Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2011

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 24 jul 2011 10:14

marconi schreef:
amclassic-fan schreef:Die 1 na laastste zin word ik echt niet goed van, Hollandse gezeur. Krijg bijna neiging om 't topic van vorig jaar terug te zoeken en eens te zien wat je daar schreef toen Gesink 6e werd (en Menchov 3e). Lekker makkelijk dit soort scorebord journalistiek op 't moment dat 't net wat minder gaat. Zijn verdomd weinig landen die dan wel coureurs van niveau hebben...
Toon mij dan eens aan in welk klassement de Rabo ploeg enigszins gescored heeft ipv niet goed te worden van de naakte waarheid! Jij wordt altijd pissig als er terechte kritiek is op een Nederlandse ploeg. Het is samen met 1 andere ploeg de duurste ploeg van alle deelnemende ploegen( 15 miljoen ) en ze rijden nog geen deuk in een pakje boter. De tijd van v Est, Wagtmans,Nolten, Janssen, Zoetemelk, Theunissen , Rooks, Breukink , E.Dekker e.d. coureurs ligt ver achter ons . Er worden hier veel amateurkoersjes gereden maar zelfs de toppers die dan prof worden stellen internationaal weinig voor. Ik had wel het e.e.a. verwacht op de Alpe d Huez maar ook daar was weinig Rabo te zien.
Als ik ene Marianne Vos, een NEDERLANDSE (!) prijs om haar prestaties dan ben jij het die dat zo hoognodig moet kleineren. Als ik terechte kritiek heb op de Rabo ploeg dan word je er niet goed van. Je houdt er maar een zeer vreemde mening op na. Goede prestaties kleineren en slechte prestaties goedpraten.Waar zijn de Nederlandse klimmers ? De spurters ? De tijdrijders ? Ooit voorin het klassement gezien?
En ja, als Gesink of wie dan ook een klinkende prestatie neerzet dan zal ik die niet afkraken zoals jij wel deed met Vos !
Ik heb wel veel waardering voor een kleine ploeg met weinig geld zoals Vacansoleil. Die liet ondanks hun beperkte rennersarsenaal tenminste nog eens wat zien.
Kijk eens welke landen/coureurs de div. jerseys hebben gewonnen en hoe het klassement eruit ziet. Daaruit kan je concluderen dat er in andere landen wél coureurs van internationaal niveau zijn.
Noorwegen met nog geen 5 miljoen inwoners en Luxemburg !Vergeet Belgie niet!
Met alleen rondjes om de kerk word je geen goede coureur. Het was gewoon ongelofelijk te horen dat, ik meen Rob Ruijgh, ( V S ) voor het eerst in zijn leven een echte col zag ! Dat hoorde ik jaren geleden ook uit de mond van een Rabo renner. Het is voor mij onbegrijpelijk dat een Nederlandse renner die de Tour de France gaat rijden nog nooit een echte col is opgereden. Misschien dat de Rabo ploeg dit nu wel doet, maar m.i. onvoldoende gezien de resultaten.
Dit voorjaar domineerde Rabo.
Maarten werd derde bij Roubaix.
In de Giro speelde Rabo renners een prachtige rol.
Vorig jaar reed gesink top tien in de tour.

Je kan een ploeg als Vacansoleil niet vergelijken met een ploeg als Rabo. De blauwe mannen rijden voor de eerste keer mee, geen van hun renners ging voor het klassement en daarom kunnen ze lekker los gaan. Rabo kwam met een missie die ze duidelijk uitspraken. Het nadeel daarvan is dat er verwachtingen zijn en die kunnen mee of tegen vallen. Ze zijn tegen gevallen, net als de missie van o.a. Omega Pharma Lotto, De Shack, Contador en Astana. Gek genoeg hoor ik daar niemand over, terwijl zij door dezelfde reden ook een mindere tour dan verwacht hebben gereden.

