Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5989
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 03 feb 2014 12:53

daniel1975 schreef:
arjenv schreef:Van Twitter geplukt, toeval of niet? :D

Ivan Skobrev wint trainingswedstrijd 3km Sotsji in 3.43,49. Yuskov 2e in 3.43,53. Beiden iets sneller dan Sven Kramer zaterdag in Thialf
Thialf was baggerijs en tijden zeggen nu helemaal niks meer.
Alles ligt weer open, zowel bij de dames als de heren. Behalve bij de 5 en de 10 k imho, want daar is het al jaren heel constant qua uitslagen.
Maar bij de andere afstanden kan er heel veel gebeuren. Mensen die Nesbitt al afschrijven om maar eens wat te noemen, of mensen die voor het OKT Tuitert niet serieus namen....
Ik heb er zin in!!
+1 Kunnen hele mooie uitslagen komen. Ben erg benieuwd.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 03 feb 2014 15:33

De discussie is hier momenteel niet echt meer topic gerelateerd. Misschien tijd voor een olympisch topic?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 05 feb 2014 09:37

Zolang er markt is voor doping zal die blijven doorontwikkeld worden en worden ze steeds beter minder goed op te sporen (tot helemaal niet). Die artsen die dat ontwikkelen zijn goed te begrijpen, want die zullen er uiteindelijk flink aan verdienen. Dat een doping schadelijk zou kunnen zijn voor een sporter zal minder interessant zijn, alles draait tenslotte om het geld en de sporters gaat het om de prestaties... Doping maakt sport kapot, maar dopingontwikkelaars blijven de controleurs toch altijd een stap voor. Stilstand is achteruitgang, net zoals dat fietsen updates en verbeteringen krijgen, is dat met doping niet anders.

Op den duur zal het alleen nog op te sporen zijn door lijsten van sporters en artsen bij leveranciers of personen die spreken. Maar het zal sowieso niet makkelijk zijn om o.a. ook verdachte geld-transacties op te sporen. Uiteindelijk zal een compleet netwerk moeten worden opgerold, net als bij "andere hard-drugs" gebeurd. Criminelen in dit soort dopingpraktijken zijn overigens niet dom en weten vaak wel hun een specifiek business moet runnen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 feb 2014 11:34

Behalve dat er doping dokters zijn die op zoek zijn naar nog betere niet-traceerbare dope, zijn er ook nog gewone wetenschappelijke onderzoekers. Onderzoekers die niet bewust op dope uit zijn maar gewoon wetenschappers die medicijnen ontwikkelen voor zieke mensen of medicijnen om beesten sneller voor de slacht rijp te krijgen. Dat is natuurlijk ook een machtige bron van kennis en ontwikkeling waar een snode wetenschapper mee aan de haal kan gaan.

Nu kunnen nog wel gaan proberen te verbieden dat er notoire dopingdokters zijn. Maar om alle ontwikkelingen voor nieuwe medicijnen stil te leggen, dat gaat niet lukken.
Laatst gewijzigd door rob74 op 05 feb 2014 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Live fast; die young. mijn blog

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 05 feb 2014 11:56

rob74 schreef:Nu kunnen nog wel gaan proberen te verbieden dat er notoire dopingdokters zijn. Maar om alle ontwikkelingen voor nieuwe medicijnen stil te leggen, dat gata niet lukken.
Dat is inderdaad waar, net zoals er door het Amerikaanse leger ook veel medicijnen zijn ontwikkeld om soldaten beter te laten presteren. Die kennis voor medicijnen verdwijnt zeker niet de wereld uit, want diversen kunnen er bij gebaat zijn. In vorm van hard-drugs voor de gewone persoon, maar ook voor sporters die bepaalde middelen willen/moeten proberen of gebruiken. Ontraceerbare producten worden steeds moeilijker om uiteindelijk op te sporen en dat houd je niet tegen.

De ontwikkeling van nieuwe medicijnen is inderdaad goed, want als dat op een goede manier gebruikt kan worden voor de normale mens met een kwaal of spierziekte is daar sowieso baat bij.

