wit..,
Er zijn ook studies waarin blijkt dat werknemers hetzelfde werk in 32u gedaan krijgen als in 40u. Omdat de kortere tijdspanne eist voor meer focus en efficiënter werken. Dat is in normale kantoorsituatie.
Voor standaard kantoorwerker.., wanneer kan je even écht lekker wat gedaan krijgen? als je vroeg start, of eind van de middag. Dus voordat de meeste collega's er zijn of nadat de meeste collega's weg zijn.
Waarom? Omdat je overdag van de ene in de andere meeting loopt. En anders wel met grote regelmaat gestoord wordt vanwege een vraag, verzoek, of gewoon social talk.
Daarom werkt thuis werken (1 dag per week oid) ook goed voor de productiviteit. Dit is het voorbeeld van Daniel.
Uiteraard kan je stellen dat in beide gevallen de orde, discipline, regels, controle, toezicht etc van de manager of werkgever ertoe zouden moeten kunnen leiden dat mensen alleen effectieve vergaderingen hebben, men elkaar nooit stoort (library rules), en iemand ook 40u lang aan het "sprinten" is en zo meer werk verzet krijgt.
Maar de vraag is 1) of we dat moeten willen, worden we daar gelukkiger van? en 2) of het haalbaar is.
Ow en we kijken en discussieren heel makkelijk over het thuiswerken vanuit het perspectief van een kantoorbaan. Er zijn nog altijd heel veel beroepen die dat niet zijn. Gewoon fysiek aanwezigheid vereisen vanwege de taak die je uitvoert.
En dan terug op de coronaregels.., die groep zit wellicht (niet per se) wat minder hoog opgeleiden, die ook minder goed hun kroost kunnen begeleiden in schoolwerk. En daar dus ook geen tijd voor hebben omdat ze fysiek niet aanwezig zijn thuis --> Dus kinderen naar noodopvang, wat opvang is en geen onderwijs.
Tegenover de kantoorarbeideres die - wellicht - gemiddeld iets hoger opgeleid zijn, en dus die schoolbegeleiding wél kunnen verzorgen. Maar daarmee wel meer in de knel komen met hun werk en werkgever.
De 3e groep, is de groep wiens werk nu stil ligt.., en wellicht ook het inkomen stil ligt.....
Er zijn ook studies waarin blijkt dat werknemers hetzelfde werk in 32u gedaan krijgen als in 40u. Omdat de kortere tijdspanne eist voor meer focus en efficiënter werken. Dat is in normale kantoorsituatie.
Voor standaard kantoorwerker.., wanneer kan je even écht lekker wat gedaan krijgen? als je vroeg start, of eind van de middag. Dus voordat de meeste collega's er zijn of nadat de meeste collega's weg zijn.
Waarom? Omdat je overdag van de ene in de andere meeting loopt. En anders wel met grote regelmaat gestoord wordt vanwege een vraag, verzoek, of gewoon social talk.
Daarom werkt thuis werken (1 dag per week oid) ook goed voor de productiviteit. Dit is het voorbeeld van Daniel.
Uiteraard kan je stellen dat in beide gevallen de orde, discipline, regels, controle, toezicht etc van de manager of werkgever ertoe zouden moeten kunnen leiden dat mensen alleen effectieve vergaderingen hebben, men elkaar nooit stoort (library rules), en iemand ook 40u lang aan het "sprinten" is en zo meer werk verzet krijgt.
Maar de vraag is 1) of we dat moeten willen, worden we daar gelukkiger van? en 2) of het haalbaar is.
Ow en we kijken en discussieren heel makkelijk over het thuiswerken vanuit het perspectief van een kantoorbaan. Er zijn nog altijd heel veel beroepen die dat niet zijn. Gewoon fysiek aanwezigheid vereisen vanwege de taak die je uitvoert.
En dan terug op de coronaregels.., die groep zit wellicht (niet per se) wat minder hoog opgeleiden, die ook minder goed hun kroost kunnen begeleiden in schoolwerk. En daar dus ook geen tijd voor hebben omdat ze fysiek niet aanwezig zijn thuis --> Dus kinderen naar noodopvang, wat opvang is en geen onderwijs.
Tegenover de kantoorarbeideres die - wellicht - gemiddeld iets hoger opgeleid zijn, en dus die schoolbegeleiding wél kunnen verzorgen. Maar daarmee wel meer in de knel komen met hun werk en werkgever.
De 3e groep, is de groep wiens werk nu stil ligt.., en wellicht ook het inkomen stil ligt.....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik denk dat vooral voor gezinnen in achterstandswijken het probleem weer het grootste is, en dat dit de splitsing tussen arm en rijk alleen maar groter maakt.
Tip: kijk ook een de serie "klassen" terug waarbij het verschil tussen arm/rijk - kansrijk en kansarm weer eens getoond worden.
Kinderen uit gebroken gezinnen - kinderen waarvan de ouders het Nederlands niet machtig zijn - kinderen die met 4 broertjes en of zusjes 1 computer moeten delen ( als er uberhaupt 1 computer is ). Kinderen die door slecht toezicht van de ouders helemaal niets aan school doen.