Ik lach me rot om toeschouwers die denken te weten hoe de Raboploeg zou moeten werken, vooral die toeshouwers die in hun hele leven geen koers gereden hebben.

Die zelfde toeschouwers staan namelijk in de rij om een consumenten versie van een trui te kopen als zo'n ploeg wel scoort. Dezelfde mensen staan in de rij voor een bidonnetje van zo'n renner en zullen in het topic over een gespotte prof trots vertellen dat ze een stukje met Gesink op mochten fietsen.

Allez, wielerfans, u zakt door het ijs met uw dubbele moraal. ;)

Steun je renners in plaats van ze af te vallen.

Het lijkt me een ondankbare taak om sportman in Nederland te zijn en inderdaad ik heb ook zin om het tourtopic van vorig jaar te lezen waarin jullie Gesink de hemel in prezen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

eelcoz

eelcoz 24 jul 2011 10:22

Ik heb het idee dat jullie hierboven ook enigszins langs elkaar heen aan het discussieren zijn. Volgens mij heeft Marconi het met name over de prestaties van Rabobank in de Tour, en die waren gewoon slecht. Dat heeft niet zo veel te maken met het wel of niet steunen van je renners, maar dat zijn gewoon de feiten. Als je breder kijkt dan de laatste Tour, doet Rabobank het vrij goed, lijkt me. Om nu te zeggen dat ze dit voorjaar domineerden gaat me wat ver, maar ze wonnen de Omloop het Nieuwsblad, een rit + roze trui in de Giro en hier en daar nog wat ritjes.

Het komt ook doordat ze deze Tour de gehele ploeg op Gesink af hebben gestemd, dan wordt het automatisch een soort alles of niets. En helaas werd het dat laatste. Overigens, om me maar weer eens impopulair te maken, ik kreeg gisteravond van Boogerd ook de indruk dat hij wel benieuwd was naar een verklaring voor het falen van Gesink. Hij gaat er dus blijkbaar niet vanuit dat het alleen maar door de valpartij komt.

dc
Forum-lid

dc 24 jul 2011 10:30

eelcoz schreef:Ik heb het idee dat jullie hierboven ook enigszins langs elkaar heen aan het discussieren zijn. Volgens mij heeft Marconi het met name over de prestaties van Rabobank in de Tour, en die waren gewoon slecht.
Nou nee, hij zegt dat het nederlandse wielrennen en Rabo al jaren prut is.

Hij is dus duidelijk een succes supporter die vertikt naar harde feiten te kijken.

Niet alleen is er nog nooit een Nederlandse ploeg geweest met drie GT overwinningen, ook in het huidige peloton is dat een heel klein lijstje.

Maart Marconi verzint het liever allemaal, feiten kan hij niks mee.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 12:38

stokie schreef:Bij deze nomineer Marconi als slechtste forumlid van het jaar.. Wat een onzin die man uit kan kramen..

Evans, niet mijn man. Maar als je na drie weken koers, over allerlei terrein nog 1.30 voor hebt op de nummer 2, dan ben je een terecht winnaar.
Persoonlijk had ik toch liever een aanvallende renner gezien. Ik vind Evans geen sprankelende renner, maar nogmaals hij heeft het gewoon verdiend.
Bedankt voor de nominatie! Kom ook maar eens met een nominatie voor de Rabo Bank : De slechtste ploeg van de TdF !
Ipv te schrijven dat ik onzin uitkraam weerleg liever de dingen die ik schreef. De RABO ploeg stelde niets voor en dat zal ik blijven volhouden omdat de resultaten dit onderschrijven. Welk klassement voerde die ploeg aan? Ergens iets van de Rabobank renners gezien op de Alpe Huez? Waar was "klimmer" Mollema? Kom toch eens met de feiten man! De Rabobank reed mee als bladvulling.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 12:57

dc schreef:
eelcoz schreef:Ik heb het idee dat jullie hierboven ook enigszins langs elkaar heen aan het discussieren zijn. Volgens mij heeft Marconi het met name over de prestaties van Rabobank in de Tour, en die waren gewoon slecht.
Nou nee, hij zegt dat het nederlandse wielrennen en Rabo al jaren prut is.

Hij is dus duidelijk een succes supporter die vertikt naar harde feiten te kijken.

Niet alleen is er nog nooit een Nederlandse ploeg geweest met drie GT overwinningen, ook in het huidige peloton is dat een heel klein lijstje.

Maart Marconi verzint het liever allemaal, feiten kan hij niks mee.
Nee, draaikont, ik schreef dat het huidige Nederlandse wielrennen INTERNATIONAAL niets voorstelt. Al vele jaren hebben Nederlandse wielrenners INTERNATIONAAL pover gepresteerd. In dit opzicht ben ik het geheel eens met Derksen.
Vul jij nu maar het getal voor de laatste 10 jaren in achter de volgende criteria:

WK kampioenen?......
TdF etappe overwinningen?.......
Gele trui in de TdF ?.....
Eindklassementen: Groene trui ?..... Bolletjes trui?..... Jongeren trui ?.....
Ploegenklassement eind overwinningen?........
Top tien einklassering in de TdF : ....

Vergeet niet dat deze Rabo ploeg gefocussed had op de TdF ! Gelukkig hadden ze nog een Spanjaard a/b die voor een etappe zege zorgde. :oops:

stokie
Forum-lid

stokie 24 jul 2011 13:02

@marconi
Sanchez wint een etappe, mollema wordt een keer 2e.

Dit stelt niets voor bij het doel dat ze hadden met gesink: podium
Gesink is hard gevallen en had een plausibele reden voor zijn falen.
Overigens kraak je Jurgen Vandenbroeck en Vinokourov niet af, terwijl die ook jammerlijk faalde door een valpartij.

Je kan toch niet verwachten van mollema dat ie direct een touretappe wint.. DIe jongen is een debutant, hoe kan je die zo hard afkraken? Hij wordt 2e in een etappe hoor.

De vacansoleil ploeg bakt er qua prestaties toch ook helemaal niks van als je naar de uitslagen kijkt. Wat hebben die gewonnen dan??

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 jul 2011 13:26

De Italianen hebben dit jaar geen enkele etappe gewonnen. Ook een waardeloos wielerland?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 13:28

eelcoz schreef:Ik heb het idee dat jullie hierboven ook enigszins langs elkaar heen aan het discussieren zijn. Volgens mij heeft Marconi het met name over de prestaties van Rabobank in de Tour, en die waren gewoon slecht. Dat heeft niet zo veel te maken met het wel of niet steunen van je renners, maar dat zijn gewoon de feiten. Als je breder kijkt dan de laatste Tour, doet Rabobank het vrij goed, lijkt me. Om nu te zeggen dat ze dit voorjaar domineerden gaat me wat ver, maar ze wonnen de Omloop het Nieuwsblad, een rit + roze trui in de Giro en hier en daar nog wat ritjes.

