Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 12 jun 2011 16:33

Wat is het beste: je wielomtrek automatisch laten berekenen of instellen?
What makes the boat go faster?

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 12 jun 2011 23:44

liviolivius schreef:Wat is het beste: je wielomtrek automatisch laten berekenen of instellen?
Wat komt het meest in de buurt van de werkelijkheid ???

Bij mijn 705 staat deze ingesteld op 2091 mm . Automatisch was dit 2100 mm , geloof ik .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 13 jun 2011 00:42

Mijn 800 viel uit na ongeveer 20 uur opname. Weet iemand iets van een maximum duur (intelligent opslaan, hartslag en cadans)? Op de 705 startte ik altijd een nieuwe opname na 15 uur op de wat langere ritten. Op de 800 schijnbaar nog steeds nodig? De batterijen waren op dat moment voor 90% vol. (die worden bijgeladen tijdens het fietsen)

Ook viel het me op dat de navigatie en reactie bij het tekenen van de kaart langzamer werd naarmate de opname vorderde (na 'n uur of 10). Ik vermoed dat dat daar ook mee te maken heeft.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

rinib
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2007 13:28

rinib 13 jun 2011 16:17

heb sinds kort ook een 800 en ook bij mij is de hartslag redelijk hoger dan normaal zat zelfs eens op 250 :? is niet echt normaal


ps hoe kom je aan een krachtsensor ?

eelcoz

eelcoz 13 jun 2011 16:34

rinib schreef:heb sinds kort ook een 800 en ook bij mij is de hartslag redelijk hoger dan normaal zat zelfs eens op 250 :? is niet echt normaal

Is je hartslag structureel hoger of schiet je hartslag af en toe naar hele hoge waarden? Dat laatste is gewoon storing van de sensor in de borstband. In het eerste geval zal je hartslag ook werkelijk hoger zijn. Het lijkt me sterk dat een hartslagmeter structureel 10 slagen te hoog aangeeft.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jun 2011 07:41

rinib schreef:heb sinds kort ook een 800 en ook bij mij is de hartslag redelijk hoger dan normaal zat zelfs eens op 250 :? is niet echt normaal


ps hoe kom je aan een krachtsensor ?
Klapperend shirt of een band die niet vochtig is zijn de twee meest voor de hand liggende oorzaken.

Voor wat betreft de "krachtsensor"; de Edge werkt middels het ANT+ protocol met vermogensmeters zoals Powertap, SRM, Ergomo en andere samen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 jun 2011 09:43

henkv schreef:Mijn 800 viel uit na ongeveer 20 uur opname. Weet iemand iets van een maximum duur (intelligent opslaan, hartslag en cadans)? Op de 705 startte ik altijd een nieuwe opname na 15 uur op de wat langere ritten. Op de 800 schijnbaar nog steeds nodig? De batterijen waren op dat moment voor 90% vol. (die worden bijgeladen tijdens het fietsen)

Ook viel het me op dat de navigatie en reactie bij het tekenen van de kaart langzamer werd naarmate de opname vorderde (na 'n uur of 10). Ik vermoed dat dat daar ook mee te maken heeft.
Ik kan me niet voorstellen dat het aantal samples een beperkende factor is voor de opnameduur. Zelfs als je elke seconde sampled (dus niet "slim opslaan") heb je na 20 uur nog steeds maar 20*60*60 = 7200 samples. Dat zijn een paar kB.

Wel raar dan dat de computer uitviel. Weet je zeker dat de batterij ook daadwerkelijk 90% vol zat? Misschien gaat het opladen toch niet ideaal. 20 uur is wel heel lang toch? Meestal zit ik niet zo lang op de fiets ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rubenm
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 aug 2010 18:53

rubenm 26 jun 2011 16:20

ik had ook een vraagje...
ik ben zit enkele dagen in het bezit van een edge 800.
ik ben erg onder de indruk...
Nu vind ik wel dat mijn snelheid beduidend laag ligt...
het scheelt ongeveer 2 km/u van de kilometerteller van mijn andere maten.
bij het onderdeel fietsprofiel< wielmaat< selecteer een wielmaatkalibratie, heb ik gekozen voor automatisch omdat ik ergens had gevonden dat dit het meest nauwkeurige zou zijn?
Kan iemand mij helpen?
alvast bedankt
Bianchi Via Nirone

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 26 jun 2011 17:56

53x11 schreef:
henkv schreef:Zelfs als je elke seconde sampled (dus niet "slim opslaan") heb je na 20 uur nog steeds maar 20*60*60 = 7200 samples.
doe nog eens een poging :roll:
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 27 jun 2011 09:22

rubenm schreef:ik had ook een vraagje...
ik ben zit enkele dagen in het bezit van een edge 800.
ik ben erg onder de indruk...
Nu vind ik wel dat mijn snelheid beduidend laag ligt...
het scheelt ongeveer 2 km/u van de kilometerteller van mijn andere maten.
bij het onderdeel fietsprofiel< wielmaat< selecteer een wielmaatkalibratie, heb ik gekozen voor automatisch omdat ik ergens had gevonden dat dit het meest nauwkeurige zou zijn?
Kan iemand mij helpen?
alvast bedankt
De automatische wielmaat wordt berekent aan de hand van je snelheid op basis van de satellieten en hoe vaak je magneetje langs de snelheidsmeter gaat. Als er het bericht verschijnt dat de wielmaat automatisch berekent is dan gaat de Edge uit van die waarde en baseert dan zijn snelheid op de snelheidsmeter in plaats van de GPS.

Je zou eens kunnen kijken welke waarde er bij de wielmaat staat, het zou ook kunnen dat de fietscomputers van je maten verkeerd ingesteld staan. Als je het handmatig invoert dan zul je dus op moeten meten wat de omtrek van je wiel is.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 27 jun 2011 12:31

Welk programma gebruiken jullie om je trainingsgegevens op te slaan? Eerst gebruikte ik vaak sporttracks maar dat is momenteel betaald. Bikeplanner is ook een optie maar wil het liever ergens op kunnen slaan. Heeft iemand een aanbeveling/

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 27 jun 2011 12:45

Sporttracks kun je nog steeds gebruiken maar dan wel de oude versie. Wellicht dat Golden Cheetah een optie is?
Je hebt ook nog WKO+ maar die is volgens mij ook betaald.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Gesloten