Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 17 apr 2014 10:58

thestudent schreef:Is er iemand die weet of dit enige vorm van waarheid bevat? Als het zo is dan vind ik het nogal alarmerend.
https://twitter.com/ThamesMedical/statu ... 36/photo/1
https://twitter.com/ThamesMedical/statu ... 5862876160
Het probleem is dat het twitter account behoort aan een of andere dierenarts/organisatie. Voor hen is het dus wel redelijk makkelijk om een vial met pillen te fabriceren.
Bizar! Ik ben benieuwd wat hieruit komt.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 apr 2014 11:11

Wat een paniek om niks, en ook niks om benieuwd naar te zijn. Als het van een renner is, is het gewoon een finalekoker, zoals al gezegd.

Zal voornamelijk caffeïne en pijnstillers (paracetamol, ibuprofen) bevatten, en misschien nog wat dingetjes als magnesium of vitamine B, net wat ze erin mikken.

Niet panikeren, gewoon even logisch nadenken:
als je podium rijdt of wordt ingeloot moet je direct na de finish pissen. Welk rund gaat dan 2 uur daarvoor opspoorbare verboden substanties (zoals amfetaminen) nemen? Dus dit kokertje zal niks illegaals bevatten.

Als je het gewoon in een bidon doet valt het niemand op. Nu zit het in een pillenkokertje en roept de goegemeente massaal ooh en aah.


NB: ik zeg niet dat er niks gebeurt dat het daglicht niet kan verdragen. Maar die dingen moet je naar mijn idee eerder in de hoek van de aicar, epovarianten, transfusies, groeihormonen, insuline, designer steroids, testosteronpleisters etc etc zoeken.


We kunnen de discussie over caffeïne en pijnstillers wel weer oprakelen (zie ook Taylor Phinney) trouwens, maar daar kom je toch nooit uit.

'Natuurlijk' en 'gezond' zijn in de topsport totaal betekenisloze begrippen, en de dopinglijst zal toch altijd een politiek en arbitrair lijstje blijven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 apr 2014 11:39

Toch is het niet wat je moet willen in de sport. Ik heb ook niet gezegd dat er doping in zat. Maar voor het publiek is er niet veel verschil tussen een koker vol legale pillen en doping hoor.
Laatst gewijzigd door thestudent op 17 apr 2014 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 17 apr 2014 11:41

Wel toevallig dat het precies daar gebeurt waar iemand staat van Thames Medical. Lijkt me vooral sensatie zoeken, misschien zoeken ze als dierenartsenkliniek nog een aantal wielrenners waarmee ze aan de slag kunnen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 apr 2014 11:41

thestudent schreef:Toch is het niet wat je moet willen in de sport. Ik heb ook niet gezegd dat er doping in zat. Maar voor het publiek is er niet veel verschil tussen een koker vol legale pillen en doping hoor.
Wat weet 'het publiek' er nou van? ;)

Oké, die denken nu dat het profpeloton minimaal zwaar overgemedicaliseerd is, of gewoon 'doped to their eyeballs'

Maar dat eerste is ook wel waar denk ik.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5992
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 17 apr 2014 19:13

Het kokertje gaat nu onderzocht worden door het engelse antidopingagentschap UKAD. http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/ ... esje.dhtml
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5806
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 apr 2014 09:03

De koker lijkt mij interessant om te onderzoeken en om eventueel een paar mensen te ondervragen.
Om renners te veroordelen op basis van de bevindingen van het onderzoek van het kokertje lijkt mij juridisch moeilijk.
Het zijn geen officiële beëdigde personen die dit spul hebben gevonden en overhandigd. In de periode tussen vondst en overhandiging kunnen er van alle "handelingen" hebben plaats gevonden waarbij met de inhoud van de kokertjes
gerommeld werd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 apr 2014 09:20

Dat sowieso.
+ wat ik al zei: er zal sowieso niks in zitten wat op de dopinglijst staat.
Misschien dat de Franse justitie zich er weer lekker tegenaan gaat bemoeien, maar dat zien we dan wel weer.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 18 apr 2014 10:17

Dat onderzoek wordt nu natuurlijk ook alleen maar gedaan omdat er mediaaandacht aan wordt geschonken.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5992
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 apr 2014 09:43

Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 apr 2014 10:01

Snel vergeten die man....


Deze is ook wel aardig:
http://www.newsobserver.com/2013/12/31/ ... racer.html
(kijk ook ff naar de plaats van handeling, best toepasselijk :D )
Less is bore

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 22 apr 2014 10:21

betrapte renners worden nu voor 2 jaar geschorst.
Gaat de regel van 4 jaar schorsing nu ook door? Door werd over gesproken.

weet iemand hoe dat zit.
2 jaar is te overzien , maar 4 jaar is over en sluiten, veelal.

Plaats reactie