Het komt ook doordat ze deze Tour de gehele ploeg op Gesink af hebben gestemd, dan wordt het automatisch een soort alles of niets. En helaas werd het dat laatste. Overigens, om me maar weer eens impopulair te maken, ik kreeg gisteravond van Boogerd ook de indruk dat hij wel benieuwd was naar een verklaring voor het falen van Gesink. Hij gaat er dus blijkbaar niet vanuit dat het alleen maar door de valpartij komt.
Het is spijtig dat je hier je mening niet mag ventileren zonder allerlei persoonlijke aantijgingen naar je hoofd gelingerd te krijgen.
De TdF is DE wielerwedstrijd van het jaar en daarop was deze Raboploeg gefocussed. Hoe je het ook wendt of keert, het was een debâcle. Dat er incidenteel hier en daar in het voorjaar wel een overwinning werd behaald moet je ook tegen het lcht zien dat ook andere renners in de opbouw zaten voor de TdF en nog niet optimaal in vorm waren.
Maar ook verder blijf ik er bij dat de Nederlandse coureurs het internationaal niet best doen. Hoeveel voorjaarsklassiekers werden door Nederlanders gewonnen? Wij zijn een land met 16,5 miljoen inwoners en de Rabobank sponsort een wielerploeg met vele miljoenen ( 12-15 miljoen euro) die gelijk is of beter is dan buitenlandse ploegen. Ondanks dit komen er maar weinig goede renners over van de amateurs in Nederland. Ik zie wel iets glinsteren in Kruijswijk . Ook bij Vacansoleil zitten veelbelovende renners zoals die kleine Rob Ruijgh.
Ik hoorde ook dat Boogie zijn twijfels uitsprak mover het falen van Gesink. Nu wordt alles op die val gegooid en dat betwijfel ik nog steeds. Konden andere renners dan niet iets presteren? Ja, Mollema deed 1x een poging en werd tweede. Toen was het voorbij. Ik heb gelukkig nog wel kunnen genieten van Hushovd, Contador , Hoogerland en niet te vergeten die doorzetter Voeckler. Ofschoon Evans niet mijn type renner is heeft hij getoond karakter te hebben en een puike tijdrit kon rijden. Wat een knokker! Een verdiende overwinnaar!

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 24 jul 2011 13:55

marconi schreef: WK kampioenen? al 26 jaar niet meer
TdF etappe overwinningen?al 6 jaar niet meer
Gele trui in de TdF ?..... al 22 jaar niet meer
Eindklassementen: Groene trui ?..... Bolletjes trui?..... Jongeren trui ?..... [b[respectievelijk al 23, 22 en 19 jaar niet meer[/b]
Ploegenklassement eind overwinningen?........hebben Nederlanders nooit interesse in gehad
Top tien einklassering in de TdF : ....
Nederlanders rijden niet alleen in Nederlandse ploegen en al helemaal niet alleen in de Raboploeg. Dus waarom ligt jouw focus dan op het "falen" van die ploeg? Het lijkt mij eerder dat het "verval" van het Nederlandse wielrennen samenvalt met de mondialisering van de sport. Fantastisch hoor, de jaren van Post en Raas, maar in die tijd was het wielrennen een Vlaams, Frans, Spaans, Italiaans, Nederlands onderonsje. Daar kunnen we nostalgisch naar terugkijken en mijmeren bij de vele Nederlandse overwinningen, maar de realiteit van de dag is dat we het afleggen tegen Britten (5x), Noren (4x), Australiërs, Amerikanen, een Portugees, een Duitser en een Luxemburger. Wat doen de traditionele wielerlanden dit jaar? Spanje 2x, Frankrijk 1x, Vlaanderen (in de wielerwereld een land) 1x en de Italianen niets. Nicky Terpstra bracht het goed onder woorden: als je niet kan sprinten en niet kan klimmen heb je hier niets meer te zoeken. Nederlandse sprinters zijn zeldzaam in het internationale geweld, Nederlandse klimmers zijn dat ondanks een pak talent ook. Waar waren de Nederlanders decennia lang goed in? Meegaan in een vlucht en dan winnen. En laten succesvolle ontsnappingen nu juist iets zijn dat definitief verleden tijd lijkt te behoren.

Dat je van Hoogerland hebt genoten schetst in feite hoe treurig het gesteld is. Wat heeft hij gedaan? Niets gewonnen, zelfs niet in de buurt geweest van een overwinning, alleen een beetje meespringen in kansloze ontsnappingen cq in de kiem gesmoorde pogingen op touw zetten, punten sprokkelen voor een trui en afhaken als de echte punten worden vergeven, en dat was het. Daarvoor krijg je tegenwoordig een huldiging in je woonplaats (net als voor meefietsen naar een 21ste plaats in de eindstand, zo blijkt uit de reactie van de gemeente Valkenburg op de prestaties van Ruijg).