Ik denk dus dat de scholen zo snel mogelijk open moeten gaan. Dit om straks niet een grote groep kinderen te krijgen die nog verder achterlopen binnen het onderwijs systeem.
p.s. mij zal het verder niet interesseren, de jongste is 17 maar ik kan me goed inleven met de jongere ouders die met de handen in het haar lopen om alles geregeld te krijgen.
Tip voor de oudere en/of bangere medemens ( zoals mijn overburen: ) Blijf lekker binnen als je niet besmet wil worden - laat je boodschapen bezorgen - kom niet op visite en laat geen visite binnen. Laat je inenten als het kan.......
MAAR doe alsjeblieft ook weer de winkels open en laat Nederland weer een beetje opbloeien in deze waanzinnige tijd en laat het land niet economisch kapot gaan - met zicht op massa werkeloosheid.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
De regering heeft continue de mond vol over het beschermen van de zwakkeren, maar wie zijn de zwakkeren eigenlijk?
Krijg nu de indruk dat er puur naar de fysiek zwakkeren wordt gekeken. Terecht?
Verder eens met Rene: laat de zwakkeren medemens dan zichzelf beschermen en/of isoleren ipv heel de samenleving. Zolang ik gisteren nog groepjes(!!) ouderen tegenkom op de Posbank geloof ik het allemaal wel.
Ik heb er geen moeite mee dat ze het doen, maar dan ook niet zeuren.
Krijg nu de indruk dat er puur naar de fysiek zwakkeren wordt gekeken. Terecht?
Verder eens met Rene: laat de zwakkeren medemens dan zichzelf beschermen en/of isoleren ipv heel de samenleving. Zolang ik gisteren nog groepjes(!!) ouderen tegenkom op de Posbank geloof ik het allemaal wel.
Ik heb er geen moeite mee dat ze het doen, maar dan ook niet zeuren.
Less is bore
Hier wil ik wel even op reageren. Niet omdat ik het antwoord ken, maar wel omdat de zaak echt in elkaar hangt van beslissingen en overwegingen.rene schreef: ↑11 jan 2021 11:01
Tip voor de oudere en/of bangere medemens ( zoals mijn overburen: ) Blijf lekker binnen als je niet besmet wil worden - laat je boodschapen bezorgen - kom niet op visite en laat geen visite binnen. Laat je inenten als het kan.......
MAAR doe alsjeblieft ook weer de winkels open en laat Nederland weer een beetje opbloeien in deze waanzinnige tijd en laat het land niet economisch kapot gaan - met zicht op massa werkeloosheid.
Wat als ik bij de bangere medemens hoor, veel contacten mijdend en in het onderwijs VO werk?
Aan de ene kant moet ik dus thuis blijven maar aan de andere kant gaan de scholen open en moet ik dus voor de klas staan (25-30 man in een lokaal zonder afstand te houden)
Wat stel je dan voor?
- blijf thuis en geef vanuit huis les? dan moet er iemand op school worden ingevlogen om toezicht te houden in de klas, dat is niet echt een optie
- lesuitval? dan gaan de lessen niet door, lijkt me ook geen optie
- Toch naar school gaan om lessen te geven? Ik behoor toch tot de bangere medemens die tegelijk ook het advies krijgt om thuis te blijven
Opgeven is geen optie!
Jouw gevoel is deels onderbuik maar niet helemaal?!Joseba schreef: ↑11 jan 2021 08:54
Principieel ben ik natuurlijk ook niet voor. Mijn gevoel is wellicht deels onderbuik maar niet helemaal. Als ik ouders spreek en hoor (ook hier) is het toch het feit dat men de kinderen thuis heeft wat als bijzonder lastig wordt ervaren en de boventoon voert. In mindere mate dat men zich zorgen maakt over het oplopen van een achterstand in ontwikkeling of de langere termijn mentale impact op kiddo's zelf.
Ik ben een ouder en ik maak mij druk om de mentale impact op kinderen... Ik heb redelijk wat contacten en zo'n beetje alle ouders geven aan dat ze zich ook daar zorgen over maken.
Je hebt hier ook al eerder opmerkingen gemaakt in de zin van ; kinderen nemen is een keuze. Dat klopt en dat mag je vinden, maar dat en dan vervolgens een feit neerleggen op basis van de ouders die jij spreekt en hoort vind ik lachwekkend en daarmee bevestig je voor mij dat ik je niet al te serieus hoef te nemen. Je komt een beetje kinderlijk over...
+1, helemaal mee eens!rene schreef: ↑11 jan 2021 11:01 Ik denk dat vooral voor gezinnen in achterstandswijken het probleem weer het grootste is, en dat dit de splitsing tussen arm en rijk alleen maar groter maakt.
knip
Tip voor de oudere en/of bangere medemens. Blijf lekker binnen als je niet besmet wil worden - laat je boodschapen bezorgen - kom niet op visite en laat geen visite binnen. Laat je inenten als het kan.......