Zelf heb ik ook nogal moeite om te acclimatiseren boven de 2000m en zou bij fietsvakanties of wintersport in de bergen best een veilig middel willen kunnen gebruiken waardoor mijn lichaam sneller aan de hoogte kan wennen. Dan bedoel ik geen cocaïne, cocabladeren of een ander middel van de dokter met een bepaalde bijwerking. Nu wen ik pas na 3 dagen aan de hoogtes en moet ik de eerste dagen zeker niet op 2000m gaan slapen of teveel inspanning leveren, maar maximaal op 1300m. Rustig naar boven fietsen vanaf een lage hoofte zorgt voor weinig problemen, maar te vaak en te snel met de lift zorgt voor te weinig zuurstof door heel mijn lichaam.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5806
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 feb 2014 23:29

fiedoo schreef:welk middel? nog steeds geen antwoord gekregen.


Topje van de ijsberg:

speed (amfetaminen)
benzedrine (bennies)
dexedrine (dexies)
pemoline
solucamphre
palfium
reactivan
coramine
cortisone
steroïden
hormonen
ronicol

==> al deze producten zijn bij veelvuldig gebruik zodanig gevaarlijk dat je ze onmogelijk gedurende 8 jaar op regelmatige basis kunt innemen zonder dat je lichamelijk en geestelijk een puinhoop wordt.
( verslaving, hart-nier- en leverfalen, waanvoorstellingen, waterophoping, impotentie e.d.) Merckx reed tot 130 wedstrijden op een jaar waarvan hij er eens 54 won op een jaar + op de piste rijden + nog veldritten af en toe.
Lijkt mij onmogelijk van gedurende 8 jaar lang die sjit in te nemen en te blijven presteren.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 feb 2014 08:15

==> al deze producten zijn bij veelvuldig gebruik zodanig gevaarlijk dat je ze onmogelijk gedurende 8 jaar op regelmatige basis kunt innemen zonder dat je lichamelijk en geestelijk een puinhoop wordt.
( verslaving, hart-nier- en leverfalen, waanvoorstellingen, waterophoping, impotentie e.d.) Merckx reed tot 130 wedstrijden op een jaar waarvan hij er eens 54 won op een jaar + op de piste rijden + nog veldritten af en toe.
Lijkt mij onmogelijk van gedurende 8 jaar lang die sjit in te nemen en te blijven presteren.
Dat ze schadelijk zijn klopt maar als je kijkt naar het voormalige Oostblok (en juist daar is tot op heden maar relatiefl weinig van bekend) bleek het heel goed mogelijk om sporters te selecteren die beter bestand waren tegen het van jongs af aan gedoseerd toedienen van één of meerdere van deze middelen. Op deze manier is het mogelijk gebleken om talentvolle sporters naar een extreem hoog niveau te tillen. Een deel heeft tijdens hun carrière of daarna serieuze problemen gekregen maar sommigen ook niet. Als je ziet hoelang sommige Oostblok sporters (extreem ver van schoon) aan de top hebben gestaan (en dan specifiek bij duursporten) is die 8 jaar van Merckx ook niet heel bijzonder (waarbij absoluut niet gezegd is dat hij ze permanent nam en ook niet is aangetoond/onderzocht dat hij er geen serieuze schade aan heeft overgehouden)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5806
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 11 feb 2014 11:13

daar draait het nu juist om: doping doet je pieken en neem je om te pieken, wat die oostblokkers ook deden. Bloeddoping en epo kun je slechts sporadisch gebruiken, de doping die je opnoemt zijn grotendeels stimulerende middelen die een mens door veelviuldig gebruik half of helemaal gek kunnen maken.
Merckx domineerde 8 jaar en presteerde het gehele jaar door, dat is mijn punt.
En ik wil zeker niet beweren dat Merckx nooit doping zou hebben genomen: de laatste keer dat bij hem een verboden product werd gevonden heeft hij dit zelfs toegegeven dat hij dit genomen had maar dat het grootste deel van zijn prestaties aan doping te wijten zou zijn lijkt mij etisch niet correct maar is volgens mij vooral praktisch onmogelijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 feb 2014 13:13

