Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jan 2016 19:53

Gisteren tijdens mijn rondje Oostvaardersplassen een lekke band. Sinds de montage van deze 25mm Schwalbe One in oktober jl. dus nu de tweede keer.! Het lek wilde niet dichten (latex spoot eruit) ondanks dat ik het lek naar beneden had gedraaid om de latex te kans te geven het 'kleine' gaatje te dichten. Het was echt geen groot gaatje maar de latex bleef maar bellen blazen toen ik de band een aantal keren weer een beetje op druk bracht. De band gaf wel het gevoel op druk (ong. 3 bar) te blijven nadat ik een haverkick (Liga fruitreep) had genutigd maar toen ik daarna de druk wilde verhogen om verder te kunnen rijden bleef het bellen blazen maar het gaatje ging niet dicht, dus toch maar het besluit genomen om met koude en natte handen door de latex etc. een binnenband te monteren. :evil:

Vandaag de band gedemonteerd en wilde het daarna weer als tubelessband op druk brengen om het lek op te sporen. Wist wel ongeveer waar het zat maar niet precies, dus . . . monteren en op druk (ong. 3 bar) brengen. Stom verbaast bleef de band op druk.! Maar toen ik de band weer van druk had afgehaald en de latex had toegevoegd om deze daarna tot 7 bar op te pompen spoot de lucht toch uit het gaatje en wist dus nu wel waar het gaatje zat, dus dit met een krijtje op de zijkant van de band gemerkt om naderhand te kunnen plakken en het lek naar beneden gedraaid om de latex het gaatje te kunnen dichten, et voila na verloop van enkele seconden en enkele belletjes latex was toch het gaatje gedicht.! :D

Niet te geloven, was het de buitentemperatuur van ong. 1°C of toch onvoldoende gewacht (meer als een kwartier) - maar er was ook bijna geen latex meer in de band - ik weet het niet.! :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 18 jan 2016 20:24

Wacht maar tot je er weer gaat fietsen... :lol: Kan het lek spontaan weer opbarsten, zeker met een scheur lek. Thuis kreeg ik hem weer luchtdicht door de sealant zijn werk te laten, maar zodra ik er mee ging fietsen spoot de sealant soms plotseling weer uit het lek. Dat heb ik 2x meegemaakt en preventief plak ik mijn banden van binnen als ik er onderweg een binnenband in heb moeten steken.

Boven de 7 bar wil de band met sealant in ieder geval bijna nooit dicht gaan met een te groot gat. Althans niet met Stans... Met Joe's Race Road sealant moet ik het nog ervaren, maar heb mijn twijfels of Joe's beter zal werken met hogere druk..

Ik twijfel nog steeds of ik wel wil blijven doorgaan met tubeless op de racer wanneer ik met Schwalbe zou blijven rijden.. Hoewel ik niet vaker lek rijd dan met binnenband. Indien ik lek rijd moet ik toch altijd een binnenband monteren omdat de sealant zijn werk niet goed wil doen. Op de mountainbike blijf ik wel tubeless rijden en daar gaat een lek meestal ook gewoon dicht zoals het bedoeld is... :P

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jan 2016 19:36

Het is vandaag dus meegevallen, de band stond vanmorgen nog goed op druk . . . en het lek is tijdens het rijden niet spontaan opengebarsten ook niet op de kasseien in Muiden. Dus het 'systeem' werkt wel. :like:

https://www.strava.com/activities/473715000
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 19 jan 2016 23:44

Daarom heb ik ook een kleine tube secondelijm bij, als de latex niet het gat dicht, dan maar band met het gaatje omhoog, druk eraf, in de band knijpen waar het gat zit en een druppel secondelijm erin. Heb nu trouwens sinds kort de caffelatex 'versneller' die de latex sneller zou laten uitharden, maar nog niet lek gereden, dus ook nog niet getest
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 21 jan 2016 19:58

Vroeger had ik altijd secondelijm in overvloed vanwege mijn werkgever en vanwege een vorige hobby... Toen lijmde in weleens mijn normale banden met gaatjes op scheurtjes. Maar dat is zeker een idee voor onderweg om banden makkelijk te laten dichten... :winkthumb:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jan 2016 15:51

Suntoro schreef:Vroeger had ik altijd secondelijm in overvloed vanwege mijn werkgever en vanwege een vorige hobby... Toen lijmde in weleens mijn normale banden met gaatjes op scheurtjes. Maar dat is zeker een idee voor onderweg om banden makkelijk te laten dichten... :winkthumb:
Inderdaad, dat is wat ik ook doe - alleen niet onderweg - , alleen scheuren die kleine scheurtjes na een rit toch meestal weer open. Wat grotere scheurtjes vul ik eerst op met wat rubbergruis (als je rubber doorzaagt bijv.) en daarna wat secondenlijm. Als het is opgedroogd dan een vijltje erover en/of schuurpapier. :)

Wat misschien ook tot de mogelijkheid behoort is Bison Max Repair, of zelfs Bison Montagekit Transparant. :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2016 19:33

Als je perse scheurtjes wilt lijmen zal je een elastische lijm moeten hebben, bij secondelijn scheurt waarschijnlijk de lijm niet maar net ernaast het rubber.

Vroeger met mijn banden van mij rc auto deden we dit met pattex contactlijm. dat bleef goed zitten maar wel met een methode lijm erop thinner erover wrijven en dat een keer of vijf, zo trok de lijm goed in het rubber en bleef het perfect zitten. Ik denk niet dat dit met fietsbanden gaat, zelf lijm ik de scheurtjes ook nooit.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 23 jan 2016 20:03

Over die RC hobby had ik overigens ook... :lol: . Ruim 5 jaar heb ik zelf fanatiek met 1:10 4WD model auto's geracet. Daarnaast heb ik ruim 10 jaar gewerkt bij een fabrikant in die business gewerkt, waar ik in overvloed kon beschikken over secondelijm...

Secondelijm breekt inderdaad wel op den duur en zal zeker niet soepel mee bewegen. Bij thuis reparatie is flexibele lijm misschien toch wel beter. Naja, op zich werken die gewone biba plakkers met solutie ook wel met een groot gat of scheur... Ik fiets al met 3 stuks in mijn banden.... :winkthumb: Enige onbelans is er misschien wel, en op echt glad asphalt merk je het misschien, maar meestal is de weg toch niet supersmooth... Heel veel last heb je daar niet van.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 jan 2016 22:38

Campa Eurus 2-way-fit / Hutchinson Sector 28mm / makkelijk (met de handjes)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (kon alleen geen druk opbouwen met vloerpomp)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Scwalbe One 23mm / moeilijk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 10 feb 2016 21:31


nail
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2013 23:31

nail 10 feb 2016 23:34

Ik heb sinds kort een set Fulcrum Zero met Hutchinson Atom banden. Mijn eerste toevalllige kennismaking met tubeless. Als ik zo de verhalen over latex lees, dan komt bij mij de gedachte op om gewoon een binnenbandje mee te nemen voor het geval ik lek rij, en thuis het lek te dichten met een plakker. Kortom, ik zie niet direct het voordeel van de latex. Of is dat wat te kort door de bocht?

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 11 feb 2016 00:31

Ja, begin even te lezen vanaf pagina 1 en trek je conclusie.

Je zal zien dat er verschillende meningen zijn over het rijden met of zonder latex, maar het voegt weinig toe om dat opnieuw te gaan bespreken.

Plaats reactie