Je ziet iets glinsteren bij Kruijswijk. Wat dapper van je. Mollema reed zijn eeste tour, werd ziek, herstelde enigszins, werd nog tweede in een etappe en wordt als dank door jou niet eens meer als talent genoemd. Bah, ik kan wel raden wat Kruijswijk straks van jou over zich heen krijgt na zijn eerste tour mocht die een tikkeltje beneden jouw hooggespannen, op de jaren zeventig gebaseerde verwachtingen uitkomen. Het beste wat Kruijswijk in de Tour van 2012 kan doen is een paar keer als een blinde demarreren waar het geen zin heeft en voor het oog van de camera vallen. Dan is hij een tourheld. Maar wel voor het oog van de camera en met veel dramatiek, gewoon met 70 km/uur tegen het asfalt smakken en je rug blesseren is niet genoeg, dan ben je immers een watje die een excuus zoekt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 13:59

stokie schreef:@marconi
Sanchez wint een etappe, mollema wordt een keer 2e.

Dit stelt niets voor bij het doel dat ze hadden met gesink: podium
Gesink is hard gevallen en had een plausibele reden voor zijn falen.
Overigens kraak je Jurgen Vandenbroeck en Vinokourov niet af, terwijl die ook jammerlijk faalde door een valpartij.

Je kan toch niet verwachten van mollema dat ie direct een touretappe wint.. DIe jongen is een debutant, hoe kan je die zo hard afkraken? Hij wordt 2e in een etappe hoor.

De vacansoleil ploeg bakt er qua prestaties toch ook helemaal niks van als je naar de uitslagen kijkt. Wat hebben die gewonnen dan??
Sanchez is een Spanjaard en ik heb het uitdrukkelijk over de Nederlandse coureurs.
Gesink viel hard maar tijdens het NK was hij ook al niet goed. Toen kregen de 2 hoogtestages de schuld.. Nu die val. Ik heb nog steeds mijn twijfels. Mag ik misschien?
Als een coureur zó hard valt dat ie naar het ziekenhuis moet dan kan je daar kwalijk kritiek op hebben he?
Was Gesink de enige die viel en doorreed? Hoogerland stuiterde ook met hoge snelheid een prikkeldraadhek in en reed door met 33 hechtingen. Tóch doorrammen he?
Ik had toch wel verwacht dat Gesink in de Alpen iets zou laten zien, maar ik zag dat niet.
Ik verwachtte van Mollema toch wel dat hij beter zou presteren in de bergetappes. Debutant ? OK, Jaques Anquetil was 23 toen hij de TdF won in 1957. Zo zijn er meerderen die op jonge leeftijd al goed in de TdF presteerden. Maar als je niet beter bent dan kan het natuurlijk niet. Ik kraak Mollema helemaal niet hard af! Dat maak jij ervan.
Vacansoleil is een ploeg van vrijbuiters en een klein budget. Rob Ruijgh staat van alle Nederlanders mooi op de 21ste plek . Mooi als debutant die 1 week voor de TdF hoorde dat hij geselecteerd was. Hoogerland had een aantal dagen de bolletjestrui en zorgde wel voor spectakel. Ik vond dat VS er met meer geestdrift inging dan RB.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 24 jul 2011 14:06

timo2.0 schreef:De Italianen hebben dit jaar geen enkele etappe gewonnen. Ook een waardeloos wielerland?
Op dit moment is het geen topland meer. Maar er zitten nog wel Italianen bij de eerste 20! Basso en Cunego doen het relatief nog redelijk goed.

eelcoz

eelcoz 24 jul 2011 14:10

timo2.0 schreef:De Italianen hebben dit jaar geen enkele etappe gewonnen. Ook een waardeloos wielerland?
Zijn er nog Italianen die niet geschorst zijn. ;) (Sorry, probeer de discussie wat op te vrolijken)

Gesloten