Het dopingtopic 2.0
Ik hoop dat ze ook bij andere sporten dan wielrennen en zeker bij een olympische spelen, wereldkampioenschap e.d. van iedere atleet bloedmonsters afnemen welke een aantal jaren na dato als er weer nieuwe informatie is en als ondertussen de nu nog niet traceerbare doping wel traceerbaar is deze monsters nogmaals kunnen worden onderzocht. Hierdoor wordt het wel erg risicovol om nog te "pakken".
No pain no gain, no guts no glory!
de nieuwste hype:
http://www.nu.nl/sport/3711581/russen-g ... iddel.html
Xenon gas; het moet niet gekker worden
http://www.nu.nl/sport/3711581/russen-g ... iddel.html
Xenon gas; het moet niet gekker worden
Live fast; die young. mijn blog
Dat gebeurt ook, alle monsters van Sotsji worden voor minimaal 10 jaar bewaart. Daarnaast zijn ze nu ook bezig met het hertesten van de verschillende monsters die genomen zijn tijdens de olympische spelen van 2006 (Turijn)dieseltje schreef:Ik hoop dat ze ook bij andere sporten dan wielrennen en zeker bij een olympische spelen, wereldkampioenschap e.d. van iedere atleet bloedmonsters afnemen welke een aantal jaren na dato als er weer nieuwe informatie is en als ondertussen de nu nog niet traceerbare doping wel traceerbaar is deze monsters nogmaals kunnen worden onderzocht. Hierdoor wordt het wel erg risicovol om nog te "pakken".
- daniel1975
- Forum-lid HC
En er zijn er 6 gepakt tijdens de spelen....
Less is bore
-
- Forum-lid
Hoe zou xenon gas als doping werken? Xenon reageert toch niet met andere stoffen?
Studie bij hartspierweefsel van ratjes
Ach, eigenlijk is het niet eens een verrassing ook. Langlaufen (ik neem maar even aan dat het daar o.a. over gaat) is zo mogelijk nog smeriger dan wielrennen.
Wel verdorie en nondeju.Twenty-four hours prior to hypoxia, cells [...] were preconditioned with [...] xenon.
[...]
Xenon-preconditioned cells showed a significantly elevated content of VEGF [ vascular endothelial growth factor ]
[...]
The protein expression of HIF-1α [ hypoxia-inducible factor-1α ] was increased [...] by xenon
[...]
A significant elevation of mRNA expression of iNOS [ inducible nitric synthase ] was measureable following preconditioning by xenon
Ach, eigenlijk is het niet eens een verrassing ook. Langlaufen (ik neem maar even aan dat het daar o.a. over gaat) is zo mogelijk nog smeriger dan wielrennen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Die studie is verricht op gekweekte hartspiercellen, xenon bleek een voordeel op te leveren bij een gesimuleerd hartinfarct. Normaal gesproken treedt veel schade op na een hartinfarct als het bloed weer begint te stromen (reperfusie) in de aangedane zone; hier blijkt dat als hartspiercellen voor reperfusie worden blootgesteld aan xenon, ze er beter uitkomen dan normale cellen. Klinisch is dat een erg interessante bevinding, je zou iemand met een hartinfarct bijvoorbeeld in de ambulance aan de xenon kunnen leggen om de gevolgen te beperken.
Hoe dit een voordeel oplevert bij sporten is mij echter een raadsel.
Goed nieuws, voor mij althans!tieky schreef:Dat gebeurt ook, alle monsters van Sotsji worden voor minimaal 10 jaar bewaart. Daarnaast zijn ze nu ook bezig met het hertesten van de verschillende monsters die genomen zijn tijdens de olympische spelen van 2006 (Turijn)dieseltje schreef:Ik hoop dat ze ook bij andere sporten dan wielrennen en zeker bij een olympische spelen, wereldkampioenschap e.d. van iedere atleet bloedmonsters afnemen welke een aantal jaren na dato als er weer nieuwe informatie is en als ondertussen de nu nog niet traceerbare doping wel traceerbaar is deze monsters nogmaals kunnen worden onderzocht. Hierdoor wordt het wel erg risicovol om nog te "pakken".
No pain no gain, no guts no glory!
Heb zo gauw (had ik ook niet verwacht) geen studies gevonden over sportprestaties, maar ik kan me ergens wel indenken dat iets wat angiogenese in (hart)spierweefsel stimuleert mogelijk prestatiebevorderend werkt.vermeulen schreef: Die studie is verricht op gekweekte hartspiercellen, xenon bleek een voordeel op te leveren bij een gesimuleerd hartinfarct. Normaal gesproken treedt veel schade op na een hartinfarct als het bloed weer begint te stromen (reperfusie) in de aangedane zone; hier blijkt dat als hartspiercellen voor reperfusie worden blootgesteld aan xenon, ze er beter uitkomen dan normale cellen. Klinisch is dat een erg interessante bevinding, je zou iemand met een hartinfarct bijvoorbeeld in de ambulance aan de xenon kunnen leggen om de gevolgen te beperken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Hoezo? Ergens net naast het podium geeindigd?dieseltje schreef:Goed nieuws, voor mij althans!tieky schreef:Dat gebeurt ook, alle monsters van Sotsji worden voor minimaal 10 jaar bewaart. Daarnaast zijn ze nu ook bezig met het hertesten van de verschillende monsters die genomen zijn tijdens de olympische spelen van 2006 (Turijn)dieseltje schreef:Ik hoop dat ze ook bij andere sporten dan wielrennen en zeker bij een olympische spelen, wereldkampioenschap e.d. van iedere atleet bloedmonsters afnemen welke een aantal jaren na dato als er weer nieuwe informatie is en als ondertussen de nu nog niet traceerbare doping wel traceerbaar is deze monsters nogmaals kunnen worden onderzocht. Hierdoor wordt het wel erg risicovol om nog te "pakken".
VEGF stimuleert de angiogenese (vorming van bloedvaten) in weefsel door het hele lichaam.scepticus schreef: Heb zo gauw (had ik ook niet verwacht) geen studies gevonden over sportprestaties, maar ik kan me ergens wel indenken dat iets wat angiogenese in (hart)spierweefsel stimuleert mogelijk prestatiebevorderend werkt.
Hypoxie (te weinig zuurstof) is een prikkel voor het lichaam om VEGF aan te maken.
In de embryonale fase leidt dit tot mooie, regelmatig uitziende vaten, als dat later gebeurt (b.v. in tumoren) dan worden er "rommelige" vaten aangelegd.