Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 05 apr 2008 13:18

Stond deze vliegmachine er al op? Van het WW forum geplukt. Van de tijdritkampioen van Hawii, http://www.mikezagorski.com. Volgens mij ook een bekende van Casran (??).

[img=http://weightweenies.starbike.com/forum ... p?id=24589]

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13444
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 apr 2008 21:24

Erg mooi dit soort fietsen. Ik rij zelf MTB en heb (nog) weinig verstand van recefietsen.

Waar zit nou het verschil tuseen een racefiets en TT fiets. Oke wielen en meer aero frames en onderdelen zie ik, ander stuur.

Maar even een simpele gedachten een racefiets met een TT stuur en aero wielen is toch een redelijk TT fiets of zijn er andere componenten ook nog anders?

Op de MTB kom ik tot 33,5 KM/h gemidddels op asphalt met terreinbanden over 50 km, dan zou ik met een TT fiets toch richting de 38 moeten raken?

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 05 apr 2008 21:52

De geometrie is wel degelijk anders waardoor je een vele aggressievere houding kan creeeren. Correct me if im wrong maar ik meen een steilere zitbuis, een kortere balhoofdbuis en een langere bovenbuis zorgen voor dit effect. Daarnaast de genoemde aero wielen, stuur en bovenal het frame. Dit alles tesamen zorgt voor 25% van het aerodynamisch voordeel. De rest moet je zoeken in de helm, overschoentjes maar nog altijd het belangrijkste is de aero-houding. Daar is de grootste winst van alle onderdelen samen te boeken!

Met wat geluk krijg ik nog voor het eind van de maand mijn nieuwe Hed Jet 90 voorwiel binnen en vind ik mijn tijdritfiets klaar! Tegen die tijd zal ik dan ook een nieuwe foto plaatsen ;)
Science of Performance!

pieterh
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2008 11:43

pieterh 05 apr 2008 23:52

Daveke schreef:De geometrie is wel degelijk anders waardoor je een vele aggressievere houding kan creeeren. Correct me if im wrong maar ik meen een steilere zitbuis, een kortere balhoofdbuis en een langere bovenbuis zorgen voor dit effect.


Klopt, zitbuis van een normaal frame is rond de 73 graden, terwijl die van een TT-fiets 75 of 78 graden is waardoor je meer naar voren kan zitten. Ze hebben zoals jij zegt, volgens mij juist een kortere bovenbuis.
Marketing Fiets

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 06 apr 2008 23:59

@ wasbeer hier slowtwitch.com staat wel een aardig stukje over triatlon/ tt fiets setup en volgens mij wordt er ook iets gezegd over het verschil met gewone wegfietsen. Een aardige lap tekst maar wel veel info voor de beginnende tt'er.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13444
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 apr 2008 17:29

Bedankt !! Ga ik eens lezen. Ik zal eens een keer komen kijken bij een Tijdrit lijkt me leuk.

Ik heb altijd wel een hoge intresse voor aero vroeger met RC auto's geraced en was ik daar ook altijd mee bezig ietsje meer vleugel hier, vlakke bodem difuser enz. Nou hebben deze dingen niet echt veel zin op een fiets masar goed....

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 09 apr 2008 01:12

Mijn Jet90 zou op het eind van de week toe moeten komen.. ik wacht met smart!
Science of Performance!

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 09 apr 2008 16:02

[img=http://farm3.static.flickr.com/2295/240 ... 045b_b.jpg]

beetje bij beetje bijelkaar geraapt, maar het fietst als een flits,
en ook de gele stickers worden steeds exclusiever, haha ;)

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 09 apr 2008 16:48

Mooi fiets, behalve die zadelpen en je zadelpositie... verkl*** de volledige fiets :s Kan je niets anders bedenken (subtieler pennetje bv.)??

Ik heb vorige week mijn nieuwe P3 getest. Binnenkort stel ik hem voor... Voorsmaakje: http://www.pieterdeneve.be/index.php?page=wdvs
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 09 apr 2008 17:04

C a s r a n schreef:Mooi fiets, behalve die zadelpen en je zadelpositie... verkl*** de volledige fiets :s Kan je niets anders bedenken (subtieler pennetje bv.)??

Ik heb vorige week mijn nieuwe P3 getest. Binnenkort stel ik hem voor... Voorsmaakje: http://www.pieterdeneve.be/index.php?page=wdvs


haha, het moet natuurlijk ook niet te mooi worden.....
De pen is al de meest subtiele forward pen die ik kon vinden, zadel staat iets met de punt naar beneden en dan nog steeds last van mijn zitvlak..... Weet jij anders nog een leuk zadel? Zat te denken aan de Profile Design Tri-Stryke of anders de dure SMP Strike...

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 09 apr 2008 17:08

Auke, ik vind de zadelpen niet subtiel omwille van z'n massieve kop (beetje zoals AX-Lightness Daedalus, ook al zo massief), en dat is enkel mooi naar achter. Een fijnere Thomson was beter geweest, denk ik.

Logisch dat het zadel je niet bevalt. Slechts weinigen zouden willen tijdrijden met een SLR. De Profile Design is aan te raden, of een Fizik Tri2, of toch mistens de SLR TT-versie.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 09 apr 2008 17:17

C a s r a n schreef:Auke, ik vind de zadelpen niet subtiel omwille van z'n massieve kop (beetje zoals AX-Lightness Daedalus, ook al zo massief), en dat is enkel mooi naar achter. Een fijnere Thomson was beter geweest, denk ik.

Logisch dat het zadel je niet bevalt. Slechts weinigen zouden willen tijdrijden met een SLR. De Profile Design is aan te raden, of een Fizik Tri2, of toch mistens de SLR TT-versie.


ok, dank voor de bevestiging. Een dikkere punt voorop het zadel zit denk ik een stuk comfortabeler. Hoewel de SLR XP op de gewone fiets prima zit hoor, maar ja dan zit ik natuurlijk niet zo voorover gebogen als op de TT-fiets.
De Thomson is natuurlijk een prachtige zadelpen, maar heb voor de forward gekozen om de hellingshoek van de zitbuis wat steiler te maken, wat me op zich prima bevalt.... En optisch gesproken staat ie me niet eens zozeer tegen hoor. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een Thomson ook prima kan, hoewel ik bij stevig stoempen automatisch naar voren kruip en dan is zo'n forward pen wel prettig om heel compact geblokt op de fiets te zitten.... Hoewel ik ook wel eens denk dat bovenstaande een vorm van rationalisatie is, haha. Maar ik ga je tip eens ter harte nemen denk ik.....

Plaats reactie