FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Het schakelt nu goed, derailleur nog wel iets bijgesteld .
Wel heb ik idee dat de combinatie van de sram ketting met sram cassette net even zuiver schakelt .
Wel heb ik idee dat de combinatie van de sram ketting met sram cassette net even zuiver schakelt .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Al is het een ouder artikel, ik vond het leuk te lezen:
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a2 ... o-survive/
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a2 ... o-survive/
Ik weet niet of dit de goeie plaats is (ben nieuwe hier), maar kon niet zo snel een betere plek vinden (en heb al wat rondgezocht)
Ik heb een Campa Chorus 11 speed (weet niet het jaar maar gok rond 2010) met een dubbel voor (39/52) en achter 11-25. Nu ga ik volgende maand naar de Zwitzerland om te fietsen. In september was ik er ook en kwam ik in het gebied rond Basel (dus nog niet echt hooggebergte) redelijk goed omhoog, maar nu willen we ook iets langer klimmetjes gaan doen. Dus ik wil mijn verzet wat lichter maken.
Volgens mij zijn er wat opties maar ik vraag me af wat de beste optie is. Ik wil het liefst niet te veel uitgeven aangezien ik dit maar heel af en toe nodig ga hebben.
Optie die ik had verzonnen:
- Dubbel vervangen door compact
- Cassette 12-29 of 13-29 er in zetten
Ik vraag me af of zo'n cassette gaat passen (ik gok dat ik een kleine kooi heb in m'n achter derailleur)
Ik heb een Campa Chorus 11 speed (weet niet het jaar maar gok rond 2010) met een dubbel voor (39/52) en achter 11-25. Nu ga ik volgende maand naar de Zwitzerland om te fietsen. In september was ik er ook en kwam ik in het gebied rond Basel (dus nog niet echt hooggebergte) redelijk goed omhoog, maar nu willen we ook iets langer klimmetjes gaan doen. Dus ik wil mijn verzet wat lichter maken.
Volgens mij zijn er wat opties maar ik vraag me af wat de beste optie is. Ik wil het liefst niet te veel uitgeven aangezien ik dit maar heel af en toe nodig ga hebben.
Optie die ik had verzonnen:
- Dubbel vervangen door compact
- Cassette 12-29 of 13-29 er in zetten
Ik vraag me af of zo'n cassette gaat passen (ik gok dat ik een kleine kooi heb in m'n achter derailleur)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Kijk eens naar de verzettentabel. Met een cadans van 80 bij 39x25 rijdt je 15.69 km/u. Dat is een flink tempo als je eenmaal richting de 10% gaat.arno_ve schreef: ↑03 jun 2020 17:15 Ik weet niet of dit de goeie plaats is (ben nieuwe hier), maar kon niet zo snel een betere plek vinden (en heb al wat rondgezocht)
Ik heb een Campa Chorus 11 speed (weet niet het jaar maar gok rond 2010) met een dubbel voor (39/52) en achter 11-25. Nu ga ik volgende maand naar de Zwitzerland om te fietsen. In september was ik er ook en kwam ik in het gebied rond Basel (dus nog niet echt hooggebergte) redelijk goed omhoog, maar nu willen we ook iets langer klimmetjes gaan doen. Dus ik wil mijn verzet wat lichter maken.
Volgens mij zijn er wat opties maar ik vraag me af wat de beste optie is. Ik wil het liefst niet te veel uitgeven aangezien ik dit maar heel af en toe nodig ga hebben.
Optie die ik had verzonnen:
- Dubbel vervangen door compact
- Cassette 12-29 of 13-29 er in zetten
Ik vraag me af of zo'n cassette gaat passen (ik gok dat ik een kleine kooi heb in m'n achter derailleur)
Met 39x29 (een 30 lukt ook nog wel op korte kooi) ga je 13.53 km/u (ongeveer 15% lichter) en met 34x25 ga je 13,68km/u (ongeveer 14% lichter).
Hou er rekening mee dat je bij een andere cassette waarschijnlijk ook een iets langere ketting nodig bent.
Thanks! Ik had ook al een andere verzet calculator gebruikt, die kwam op lagere snelheden, maar dit lijkt me realistiser.
Maar een 30 cassette zou waarschijnlijk dus wel passen? Dan zou ik met een nieuwe cassette en misschien nieuwe ketting klaar zijn.
Maar een 30 cassette zou waarschijnlijk dus wel passen? Dan zou ik met een nieuwe cassette en misschien nieuwe ketting klaar zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ja. Op papier mag je max. 28t, maar 30t lukt in de praktijk ook nog wel op de voorwaarde dat je derailleur ver genoeg van het grootste kransje af kan staan. Dat mag volgens mij geen probleem zijn, maar misschien moet je die dus wel even iets bijstellen wat super simpel is.
Weet alleen niet of Campa 11-30 cassette's heeft? Een Shimano 11-30 werkt wel samen met een 11s Campa drivetrain, maar die past dan waarschijnlijk niet op de body van je achterwiel.
Volgens mij had campa in die tijd maar 1 maat, dus ja...
Anders kan je een truc-je toepassen uit de Alpen: kabel achterderailleur met tie wrap vastzetten aan staande achtervork. Hierdoor wordt derailleurwiel naar beneden getrokken.
Met een roadlink kan je de achterderailleur ook compatible maken met een cassette met een grote krans.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Is 42x28 niet voldoende. Een beetje getrainde fietser komt daar toch wel mee naar boven in de Alpen. Met een 39 moet het zeker lukken.
Ik zou me niet veel aantrekken van een 80 omw bij het klimmen. Staand kun je iets minder vast ook wel goed volhouden.
Just my 2 cts.
Ik zou me niet veel aantrekken van een 80 omw bij het klimmen. Staand kun je iets minder vast ook wel goed volhouden.
Just my 2 cts.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Hoewel de fabrikant het niet vermeldt, kun je ook met Campa gebruik maken van de Wolftooth Roadlink. En dan moet ook een 11-32t of groter mogelijk zijn, ook met korte kooi. Goedkoper dan alle andere opties.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40115
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Sram maakt een hele studie rondom het afstellen van de achterderrie.
Met afstelhulpplaatjes etc. Is dat echt nodig of gewoon op het zicht netjes de afstand tussen cassette en bovenste derrie afstellen?
Met afstelhulpplaatjes etc. Is dat echt nodig of gewoon op het zicht netjes de afstand tussen cassette en bovenste derrie afstellen?
Less is bore