Specialized
De tarmac heeft juist 1 van de meeste relaxte geos van alle topframes volgens mij. Iig in mijn maat 58. Alle andere frames hebben veelal een stack van 1 tot 2cm lager bij gelijke of zelfs langere reach. De nieuwe addict RC is bv echt gestoord lang en laag.
Laatst gewijzigd door idske op 04 mar 2025 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Stack is altijd hoger of lager vanuit het perspectief van de fiets, nooit langer. Dit is namelijk de hoogte van center trapas tot aan het bovenste balhoofdlager ( al dan niet met spacers meegerekend. De reach is langer of korter. Je zegt toch ook nooit; de reach is hoger !?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

BMC Roadmachine, Canyon Endurace.wasbeer2006 schreef: ↑03 mar 2025 18:27 Ja helemaal eens. Met auto,s net zo.
We willen een M5 onder de fietsen. Voor de Ferrari ben ik te oud.
Er zijn tegenwoordig heel veel auto,s die duurder zijn dan de gemiddelde porsche en veel beter verkocht worden.
Juist door dit.
Als zou ik inderdaad graag een Aeroad of Tarmac zien met de geometry van een Endurace.
Ik ben 1.98 en de stack groeit helaas niet proportioneel mee met de lichaamslengte van de gebruikers.
*Eigenlijk wil ik gewoon grotere wielen.
Grotere wielen zijn met name optisch interessant. Aerodynamisch is het een ramp en qua kosten en vervanging van onderdelen een potentiële nachtmerrie.
Ik wil juist wel de Ferrari, maar dan wel met een comfortabele stoel en niet eentje geprepareerd voor het circuit. Een m5 is een sportieve stadsfiets van een niet exotisch premium merk, zeg maar een Koga. In mijn geval dan ook nog eentje met de basis dieselmotor erin.
Ik wil juist wel de Ferrari, maar dan wel met een comfortabele stoel en niet eentje geprepareerd voor het circuit. Een m5 is een sportieve stadsfiets van een niet exotisch premium merk, zeg maar een Koga. In mijn geval dan ook nog eentje met de basis dieselmotor erin.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41342
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zie er weinig relaxed in hoor. Even snel S&R van paar topframes gepakt;
Tarmac 8 mt 56: 395 / 565
Dogma F mt56: 391 / 570
Addict RC 56: 402 / 564
TCR mt ML: 393 / 562
Addict RC is idd gestoord lang, passen alleen mensen op met een relatief lang bovenlijf.
Maar ik ben er van overtuigd dat er meer mensen gebaat zouden zijn in het geval van een mt 56 met een s&r van 385-575 of zelfs eigenlijk richting 380-580.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
De Addict heeft gewoon dezelfde reach als een 58 Tarmac. Ik rij zelf een 58 Tarmac en heb daar mede voor gekozen omdat hij een wat hogere stack heeft. Lange armen en benen hier 
Ik denk dat veel fabrikanten redeneren dat je maar een torentje spacers onder je stuur moet drukken. Op de productfoto’s zijn alle stuurpennen geslamd natuurlijk, want dat ziet er lekker sportief en snel uit.

Ik denk dat veel fabrikanten redeneren dat je maar een torentje spacers onder je stuur moet drukken. Op de productfoto’s zijn alle stuurpennen geslamd natuurlijk, want dat ziet er lekker sportief en snel uit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14287
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De Foil is ook echt niet zo extreem, net als de SL8. Dat scheelt vrijwel niks.
En je zult echt de frame is het echt moeten meten want van de opgegeven maten klopt regelmatig niet heel veel.
Tot waar wordt bv de stack gemeten, de reach leuk maar een afwijkende balhoofdhoek en het scheelt ook zomaar een aantal mm.
Als ik de sl8 vergelijk met een Foil in een 58cm dan is de sl8 2mm minder stack en minder reach. Verwaarloosbaar dus. In de 56 is de foil 2mm hoger dan de sl8, dus waar hebben we het over. Omdat de balhoofdhoek anders in worden de verschillen met spacers nog kleiner.
En je zult echt de frame is het echt moeten meten want van de opgegeven maten klopt regelmatig niet heel veel.
Tot waar wordt bv de stack gemeten, de reach leuk maar een afwijkende balhoofdhoek en het scheelt ook zomaar een aantal mm.
Als ik de sl8 vergelijk met een Foil in een 58cm dan is de sl8 2mm minder stack en minder reach. Verwaarloosbaar dus. In de 56 is de foil 2mm hoger dan de sl8, dus waar hebben we het over. Omdat de balhoofdhoek anders in worden de verschillen met spacers nog kleiner.
Oh weet niet meer precies welke ik bekeken had.
En idd: het hangt nog wel van wat dingen af. De SL7 en Venge hebben op papier een lagere stack, maar daar wordt de eerste spacer, die wat in het frame valt, niet meegerekend.
Daarbij ook even kijken met welke stuurpen je fiets geleverd wordt. Mijn Basso maat 58 heeft een 13mm kortere reach dan de tarmac sl8 in maar de meegeleverde stuurpen is 120mm tov de 110 van het standaard stuurtje op de sl8. Dus dan is het nog maar 3mm.wasbeer2006 schreef: ↑04 mar 2025 17:19 De Foil is ook echt niet zo extreem, net als de SL8. Dat scheelt vrijwel niks.
En je zult echt de frame is het echt moeten meten want van de opgegeven maten klopt regelmatig niet heel veel.
Tot waar wordt bv de stack gemeten, de reach leuk maar een afwijkende balhoofdhoek en het scheelt ook zomaar een aantal mm.
Als ik de sl8 vergelijk met een Foil in een 58cm dan is de sl8 2mm minder stack en minder reach. Verwaarloosbaar dus. In de 56 is de foil 2mm hoger dan de sl8, dus waar hebben we het over. Omdat de balhoofdhoek anders in worden de verschillen met spacers nog kleiner.
Basso Diamante - Canyon Grizl