Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 30 jun 2014 20:40

heb nog een klein vraagje mbt de asolo.
er zit een 111mm as in met een dubbel crankstel, maar dan heb ik toch eigenlijk een 102 as nodig?

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 30 jun 2014 21:12

oh, oke dan weet ik wat ik moet bestellen
bedankt

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 01 jul 2014 14:19

Vieux chnoque schreef:Ik heb onlangs een Gazelle CM gekocht uit 1991. Er moet nog wat aan opgeknapt worden.
Afmontage is met Campagnolo record tita 8 speed, maar wel al met gecombineerde remhandels/shifters.
Cassettes voor 8 speed heb ik gevonden van zowel campa als miche. Wat ik niet meer weet ( zoveel veranderingen over de jaren en ik ben meer een shimanoman), of alleen een 8speed ketting werkt of ook 9speed. En waar is 8speed tekoop, het lijkt of alleen 9/10 wordt aangeboden.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de kettingbladen, is 9 speed werkbaar? En derailleurwieltjes voor campa 8speed?
Ik ben zelf van 1950, begonnen met Maillard 5versnelling schroefpignons, ik ben kennelijk meer vergeten dan ik ooit wist ;-)
Volgens Sheldon Brown kan een 9spd cassette in elk geval niet op een 8 spd pion, dat je het weet (heb het uitgezocht omdat ik ook een 8spd Campa systeem heb)
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 01 jul 2014 21:14

Deze past hier denk ik wel een beetje thuis:
Afbeelding

Fietsje opgebouwd voor mn vriendin, Chorus 10 speed op een ontzettend klein fietsje (49cm bovenbuis haha).

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 02 jul 2014 13:29

Mooi!
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 04 jul 2014 21:33

Vandaag was ik bij de fietsenmaker voor wat bandjes en kabels, toen hij eenmaal ontdekt had dat ik iets met retro fietsen had, mocht ik even mee naar de opslag, waar ik voor een paar tientjes een prachtige Gazelle Champion Mondial met AB frame mocht meenemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Een prachtige Shimano 105 Golden Arrow montage, Mavic velgen, volgens mij van begin jaren '80. Morgen krijgt-ie een welverdiende wasbeurt en dan zal ik wat foto's posten.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 05 jul 2014 19:10

Vanwege de regen vandaag is de wasbeurt uitgesteld tot morgen.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 06 jul 2014 13:50

Jojon47 schreef:Bij het uitvlooien van dit forum vond ik interessante info over de Giant Superlite fietsen......het stuur was niet meer uit de voorvork te krijgen, en dat was zo'en afgrijselijk ding, dus de korte pijn en het stuur maar afgezaagd...
Hallo Jojon, zo ziet ie er nu uit :D ... .jpg[/img]

Ik heb 'm opgebouwd met wat left overs: Gun Metal Shimano 105 remhoeven, Suntour SVX derailleurs, Shimano 600 (uniglide) naven, Exage remgrepen en verstellers.
De wielen en 't zadel komen van m'n Pinarello, dat frame gaat een tijdje in de motteballen want deze Giant fietst veel lekkerder 8-)

Nog even een weetje, dit frame uit 1991 is ontworpen door de Amsterdamse framebouwer Peter Serier, te zien aan de aflopende top tube en -om 't te compenseren- de enorme spacer tussen de stelconus en de borgmoer van het balhoofdlager. Best bijzonder fietsje dus!!

petervelits
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58

petervelits 06 jul 2014 14:54

Ik heb deze Gazelle Champion Mondial staan uit circa 1980:
Afbeelding

De fiets is van mijn vader geweest en het scheelde niet veel of hij was bij een oudijzerhandelaar beland. De fiets zou ik graag verkopen tegen een redelijke prijs, maar wat is een dergelijke fiets waard? Ik heb me ooit door een fietsenmaker laten vertellen dat dit soort fietsen, mits in goede staat, tegenwoordig veel geld opbrengen in Japan. Is daar iets van waar? De onderdelen zijn volgens mij allemaal de oorspronkelijke van Campagnolo en in het geval van de ketting+tandwielen aan vervanging toe.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 jul 2014 14:59

Bekend frame, "theodorocampagnolo". Ik heb er hier nog eentje staan nadat ik juist afgelopen maand, wegens veel te groot, de onderdelen heb overgezet op een ander frame. Bedankt voor de info over Peter Serier, deze Giant misstaat dus eigenlijk niet tussen de andere Amsterdamse fietsen hier in huis (een Presto en een RIH).

Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 06 jul 2014 15:08

petervelits schreef:Ik heb deze Gazelle Champion Mondial staan uit circa 1980:


De fiets is van mijn vader geweest en het scheelde niet veel of hij was bij een oudijzerhandelaar beland. De fiets zou ik graag verkopen tegen een redelijke prijs, maar wat is een dergelijke fiets waard? Ik heb me ooit door een fietsenmaker laten vertellen dat dit soort fietsen, mits in goede staat, tegenwoordig veel geld opbrengen in Japan. Is daar iets van waar? De onderdelen zijn volgens mij allemaal de oorspronkelijke van Campagnolo en in het geval van de ketting+tandwielen aan vervanging toe.
Ach Peter, het brengt meer op dan oud ijzer, maar minder dan een tweede hands auto ;-)
Ik schat een paar honderd euro, afhankelijk van groep en algemene toestand.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 06 jul 2014 16:13

Gewoon op MP zetten en dan merk je zelf wel wat er voor geboden wordt.
ooit allemaal op een Scalpel

Plaats reactie