Tijdritfietsen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Erg mooi dit soort fietsen. Ik rij zelf MTB en heb (nog) weinig verstand van recefietsen.
Waar zit nou het verschil tuseen een racefiets en TT fiets. Oke wielen en meer aero frames en onderdelen zie ik, ander stuur.
Maar even een simpele gedachten een racefiets met een TT stuur en aero wielen is toch een redelijk TT fiets of zijn er andere componenten ook nog anders?
Op de MTB kom ik tot 33,5 KM/h gemidddels op asphalt met terreinbanden over 50 km, dan zou ik met een TT fiets toch richting de 38 moeten raken?
Waar zit nou het verschil tuseen een racefiets en TT fiets. Oke wielen en meer aero frames en onderdelen zie ik, ander stuur.
Maar even een simpele gedachten een racefiets met een TT stuur en aero wielen is toch een redelijk TT fiets of zijn er andere componenten ook nog anders?
Op de MTB kom ik tot 33,5 KM/h gemidddels op asphalt met terreinbanden over 50 km, dan zou ik met een TT fiets toch richting de 38 moeten raken?
De geometrie is wel degelijk anders waardoor je een vele aggressievere houding kan creeeren. Correct me if im wrong maar ik meen een steilere zitbuis, een kortere balhoofdbuis en een langere bovenbuis zorgen voor dit effect. Daarnaast de genoemde aero wielen, stuur en bovenal het frame. Dit alles tesamen zorgt voor 25% van het aerodynamisch voordeel. De rest moet je zoeken in de helm, overschoentjes maar nog altijd het belangrijkste is de aero-houding. Daar is de grootste winst van alle onderdelen samen te boeken!
Met wat geluk krijg ik nog voor het eind van de maand mijn nieuwe Hed Jet 90 voorwiel binnen en vind ik mijn tijdritfiets klaar! Tegen die tijd zal ik dan ook een nieuwe foto plaatsen
Met wat geluk krijg ik nog voor het eind van de maand mijn nieuwe Hed Jet 90 voorwiel binnen en vind ik mijn tijdritfiets klaar! Tegen die tijd zal ik dan ook een nieuwe foto plaatsen
Science of Performance!
Daveke schreef:De geometrie is wel degelijk anders waardoor je een vele aggressievere houding kan creeeren. Correct me if im wrong maar ik meen een steilere zitbuis, een kortere balhoofdbuis en een langere bovenbuis zorgen voor dit effect.
Klopt, zitbuis van een normaal frame is rond de 73 graden, terwijl die van een TT-fiets 75 of 78 graden is waardoor je meer naar voren kan zitten. Ze hebben zoals jij zegt, volgens mij juist een kortere bovenbuis.
Marketing Fiets
@ wasbeer hier slowtwitch.com staat wel een aardig stukje over triatlon/ tt fiets setup en volgens mij wordt er ook iets gezegd over het verschil met gewone wegfietsen. Een aardige lap tekst maar wel veel info voor de beginnende tt'er.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bedankt !! Ga ik eens lezen. Ik zal eens een keer komen kijken bij een Tijdrit lijkt me leuk.
Ik heb altijd wel een hoge intresse voor aero vroeger met RC auto's geraced en was ik daar ook altijd mee bezig ietsje meer vleugel hier, vlakke bodem difuser enz. Nou hebben deze dingen niet echt veel zin op een fiets masar goed....
Ik heb altijd wel een hoge intresse voor aero vroeger met RC auto's geraced en was ik daar ook altijd mee bezig ietsje meer vleugel hier, vlakke bodem difuser enz. Nou hebben deze dingen niet echt veel zin op een fiets masar goed....
[img=http://farm3.static.flickr.com/2295/240 ... 045b_b.jpg]
beetje bij beetje bijelkaar geraapt, maar het fietst als een flits,
en ook de gele stickers worden steeds exclusiever, haha
beetje bij beetje bijelkaar geraapt, maar het fietst als een flits,
en ook de gele stickers worden steeds exclusiever, haha
Mooi fiets, behalve die zadelpen en je zadelpositie... verkl*** de volledige fiets :s Kan je niets anders bedenken (subtieler pennetje bv.)??
Ik heb vorige week mijn nieuwe P3 getest. Binnenkort stel ik hem voor... Voorsmaakje: http://www.pieterdeneve.be/index.php?page=wdvs
Ik heb vorige week mijn nieuwe P3 getest. Binnenkort stel ik hem voor... Voorsmaakje: http://www.pieterdeneve.be/index.php?page=wdvs
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
C a s r a n schreef:Mooi fiets, behalve die zadelpen en je zadelpositie... verkl*** de volledige fiets :s Kan je niets anders bedenken (subtieler pennetje bv.)??
Ik heb vorige week mijn nieuwe P3 getest. Binnenkort stel ik hem voor... Voorsmaakje: http://www.pieterdeneve.be/index.php?page=wdvs
haha, het moet natuurlijk ook niet te mooi worden.....
De pen is al de meest subtiele forward pen die ik kon vinden, zadel staat iets met de punt naar beneden en dan nog steeds last van mijn zitvlak..... Weet jij anders nog een leuk zadel? Zat te denken aan de Profile Design Tri-Stryke of anders de dure SMP Strike...
Auke, ik vind de zadelpen niet subtiel omwille van z'n massieve kop (beetje zoals AX-Lightness Daedalus, ook al zo massief), en dat is enkel mooi naar achter. Een fijnere Thomson was beter geweest, denk ik.
Logisch dat het zadel je niet bevalt. Slechts weinigen zouden willen tijdrijden met een SLR. De Profile Design is aan te raden, of een Fizik Tri2, of toch mistens de SLR TT-versie.
Logisch dat het zadel je niet bevalt. Slechts weinigen zouden willen tijdrijden met een SLR. De Profile Design is aan te raden, of een Fizik Tri2, of toch mistens de SLR TT-versie.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
C a s r a n schreef:Auke, ik vind de zadelpen niet subtiel omwille van z'n massieve kop (beetje zoals AX-Lightness Daedalus, ook al zo massief), en dat is enkel mooi naar achter. Een fijnere Thomson was beter geweest, denk ik.
Logisch dat het zadel je niet bevalt. Slechts weinigen zouden willen tijdrijden met een SLR. De Profile Design is aan te raden, of een Fizik Tri2, of toch mistens de SLR TT-versie.
ok, dank voor de bevestiging. Een dikkere punt voorop het zadel zit denk ik een stuk comfortabeler. Hoewel de SLR XP op de gewone fiets prima zit hoor, maar ja dan zit ik natuurlijk niet zo voorover gebogen als op de TT-fiets.
De Thomson is natuurlijk een prachtige zadelpen, maar heb voor de forward gekozen om de hellingshoek van de zitbuis wat steiler te maken, wat me op zich prima bevalt.... En optisch gesproken staat ie me niet eens zozeer tegen hoor. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een Thomson ook prima kan, hoewel ik bij stevig stoempen automatisch naar voren kruip en dan is zo'n forward pen wel prettig om heel compact geblokt op de fiets te zitten.... Hoewel ik ook wel eens denk dat bovenstaande een vorm van rationalisatie is, haha. Maar ik ga je tip eens ter harte nemen denk ik.....