Pagina 80 van 102

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 03 jun 2019 18:25
door gene
Philippos schreef: 02 jun 2019 23:47
gene schreef: 02 jun 2019 23:28 Het ziet er stoer uit maar ik vind het toch niet erg comfortabel en nodeloos ingewikkeld. Waarom niet gewoon 2 grote achtertassen type Ortlieb classic (evt nog een tas op de bagagedrager) en 2 lowrider voortassen.
Waarom zoveel gewicht achterop door de ortlieb type tassen, nu is het mooi verdeeld. En een Lauf gaat niet goed samen met lowriders ;)

Met 4 Ortlieb tassen kun je het gewicht perfect verdelen, bovendien is de fiets stabieler door een lager zwaartepunt.
Maar als je absoluut met de billen en knieên tegen tassen wil schuren is bikepacking een aanrader. :)

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 03 jun 2019 19:32
door FryskBloed
bartv schreef: 04 mei 2019 12:48 @FryskBloed: Opgebouwde fiets ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe de Rando Imperator gaat.
Ik had nog geen kilometer op de WiND45 gereden of hij was al onherstelbaar beschadigd (dacht ik) toen ik in München aankwam .

Afbeelding

Bovenstaande foto is alweer van na de reparatie; alleen de lakschade is nog getuige van mijn wanhoop toen ik door een buts in de buis de zadelpen er niet meer in kreeg. (had een foto van de buts moeten maken, maar ja, stress :oops: )

Volledig verhaal van de Imperator hier. Ondanks dat ik er aan de start nog geen kilometer op had gefietst geen mechanische, elektronische of afstel problemen gehad; enkel twee lekke banden.

Bart: topfiets!

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 04 jun 2019 09:01
door bartv
O nee! Iets te hardhandig vervoerd? Misschien volgende keer een stuk oude zadelpen erin.
Gelukkig toch nog kunnen repareren. Dat is dan meteen een van de voordelen van staal (en het feit dat ik op die plek niet de ondergrens opzoek qua wanddikte).
Technisch verder geen groot probleem (zolang de zadelpen netjes gemonteerd kan worden). Beetje vettig houden of kijken of je een lakstift oid in die kleur kan bestellen op het bij te werken (voordeel van RAL kleuren). Een dergelijke fiets krijgt natuurlijk wel karakter van dit soort gebruikssporen, maar dat hoeft niet persee al VOOR het eigenlijke gebruik :)
(Voor de meelezers: het gaat hier dus om schade opgelopen tijdens het transport van de (deels gedemonteerde) fiets en dus niet door 'normaal' gebruik.)

Leuk verslag van de Rando Imperator en mooi om te horen dat de fiets het goed heeft gedaan! Ik denk dat je alle tegenslag wel hebt gehad en dat Parijs-Brest-Parijs nu een eitje wordt :)

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 17 jun 2019 13:01
door jwkeij
Philippos schreef: 02 jun 2019 23:47
gene schreef: 02 jun 2019 23:28 Het ziet er stoer uit maar ik vind het toch niet erg comfortabel en nodeloos ingewikkeld. Waarom niet gewoon 2 grote achtertassen type Ortlieb classic (evt nog een tas op de bagagedrager) en 2 lowrider voortassen.
Waarom zoveel gewicht achterop door de ortlieb type tassen, nu is het mooi verdeeld. En een Lauf gaat niet goed samen met lowriders ;)

Ik ben benieuwd naar de tassen. Is de framebag op maat gemaakt? En wat voor een stuurtas heb je daar? Het ziet er anders uit dan de typische cylindrische stuur tassen type Apidura
Het is helemaal niet ingewikkeld, hoor!
Stuurtas en frametas komen van Tim Tas Rek uit Den Bosch en zijn op maat gemaakt.
In de stuurtas ging mijn tent en off-bike kleding plus 2x750ml drinken.
In de frametas tentstokken, ehbo, gasblik en proviant.

Achter een zadeltas en bagagezak voor slaapzak, slaapmat, jas en campinggerei.
2 stuurtasjes van Ortlieb (2x4L) gebruikt als panniers voor sandalen, souveniertjes, koffie en zelf geïmporteerde marmalade.

Die Lauf vork was trouwens mijn beste vriend over het Britse asfalt. Dan maar iets meer achterop. Heb menig Britse fietser likkebaardend naar mijn vork zien gluren. ;)

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 17 jun 2019 15:43
door bartv
jwkeij schreef: 17 jun 2019 13:01
... souveniertjes ... en zelf geïmporteerde marmalade.

Dus je had gewoon nog ruimte over ;)

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 17 jun 2019 18:46
door jwkeij
Tuurlijk had ik wat ruimte over. De voorraad krentenbollen, muslirepen en bananen slonk gaandeweg. ;)

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 03 jul 2019 12:23
door bartv

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 03 jul 2019 13:30
door jwkeij
Wat een brute bak! :shock:
En wát een werk zit hierin, zeg. Echt fantastisch om te zien dat een stalen fully 'ook gewoon' gebouwd kan worden.

ps. Bart, je had een mail. 'probleem' met de achterkant is opgelost. :P

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 03 jul 2019 17:41
door supermatt
Ik zit met veel interesse naar de constructie te kijken en vraag mij af of de achtervork bij een normaal frame (race of hardtail) nog bijdraagt aan de stijfheid? En of je de 'los' hangende achtervork nu moet compenseren met dikker materiaal of grotere diameter?

Ziet er prachtig uit, trouwens.

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 03 jul 2019 19:39
door japiecarbon
Daar zijn die 4 gaatjes onder de demper voor denk ik?

Heeft wel wat weg van een zelf ouwe op het mtb forum, een Snowdown

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 03 jul 2019 20:07
door bartv
@jwkeij: Bedankt! (Zal je mail zo nog even beantwoorden ...)

@supermatt: Op een 'normaal' (hardtail) frame doen de seatstays niet veel voor de (laterale) stijfheid. Worden voornamelijk belast in compressie. Daarom kunnen ze ook heel dun worden uitgevoerd. De seatstays en chainstays zijn op dit frame wel behoorlijk stevig (dik en dikwandig) uitgevoerd om het achterframe voldoende sterk en stijf te maken. Als extra optie is er nog de mogelijkheid om een extra brug te monteren tussen de vertikale buizen boven het draaipunt (zoals opgemerkt door japiecarbon). Maar eerst eens even testrijden om dat soort dingen goed te kunnen beoordelen ...

@japiecarbon: Snowdon ken ik. Die zat ook het vooronderzoek voor dit frame (net als Starling, Privee, Proudfoot, etc.).

Re: Wind Cycleworks

Geplaatst: 03 jul 2019 22:13
door EmPeHa
Ziet er strak uit. Mooi!