Ik denk dat jouw standpunt gewoon wat naief is, Merckx heeft gepakt en wel in die mate dat hij in het huidige wielrennen al na een jaar op non actief had gestaan. Echter geloof niet dat hij continu heeft hoeven nemen maar wel in de "dips" die net als bij elk normaal mens gewoon een aantal malen per jaar voorkomen (maar dan ook meteen in de geest van de tijd in forse mate).
Overigens kijk eens naar iemand als Swarzenegger zegt over dopinggebruik dit is in de loop van de jaren van "geen doping gebruikt" naar op regelmatig basis Steroïden genomen maar niet in die mate dat ik er leverschade aan heb overgehouden gegaan (overingens wordt thans tot het vijfvoudige van wat in die tijd gebruikelijk was genomen.
Geloof dat je het met Merckx ook zo moet zien dus: toprenner en een deel van de zegelijst (wel een klein deel imho.) is schoon behaald maar de rest is echt met aardig wat "hulp" tot stand gekomen (niet dat dat erg is de rest gebruikte minimaal evenveel.....).

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 11 feb 2014 13:48

EPO was juist een revolutie omdat je er een continu hoog hematocrietwaarde mee kon bereiken. Bloeddoping is meer geschikt om te pieken (of tijdens een lange ronde niet in te zakken). Steroides kun je heel regelmatig gebruiken om sneller van trainingen/ritten te herstellen.

Maar in Merckx zijn tijd had doping tijdens het seizoen minder invloed dan in het EPO-tijdperk. Hij had echt toptalent en gebruikte doping volgens mij vooral om in meer wedstrijden goed te kunnen zijn en nam soms een bloedzakje om te pieken (in elk geval voor het uurrecord). Indurain en Armstrong waren goede renners, maar geen toptalenten. Zij waren voor hun overwinningen in de lange rondes echt afhankelijk van doping.

prutmonster
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2010 13:06

prutmonster 19 feb 2014 12:30

Suntoro schreef:
rob74 schreef:Nu kunnen nog wel gaan proberen te verbieden dat er notoire dopingdokters zijn. Maar om alle ontwikkelingen voor nieuwe medicijnen stil te leggen, dat gata niet lukken.
Dat is inderdaad waar, net zoals er door het Amerikaanse leger ook veel medicijnen zijn ontwikkeld om soldaten beter te laten presteren. Die kennis voor medicijnen verdwijnt zeker niet de wereld uit, want diversen kunnen er bij gebaat zijn. In vorm van hard-drugs voor de gewone persoon, maar ook voor sporters die bepaalde middelen willen/moeten proberen of gebruiken. Ontraceerbare producten worden steeds moeilijker om uiteindelijk op te sporen en dat houd je niet tegen.

De ontwikkeling van nieuwe medicijnen is inderdaad goed, want als dat op een goede manier gebruikt kan worden voor de normale mens met een kwaal of spierziekte is daar sowieso baat bij.

Zelf heb ik ook nogal moeite om te acclimatiseren boven de 2000m en zou bij fietsvakanties of wintersport in de bergen best een veilig middel willen kunnen gebruiken waardoor mijn lichaam sneller aan de hoogte kan wennen. Dan bedoel ik geen cocaïne, cocabladeren of een ander middel van de dokter met een bepaalde bijwerking. Nu wen ik pas na 3 dagen aan de hoogtes en moet ik de eerste dagen zeker niet op 2000m gaan slapen of teveel inspanning leveren, maar maximaal op 1300m. Rustig naar boven fietsen vanaf een lage hoofte zorgt voor weinig problemen, maar te vaak en te snel met de lift zorgt voor te weinig zuurstof door heel mijn lichaam.

Probeer eens beet-it geconsenteerde bietensap .
Ben net terug van wintersport en had ervoor net een sap kuurtje achter de rug, ik was op hoogte echt heel fit veel fitter als normaal.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5806
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 feb 2014 08:40

Jamaicaanse topspurter gaat vrijuit na vrijspraak door het TAS. En zeggen dat in het wielrennen de renners al zelfs bij gewone vermoedens geschorst worden ( bloedpaspoort o.a.).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie