Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 10 apr 2008 17:36

zo, nieuwe seizoen komt er weer bijna aan :) heb alweer enkele testritjes op wedstrijdfiets gedaan incl het nodige finetunen.

Aangezien de fietspositie in aerohouding identiek is aan die van de trainingsfiets is er voor mij weinig noodzaak om regelmatig te trainen op de wedstrijdfiets. en wil dus mogelijk wat duurder spul in de wedstrijdfiets steken:

-Cobra Wing ipv T2 Wing basebar (puur voor de looks)
-Ceramic bearings ipv standaard DA lagercups (scheelt dat veel?)
-2x Bontrager SpeedBottle ipv standaard bidons/houders
-KMC X10SL ipv X10-93

Verder twijfel ik nog steeds om een DISC aan te schaffen; heb nu 2x HED. 3 erin zitten. vraag me af of ik behalve geluidswinst (is het oo kwel waard) er veel van zal merken. Het zou dan waarschijnlijk om een Corima gaan, met tubes uiteraard

huidige config:
frame: Giant TCR ONCE ltd M
fork: Giant bladed Carbon
BB bearings: Shimano Dura-Ace 7800
crankset: Shimano Dura-Ace FC-7800, 7700 54T / FSA 44T
RD: Shimano Dura-Ace RD-7800-SS
FD: Shimano Dura-Ace FD-7700
cassette: Shimano Ultegra CS-6500 21-12T 9v
chain: KMC X10-93
brakes: tektro R725TT
brake levers: Profile Design QS-2
shifters: Shimano Dura-Ace SL-BS78
stem: Karbona KRX-15 110mm OS
basebar: Profile Design T2 Wing OS
aerobars: Profile Design T2 Cobra OS
barwarp: 1/5 Profile Design Bar Wrap
seatpost: Pro XL
saddle: Profile Design Tri-Stryke
pedals: Time RXE
wheels: HED. 3
Tubes: Vittoria Corsa CX evo
quick releases: Lite Axle
bottlecages: 2x Xtreme carbon look
aheadset: Richey WCS Logic 1"

(oude) foto:
Afbeelding
-voorrem is bijgesteld (raakte de kabels bij het remmen, is nu verholpen)
-stuur bijgesteld (nu de aerobars horizontaal)
-stuurlint: zwart ipv geel en weer minder
-achterste rem moet nog worden aan gepast; wordt weer standaard gemonteerd of vervangen door een standaard pivot
-zadel iets lager en horizontaler
-zadel-armpad verschil is -16cm

Wat vinden jullie? wat zouden jullie vervangen? Ander zadel is btw geen optie ;) ik zit nl behoorlijk ver naar voren en dat is bij deze gelukkig wel comfortabel ;)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 10 apr 2008 20:26

met die colafles op je stuur blijft het een lomp gezicht. De rest van de fiets vind ik best ok. Die wielen en DA outherring zijn gewoon tof!.

h3
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 aug 2007 01:22

h3 11 apr 2008 12:24

@ TiesT

Soms kunnen bepaalde accessoires op een fiets functioneel zijn... Check de grote wedstrijden zelfs de favorieten rijden ermee tussen het stuur. Een triathlonfiets is immers geen tijdritfiets ;)
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 11 apr 2008 12:53

Iemand ervaring met de carbon bladen van fibre-lyte?
Hoe zit het met de levensduur qua km's?

Ik laat mijn Dura Ace crank zwart maken en was van plan hier een 50t TA Squale blad op te zetten. Helaas worden deze niet in het zwart gemaakt.

Zit dus nu aan een carbon blad te denken.
Of heeft iemand anders nog een optie?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 11 apr 2008 13:20

Voor mijn Sram SRM heb ik Fibre-Lyte tandbladen in bestelling (TS-Bikes verkoopt ze vaak). Ik reed er al eens mee rond op een FSA SRM. Mooi hoor, en ze schakelen best ok en zijn duurzaam genoeg.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 11 apr 2008 13:21

wezep schreef:Ik laat mijn Dura Ace crank zwart maken en was van plan hier een 50t TA Squale blad op te zetten. Helaas worden deze niet in het zwart gemaakt.

Zit dus nu aan een carbon blad te denken.
Of heeft iemand anders nog een optie?
He da's toevallig.. ik heb er ook over zitten denken om een Shimano crank zwart te laten maken en te monteren i.c.m. een zwarte Squale. Die worden gewoon gemaakt hoor..?! Ik kan wel even een paar adresjes opzoeken die ze zouden moeten kunnen leveren. Zou je nog wat meer info kunnen geven over dat zwart laten maken? Waar laat je dat doen? Welke verf(lagen), kosten?

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 11 apr 2008 15:45

H3 schreef:@ TiesT

Soms kunnen bepaalde accessoires op een fiets functioneel zijn... Check de grote wedstrijden zelfs de favorieten rijden ermee tussen het stuur. Een triathlonfiets is immers geen tijdritfiets ;)


Klopt. voordeel is dat ik niet mijn aerohouding hoef te verlaten om te drinken, alleen eens in het uur het zaakje bijvullen met een normale bidon.

Ik ga waarschijnlijk voor een deels platte carbon zadelpen en 2x een Bontrager TT bidon als upgrades.

Daarbij wil ik trouwens nog mijn TT helm anders bestikkeren (aka Leipheimer) en nog mijn naam op de bovenbuis hebben; ook nog aardig wat zoekwerk voor die helm


update:
besteld zijn:
2x Bontrager TT bidon
Tektro RX5.0 carbon remgrepen
Karbona platte zadelpen 350mm

zodra de boel gemonteerd is komen er nieuwe foto's :)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

h3
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 aug 2007 01:22

h3 11 apr 2008 19:15

@ Scighera

Je bedoelt de Haai op de helm van Levi?

Die is echt heel wreed!! Heb er nog wel ergens een plaatje van zal hem straks even opzoeken en posten.
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 apr 2008 19:31

Scighera schreef:
H3 schreef:@ TiesT

Soms kunnen bepaalde accessoires op een fiets functioneel zijn... Check de grote wedstrijden zelfs de favorieten rijden ermee tussen het stuur. Een triathlonfiets is immers geen tijdritfiets ;)


Klopt. voordeel is dat ik niet mijn aerohouding hoef te verlaten om te drinken, alleen eens in het uur het zaakje bijvullen met een normale bidon.

Ik ga waarschijnlijk voor een deels platte carbon zadelpen en 2x een Bontrager TT bidon als upgrades.

Daarbij wil ik trouwens nog mijn TT helm anders bestikkeren (aka Leipheimer) en nog mijn naam op de bovenbuis hebben; ook nog aardig wat zoekwerk voor die helm


update:
besteld zijn:
2x Bontrager TT bidon
Tektro RX5.0 carbon remgrepen
Karbona platte zadelpen 350mm

zodra de boel gemonteerd is komen er nieuwe foto's :)


Hoe bevalt je zadel? Zat zelf ook te denken aan een PD tri-stryke namelijk. Bevalt ie ook op lange afstanden?

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 11 apr 2008 20:27

@H3
die ja, zoiets zou ik dolgraag willen, is zo te zien gepaintbrushed. maar das een duur geintje, met name omdat ik het spul er niet voor heb

@Auke
De Tri Stryke bevalt super. is misschien niet zo licht i.v.m andere zadels(wat normaal wel het geval is met PD: sterk, licht, goed afgewerkt etc)

Ik heb hem zoals je ziet zeer ver naar voren staan; reken daar nog bij dat ik op de punt zit (wat qua comfort geen probleem is, de punt is breed en zacht) en het is wel duidelijk dat het qua sterkte en duurzaamheid goed zit Ik heb al 2jr op 2 fietsen een PD zo gemonteerd zitten. en na meer dan 20.000km nog geen gebroken rails of wat dan ook gehad. Ook geen slijtage aan het oppervlak.

Ik heb er ritten van 3,5u op gereden, met alleen een triathlonshort aan (dus slechts een zeer dun zeem) en dit gaf geen problemen, comfotabel tot de laatste minuut.

Zadel is wel relatief hoog, hierdoor is makelijk een aquarack te monteren, of een binnenbandje op te bergen.
Fiets is verder goed weg te rekken in de wissel zone, zowel met de voor- als achterkant van het zadel.

Maw: een aanrader, ik wil geen ander meer iig :). enig minpunje is misschien het ietwat hoge gewicht van 285gram
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 11 apr 2008 23:27

LVGH schreef:
wezep schreef:Ik laat mijn Dura Ace crank zwart maken en was van plan hier een 50t TA Squale blad op te zetten. Helaas worden deze niet in het zwart gemaakt.

Zit dus nu aan een carbon blad te denken.
Of heeft iemand anders nog een optie?
He da's toevallig.. ik heb er ook over zitten denken om een Shimano crank zwart te laten maken en te monteren i.c.m. een zwarte Squale. Die worden gewoon gemaakt hoor..?! Ik kan wel even een paar adresjes opzoeken die ze zouden moeten kunnen leveren. Zou je nog wat meer info kunnen geven over dat zwart laten maken? Waar laat je dat doen? Welke verf(lagen), kosten?



Zowel Extraparts als Codagex geven aan dat de zwarte niet gefabriceerd is.
Op de site van TA staat wel dat deze leverbaar zou moeten zijn.
Als jij eraan kunt komen ...

Mijn vader maakt de crank zwart: hij is docent aan een schildersschool en heeft de beschikking over een spuitcabine.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 12 apr 2008 00:47

Hm.. ik ken wel een aantal sites die ze gewoon erbij hebben staan, bijvoorbeeld:
bikeonlineshop.at
starbike.com
sergedutouron.com

Ter inspiratie vind je hier twee foto's met een zwarte Squale en een Dura Ace crank. :) Misschien kun je dat eens zwart photoshoppen..

Plaats reactie