Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 27 feb 2014 10:38

Als ik het goed begrijp zorgt niet Xenon, maar een verminderde aanwezigheid van zuurstof, tot een verbeterende prestatie? Dan maakt het niet uit of het gas Xenon is of een ander edelgas. Zolang dit gas maar niet reageert met ons lichaam. Het zou in principe dus ook kunnen met een mix van helium.

Dan is een dergelijke kuur niets anders dan een hoogtestage of het slapen in een hoogtetent. Daar gebeurt namelijk precies hetzelfde. Door de hoogte is er minder zuurstof, waardoor ons lichaam zich daarop aanpast door meer rode bloedlichaampjes aan te maken.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 feb 2014 10:49

Zo heb ik het ook begrepen, zuurstof wordt vervangen door inert xenon. Hoogtestage en de zuurstof vervanger xenon geven beide een relatieve hypoxie en daardoor aanmaak van bloedlichaampjes.
Nog iemand anders een idee?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 feb 2014 13:10

Maar waarom zou je dan moeilijk gaan doen met Xenon? Dat lijkt me niet echt een goedkoop goedje. Als het alleen om de inertie zou draaien, dan kan je net zo goed wat extra stikstof door het gas mengen. Dat is een stuk goedkoper en met stikstof gas doet ons lichaam ook niets. Behalve weer uitademen dan. Als Xenon een werkend effect heeft, zal het toch iets anders zijn dan alleen de inertie van het gas.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 27 feb 2014 13:12

Zo eenvoudig is het niet. Het gaat er niet alleen om dat het Xenon niet reageert, maar ook zuurstof kan verdringen op de betreffende receptor. (om dit effect te bereiken hoeft er niet per se te weinig zuurstof aanwezig te zijn).
Dat betekent niet automatisch dat ieder edelgas dat kan. De grootte en 3D structuur zijn vaak leidend (zie mijn eerdere post).

P.S.: epo = stimuleert aanmaak rode bloedlichaampjes; VEGF = stimuleert aanmaak bloedvaatjes
Afbeelding

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 27 feb 2014 13:23

rob74 schreef:Maar waarom zou je dan moeilijk gaan doen met Xenon? Dat lijkt me niet echt een goedkoop goedje. Als het alleen om de inertie zou draaien, dan kan je net zo goed wat extra stikstof door het gas mengen. Dat is een stuk goedkoper en met stikstof gas doet ons lichaam ook niets. Behalve weer uitademen dan. Als Xenon een werkend effect heeft, zal het toch iets anders zijn dan alleen de inertie van het gas.
Inderdaad, het is niet alleen het inerte karakter van het Xenon gas. Het zit hem klaarblijkelijk in het afwezig zijn van negatieve effecten op electrische stroompjes en repolarisatie in het hart door de Kalium- en Calcium ionen (K+ en Ca2+) waardoor het hart normaal blijft werken. Xenon wordt hiervoor in de anesthesie gebruikt.

Voor de liefhebbers uit http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11605944
Halothane and isoflurane exhibited considerable inhibitory effects on voltage-gated cardiac Ca2+ and K+ currents important for the duration of action potentials and the repolarization. Xenon, in contrast, did not affect Ca2+ currents and only slightly inhibited transient K+ outward currents, in line with the almost absent cardiac side effects of the noble gas.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 feb 2014 13:41

Dit is een effect op de hartspier maar ik lees in de berichtgeving over een epo effect.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 27 feb 2014 13:51

materialist schreef:Dit is een effect op de hartspier maar ik lees in de berichtgeving over een epo effect.
Ja klopt. Xenon is dus weinig tot geen negatief effect op de hartwerking naast het zuurstof verdringende karakter.
Zuurstof verdringing heeft weer een effect op aanmaak van EPO en VEGF.

Dat zou je dus met andere gassen ook kunnen doen, dat was Rob74 zich ook afvroeg. Maar het blijkt dus ook dat Xenon geen negatieve effecten op de electrische op-, ontlading en stromen heeft waardoor de hartspieren normaal blijven samentrekken.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 feb 2014 14:14

Er is dus gewoon weer een klootzak die de kinderen van een ander op pad stuurt met stoffen waarvan de werking en bijwerking niet vast staat.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 27 feb 2014 14:15

materialist schreef:Er is dus gewoon weer een klootzak die de kinderen van een ander op pad stuurt met middelen waarvan de werking en bijwerking niet vast staat.
Sterker nog, de werking is nog niet geheel opgehelderd, laat staan onderzocht bij mensen.
Bovendien een russisch insituut met steun van het ministerie, zoals het zich nu laat aanzien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 feb 2014 14:57

materialist schreef:Er is dus gewoon weer een klootzak die de kinderen van een ander op pad stuurt met stoffen waarvan de werking en bijwerking niet vast staat.

Ofwel: er is eigenlijk niks nieuws onder de zon? :roll:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 feb 2014 15:09

scepticus schreef:
materialist schreef:Er is dus gewoon weer een klootzak die de kinderen van een ander op pad stuurt met stoffen waarvan de werking en bijwerking niet vast staat.

Ofwel: er is eigenlijk niks nieuws onder de zon? :roll:
ik ben meer verbaasd dat het ondanks alles nog gewoon doorgaat

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 feb 2014 15:34

Wat zou er veranderd zijn dat het nu opeens zou stoppen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie