Niet helemaal mee eens. Naar mijn mening mag er hier ruimte zijn voor zowel voor- als tegenstanders. Dat de voorstanders misschien nu wel de meerderheid hier hebben wil niet zeggen dat iedereen die schijfremmen niet ziet zitten of nog niet ziet zitten niets meer mag zeggen in dit topic.Erik schreef:Volgens mij zou dit topic (zoals al eerder gezegd) moeten gaan over de technische kant van de zaak en niet over mooi/niet mooi of hoort wel/niet.
Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
+1Keezx schreef:Ik ben er 1 van de dubbele moraal: zo snel mogelijk de hele wereld aan de schijfrem, maar ik niet.
![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Vrijloopnaaf!
Maak joe woar
Dat was iets uit de late 19e eeuw en heel nuttig om gebroken nekken er erger te voorkomen.
Dit soort NUTTIGE innovaties zijn voor de grote meerderheid al >100 jaar oud.
Dit soort NUTTIGE innovaties zijn voor de grote meerderheid al >100 jaar oud.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Er mag best ruimte zijn voor beide, maar kom dan ook in beide gevallen met zinnige argumenten. Voor het genoemde gevaar is nog steeds geen duidelijk bewijs en verder blijft de argumentatie tegen beperkt tot "velgremmen remmen ook goed (behalve in de regen op carbon en van de berg af moet je met carbon ook opletten)" en vooral de absolute kul-argumenten "ik vind het niet mooi" en "de fabrikanten willen het, wij niet".arjan schreef:
Niet helemaal mee eens. Naar mijn mening mag er hier ruimte zijn voor zowel voor- als tegenstanders. Dat de voorstanders misschien nu wel de meerderheid hier hebben wil niet zeggen dat iedereen die schijfremmen niet ziet zitten of nog niet ziet zitten niets meer mag zeggen in dit topic.
Ik vind (bijvoorbeeld) compact frames ook niet mooi en volslagen zinloos, maar daar ga ik toch ook niet te pas en te onpas over zeuren? En als je je druk maakt over de marketing van fabrikanten dan moet je vooral heeeeel ver bij merken als Specialized, maar ook bijv. Parlee, uit de buurt blijven, want die hangen aan elkaar van de handige marketing.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40962
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Tuurlijk zit er zin en onzin tussen de argumenten, maar bovenstaande is zeker geen onzin!Erik schreef: en vooral de absolute kul-argumenten "de fabrikanten willen het, wij niet"..
Zie het protest van de profs en de weerstand tegen schijven. Het wordt door de fabrikanten door de strot geduwd, want verschillende topmodellen zijn al niet meer of slechts beperkt met velgremmen verkrijgbaar.
Een ieder is vrij om ze wel of niet aan te schaffen, maar de fabrikanten sturen wel zeer sterk de schijven-kant op en laten zelfs oude stokpaardjes zoals gewicht volledig vallen.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Nieuwe dingen ontwikkelen is simpelweg heel erg duur en als je niets nieuws weet te bedenken dan resulteert dat al snel in verbeteringen zonder duidelijke meerwaarde met enkel als doel op te vallen vaak nog aangevuld met een berg marketing geneuzel (Specialized heeft op dit moment met de Vias het meest ultieme non product in haar range).
Persoonlijk zie ik schijven voor wegfietsen op dit moment meer als een gimmick om verkopen op te krikken, totaal onvergelijkbaar met bijvoorbeeld de ontwikkeling van bijv. en zelfrijdende auto
Die gaat er ook komen, heeft ook duidelijk aantoonbare voordelen echter er is geen fabrikant die al roept dat ze hem kunnen maken en het introduceren van try outs (wat de fietsenindustrie met de schijven wel doet) laat men inmiddels ook wel achterwege.
Schijven passen perfect in het huidige marketing plaatje van de fabrikanten, Als je je markt wilt blijven ontwikkelen zul je met iets moeten komen waar de klant niet omheen kan (en wat is er dan handiger dan onderling wat afspraken te maken met als doel te zorgen dat ook de klant erin gaat geloven?)
Niets mis met schijfremmen en er zitten voor een aantal toepassingen ook echt voordelen aan, Helaas vergeet men te vermelden dat velgremmen voor meer de helft van de gebruikers (en waarschijnlijk nog wel meer) tot in lengte van dagen de betere keus zullen zijn. Voorlopig kijk ik het nog wel even aan (heb al een slechtweerfiets met schijven) omdat ik niet zit te wachten op een topmodel met niet goed uitontwikkelde techniek (waarom denken fietsproducenten steeds weer dat de klanten het testwerk willen doen) en een beoogd doel (mooi weer) waar schijven nog lang geen meerwaarde hebben.
Persoonlijk zie ik schijven voor wegfietsen op dit moment meer als een gimmick om verkopen op te krikken, totaal onvergelijkbaar met bijvoorbeeld de ontwikkeling van bijv. en zelfrijdende auto
Die gaat er ook komen, heeft ook duidelijk aantoonbare voordelen echter er is geen fabrikant die al roept dat ze hem kunnen maken en het introduceren van try outs (wat de fietsenindustrie met de schijven wel doet) laat men inmiddels ook wel achterwege.
Schijven passen perfect in het huidige marketing plaatje van de fabrikanten, Als je je markt wilt blijven ontwikkelen zul je met iets moeten komen waar de klant niet omheen kan (en wat is er dan handiger dan onderling wat afspraken te maken met als doel te zorgen dat ook de klant erin gaat geloven?)
Niets mis met schijfremmen en er zitten voor een aantal toepassingen ook echt voordelen aan, Helaas vergeet men te vermelden dat velgremmen voor meer de helft van de gebruikers (en waarschijnlijk nog wel meer) tot in lengte van dagen de betere keus zullen zijn. Voorlopig kijk ik het nog wel even aan (heb al een slechtweerfiets met schijven) omdat ik niet zit te wachten op een topmodel met niet goed uitontwikkelde techniek (waarom denken fietsproducenten steeds weer dat de klanten het testwerk willen doen) en een beoogd doel (mooi weer) waar schijven nog lang geen meerwaarde hebben.
Geldt toch voor diverse ontwikkelingen in de loop der jaren zoals 11 speed op een 130 mm achteras, elektrisch/draadloos schakelen.
En dat zijn dingen die IMO minder meerwaarde hebben dan betere remmen.
Straks rijdt iedereen die velgremmen wil op een Chinees, custom of een ouder model met mooie stickers , hahaha.
Aanbod zat.
En dat zijn dingen die IMO minder meerwaarde hebben dan betere remmen.
Straks rijdt iedereen die velgremmen wil op een Chinees, custom of een ouder model met mooie stickers , hahaha.
Aanbod zat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16634
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Net zoals een auto met 70 pk die 130 km/u haalt ook voor bijna iedereen voldoet, of dat dan ook de betere keuze is laat ik in het midden, rijden we toch (bijna) allemaal met een auto met flink wat meer pk's onder de motorkap.sharkman113 schreef:............. Helaas vergeet men te vermelden dat velgremmen voor meer de helft van de gebruikers (en waarschijnlijk nog wel meer) tot in lengte van dagen de betere keus zullen zijn. ...............
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend