Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5056
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 10 dec 2010 20:42

Amclassic-fan schreef:Lijkt me toch vrij duidelijk dat het een stap terug is. De R-Sys serie is gewoon absurd slecht qua aerodynamica (belangrijkste eigenschap voor een profploeg). De huidige generatie Zipp naven is gewoon goed, terwijl ze bij Mavic nog steeds naven gebruiken waar een lager mist.


Waarom vergelijk je R-sys met zipp? Alle door mavic gesponsorde rijders (Evans ('09), Basso en Gilbert) rijden voornamelijk op de Cosmic Carbone Ultimates. Vergelijk zipp daar eens mee. Ontloopt elkaar niet of nauwelijks.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 dec 2010 21:08

Voor mij zou het echt een no-brainer zijn als ik moet kiezen tussen wielen sponsor Zipp en Mavic. Het assortiment van Zipp is veel uitgebreider, alle wielen zijn gewoon goed.
Bij Mavic ligt voor de meeste profs de keuze tussen 2 sets, de CC80 (die loodzwaar is met 1750 gram, een Zipp 808 weegt ruim 200 gram minder) en CC Ultimate (die wel licht is met 1200 gram). Die laatste is vergelijkbaar met een Zipp 303. Dan heeft Zipp daar nog de 404 tussen staan. En ze hebben met de 202's lichte klim wieltjes die wel een beetje aerodynamisch zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lucnoa
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 mar 2007 23:52

lucnoa 10 dec 2010 21:49

Amclassic-fan schreef:Lijkt me toch vrij duidelijk dat het een stap terug is. De R-Sys serie is gewoon absurd slecht qua aerodynamica (belangrijkste eigenschap voor een profploeg). De huidige generatie Zipp naven is gewoon goed, terwijl ze bij Mavic nog steeds naven gebruiken waar een lager mist.



Gilbert heeft dit jaar nochtans een paar keer zwaar gedemonstreerd op zijn slechte mavic wielen ! :)

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5056
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 10 dec 2010 22:04

Amclassic-fan schreef:Voor mij zou het echt een no-brainer zijn als ik moet kiezen tussen wielen sponsor Zipp en Mavic. Het assortiment van Zipp is veel uitgebreider, alle wielen zijn gewoon goed.
Bij Mavic ligt voor de meeste profs de keuze tussen 2 sets, de CC80 (die loodzwaar is met 1750 gram, een Zipp 808 weegt ruim 200 gram minder) en CC Ultimate (die wel licht is met 1200 gram). Die laatste is vergelijkbaar met een Zipp 303. Dan heeft Zipp daar nog de 404 tussen staan. En ze hebben met de 202's lichte klim wieltjes die wel een beetje aerodynamisch zijn.


Veel keuze is toch niet per definitie een voordeel of goed. Zou men bij Milram hebben geklaagd dat ze slechts uit Ventoux en Standaard Lightweight konden kiezen....??
Veel keuze kun je net zo goed uitleggen dat elk wiel wel uitblinkt op 1 gebied (of aero of klim, etc), maar niet super allround is, mavic CCU is dat zeker wel. En zeg nou zelf: wielrennen is toch veelal een allround aangelegenheid.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 dec 2010 22:20

Ik heb toch echt altijd liever meer als minder keuze vrijheid. Zegt voor mij wel genoeg dat ze bij Columbia bijna altijd op Hed of Zipp wielen rijden en nooit op Mavic.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mikawoef
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 29 mei 2008 16:04

mikawoef 11 dec 2010 12:48

Maar wat nog belangrijker is dan welk soort wielen zijn de benen. Als die er niet zijn zal je zeker niet winnen ongeacht welke wielen, kader, afmontage.....
Volgens mij is het gewoon een kwestie wat je mooi vind en daar ben je dan voor en dan zal het in het kopje beter rijden!!!!!!!!
cervelo r3 dura ace 7800 veltec speed carbon 6.0
cervelo slc-sl dura ace 7900 vumaquad zipp 343
corratec revo team xtr

robertoscatta
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 nov 2006 20:43

robertoscatta 11 dec 2010 20:25

Amclassic-fan schreef:Voor mij zou het echt een no-brainer zijn als ik moet kiezen tussen wielen sponsor Zipp en Mavic. Het assortiment van Zipp is veel uitgebreider, alle wielen zijn gewoon goed.
Bij Mavic ligt voor de meeste profs de keuze tussen 2 sets, de CC80 (die loodzwaar is met 1750 gram, een Zipp 808 weegt ruim 200 gram minder) en CC Ultimate (die wel licht is met 1200 gram). Die laatste is vergelijkbaar met een Zipp 303. Dan heeft Zipp daar nog de 404 tussen staan. En ze hebben met de 202's lichte klim wieltjes die wel een beetje aerodynamisch zijn.


Ploegen rijden op componenten die financieel het meest interessant zijn voor de ploeg. Welke fabricant brengt het meest geld mee? ... niet meer, niet minder ... Het is natuurlijk leuk meegenomen als die dingen er ook nog goed uitzien of kwalitatief iets beter zijn, maar daar ligt een ploegmanager heus niet wakker van.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2010 20:43

Ja dat hoef je mij niet uit te leggen. De discussie begon dat iemand concludeerde dat de renners van Cervelo er qua wielen op achteruit gingen. Vervolgens beweerde iemand het tegendeel, wat gewoon onjuist is op dit moment.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bernd
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 mar 2009 13:07

bernd 12 dec 2010 15:59

+1 voor Amclassic-fan

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27941
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 dec 2010 16:34

lucnoa schreef:
Amclassic-fan schreef:Lijkt me toch vrij duidelijk dat het een stap terug is. De R-Sys serie is gewoon absurd slecht qua aerodynamica (belangrijkste eigenschap voor een profploeg). De huidige generatie Zipp naven is gewoon goed, terwijl ze bij Mavic nog steeds naven gebruiken waar een lager mist.



Gilbert heeft dit jaar nochtans een paar keer zwaar gedemonstreerd op zijn slechte mavic wielen ! :)


Zoals elders vermeld overschatten wij als wielertoeristen het belang van materiaal in een prestatie nogal. Ook op een Red Bull van 1000 euro had Gilbert die wedstrijden gewonnen.

Er wordt overigens nergens beweerd dat ze slecht zijn, alleen dat ze minder zijn dan Zipp. Dat is iets anders dan slecht.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 12 dec 2010 16:41

Misschien had Gilbert met Zippies wel weggebleven op het WK. Je weet het nooit...

:D

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 12 dec 2010 17:36

litespeed schreef:Misschien had Gilbert met Zippies wel weggebleven op het WK. Je weet het nooit...

:D


onze gilbert had misschien effe beter zijn verstand gebruikt op het wk ... en dan had die een jaar lang mogen rondrijden in de regenboogtrui ... ma bon, neemt niet weg dat thor (en hier de link met dit draadje) zijn zege op zijn cervelo welverdiend is :)
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

Plaats reactie