Pagina 80 van 112
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 31 mar 2015 16:52
door nijkie
beni schreef:Goedemiddag,
Weet iemand als de easton ea90 aero geschikt is voor tubeless??? Het is niet de 50mm aero uitvoering maar de aluminium.
Standaard voor draad en vouw banden.
Tubless maken voor eigen risico.
P.s dit is het tube sub forum, kijk effe bij wielen tubless sub forum staat veel in over tubeless maken.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=66235
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 09 apr 2015 14:42
door fietsernl
53x11 schreef:Het baanseizoen zit er op, en mijn tubes zijn, na een aantal jaar, aan vervanging toe. Wat is een goed alternatief voor 1e generatie continental supersonic, die er nu om liggen (de huidige serie van continental schijnt niet zo goed te zijn)?
De meest gebruikte tube op de baan zijn de Vittoria Pista Evo CS of de Continental Sonderklasse.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 09 apr 2015 16:09
door 53x11
fietsernl schreef:53x11 schreef:Het baanseizoen zit er op, en mijn tubes zijn, na een aantal jaar, aan vervanging toe. Wat is een goed alternatief voor 1e generatie continental supersonic, die er nu om liggen (de huidige serie van continental schijnt niet zo goed te zijn)?
De meest gebruikte tube op de baan zijn de Vittoria Pista Evo CS of de Continental Sonderklasse.
Ik bedoelde ook Sonderklasse. Die heb ik nu, ben ik extreem tevreden over, maar loopvlak raakt versleten en de Soderklasse II schijnt veel minder goed te zijn
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 16 apr 2015 23:14
door jochenmaas
Kan iemand mij uitleggen waarom carbon wielen met tubes beter geschikt zijn voor lange bergafdalingen dan carbon clincher wielen? Want ik neem aan dat de carbon velg bij beide wielen even snel warm wordt.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 16 apr 2015 23:56
door ericpeters
Nee de velg wordt niet even snel warm, er komt wel evenveel warmte energie vrij maar die wordt anders verwerkt.
Bij Clincher velgen heb je een opstaande rand welke de band die op druk staat inklemt en tegenhoud (zodat hij naar buiten niet "uitzet") die opstaande rand is relatief dun en heeft weinig massa. Die opstaande rand is tevens de remrand
Bij Tubes is de band boven op de velg geplakt en doordat een tube rond dicht is, hoeft de velg nergens de luchtdruk van de tube tegen te houden (de band doet dat zelf) De remrand zit onder de tube en is onderdeel van het structurele gedeelte van de velg en heeft meestal maar massa dan de opstaande randjes bij clincher velgen.
De hoeveelheid energie die vrijkomt door remmen (wrijvingswarmte van de remblokjes op de remrand) is bij clinchers en tubes nagenoeg hetzelfde. Echter bij clinchers wordt deze energie door een kleinere massa geabsorbeerd en daardoor warmt deze meer op dan bij tubes. Daarbij staat er ook nog van binnenuit druk op die remrand waardoor de gevolgen van het warm worden erger zijn, de velg kan gaan smelten en de druk in de band loopt op, hierdoor kan de velg vervormen en of de band ontploffen. (Ik heb zelf beide binnen 5 minuten meegemaakt in een afdaling).
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 17 apr 2015 04:12
door Defected1981
Het eveneens zo dat door de geaccumuleerde warmte de luchtdruk oploopt en het hierboven vermeldde randje waarop je remt vervormt door deze druk. Wat bij tubulars dus niet kan...
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 17 apr 2015 08:46
door jochenmaas
bedankt.
Heb je bij tubular wielen nooit kans dat de carbon velg gaat smelten bij het afdalen? (tenminste als je niet constant gaat remmen)
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 17 apr 2015 11:00
door ericpeters
Als je maar zwaar genoeg bent en maar lang genoeg slepend blijft remmen dan krijg je alles kapot.
Bij een Carbon Clincher heb je grote kans dat de remrand gaat vervormen, bij de carbon tubular gaar je remrand delamineren (maar dat is later), en bij Aluminium zullen normaal gesproken de remblokjes zelf als eerste smelten.
Toen mijn carbon clinchers "smolten" waren de remblokjes (BBB voor Carbon) ook al bijna weg en die waren nog nieuw toen ik aan de afdaling begon. Dus zodra het te heet wordt is het snel gedaan met alles.
Het verschilt ook nog eens per merk en type, tegenwoordig zijn er veel Carbon clinchers die het ook heel goed uithouden in de moeilijke afdalingen.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 08 mei 2015 19:41
door bundes
Kan iemand aangeven hoeveel km een conti competition tube ongeveer meegaat? Ik heb t idee dat die dingen best hard slijten.
En iemand suggestie waar ik tube kan laten lijmen in omgeving Eindhoven? Bij Knoops kan ik pas over 2 weken terecht
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 08 mei 2015 19:43
door Defected1981
Ik doe er nu reeds 2k mee. Nog geen flats maar gebruik no flats... Vind ze wel goed rijden. Zelf lijmen! Half the fun!
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 08 mei 2015 20:04
door nijkie
Lijmen is 5 min werk anders met tape ook 5 min werk en direkt rijden.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 09 mei 2015 11:27
door bundes
Dat is nu juist het probleem, ik kan niet lijmen, daarom vraag ik suggesties waar ik terecht kan