Re: Tour 2020
Geplaatst: 17 sep 2020 03:20
Hmm, Lemond had de 73 km lange tijdrit gewonnen met een voorsprong van 56 seconden op Fignon dus Fignon in die Tour de betere tijdrijder was weet ik nog zo niet. In de klimtijdrit pakte Lemond ook nog eens 48 seconden op Fignon. Tijdens de proloog ontliepen ze elkaar nauwelijks.
Volgens dit artikel vond de zet van De Cauwer trouwens voor de lange tijdrit plaats:
Om het nieuwe revolutionaire stuur te mogen gebruiken in een tijdrit moest ploegleider José De Cauwer dit eerst nog goedgekeurd krijgen door de UCI. De avond voor de 1ste tijdrit van 60 km was er een receptie aangeboden door Coca Cola waar alle commissarissen van de wedstrijdjury aanwezig waren behalve de hoofdcommissaris. De Cauwer had de tijdritfiets zonder wielen maar met triathlonstuur mee en toonde die aan de wedstrijdjury die er geen enkele moeite mee had maar de beslissing van de hoofdcommissaris zou doorslaggevend zijn.
Om ook de hoofdcommissaris te overtuigen stapte De Cauwer de volgende dag om 07.30 naar zijn hotelkamer waar deze half slapend de Cauwer met een frame en triathlonstuur op zijn schouder zag die de fiets voorstelde. ça va antwoordde de hoofdcommissaris en de klus was geklaard. Een slimme zet want ook voor de laatste tijdrit zou het stuur worden toegelaten. Er was geen weg meer terug.
https://www.vintagefiets.be/de-tour-van ... nt-fignon/
Het staat mij trouwens bij ooit iets gezien te hebben in een documentaire over die Tour van 1989 dat Guimard - die juist een reputatie had wat aerodynamische experimenten betrof (hij was begin jaren tachtig o.a. de drijvende kracht achter de windtunneltests met de Gitane tijdritfietsen van Hinault en de spoiler achter het zadel van Marie) - Fignon de avond voor de afsluitende tijdrit nog snel liet testen met een opzetstuur maar Fignon zou het niet aangedurfd hebben.
Ik vermoed al met al dat Fignon er op inzette dat als hij zonder opzetstuur 56 seconden verloor in een tijdrit van 73 km hij zonder zo'n beugel toch wel 50 seconden moest kunnen verdedigen in een tijdrit van 24 km. Dat pakte anders uit.
Volgens dit artikel vond de zet van De Cauwer trouwens voor de lange tijdrit plaats:
Om het nieuwe revolutionaire stuur te mogen gebruiken in een tijdrit moest ploegleider José De Cauwer dit eerst nog goedgekeurd krijgen door de UCI. De avond voor de 1ste tijdrit van 60 km was er een receptie aangeboden door Coca Cola waar alle commissarissen van de wedstrijdjury aanwezig waren behalve de hoofdcommissaris. De Cauwer had de tijdritfiets zonder wielen maar met triathlonstuur mee en toonde die aan de wedstrijdjury die er geen enkele moeite mee had maar de beslissing van de hoofdcommissaris zou doorslaggevend zijn.
Om ook de hoofdcommissaris te overtuigen stapte De Cauwer de volgende dag om 07.30 naar zijn hotelkamer waar deze half slapend de Cauwer met een frame en triathlonstuur op zijn schouder zag die de fiets voorstelde. ça va antwoordde de hoofdcommissaris en de klus was geklaard. Een slimme zet want ook voor de laatste tijdrit zou het stuur worden toegelaten. Er was geen weg meer terug.
https://www.vintagefiets.be/de-tour-van ... nt-fignon/
Het staat mij trouwens bij ooit iets gezien te hebben in een documentaire over die Tour van 1989 dat Guimard - die juist een reputatie had wat aerodynamische experimenten betrof (hij was begin jaren tachtig o.a. de drijvende kracht achter de windtunneltests met de Gitane tijdritfietsen van Hinault en de spoiler achter het zadel van Marie) - Fignon de avond voor de afsluitende tijdrit nog snel liet testen met een opzetstuur maar Fignon zou het niet aangedurfd hebben.
Ik vermoed al met al dat Fignon er op inzette dat als hij zonder opzetstuur 56 seconden verloor in een tijdrit van 73 km hij zonder zo'n beugel toch wel 50 seconden moest kunnen verdedigen in een tijdrit van 24 km. Dat pakte anders uit.