Zo werkt de aanschaf van een fiets voor de grote meute niet. Die willen een racefiets met remkracht in slecht weer. Dat is een schijfremfiets. Dat deze fiets geen meerwaarde heeft in goed weer klopt. Maar ook geen minderwaarde. De meeste mensen hebben niet, net als jij en ik, acht fietsen om uit te kiezen.
Ben wel benieuwd waarom velgremmen 'tot in lengte van dagen de betere keus gaat zijn voor meer dan de helft van de gebruikers'. Ik denk dat iedereen die niet als een prof over afgesloten wegen rijdt gebaat is bij een schijfremfiets en misschien zelfs die profs. En profs die zich wel eens verdiepen in de materie onderschrijven die stelling.
Zo werkt het helaas wel, de meute wil helemaal geen fiets met extreem veel remkracht in slecht weer, sterker nog de meute kwalificeerd zich als mooiweerfietser die incidenteel in slecht weer beland. Bovendien geeft de meute geen vermogen uit aan fietsen met schijven maar eerder een budgetbedrag en fatsoenlijke schijven betekent simpelweg dat er elders minder kwaliteit wordt geleverd en daar heeft de "meute" heel veel meer last van. Als je op dit moment een fiets met goede schijven wil aanschaffen die minimaal even goed of beter als het equivalent van dezelfde fiets met velgremmen is dan kun je rustig 1000 Euro bij aanschafbedrag optellen (en dat is voor velen al het bedrag waar ze een fiets "duur" beginnen te vinden).
En om de discussie nog maar wat te verscherpen, heb tot op heden maar een paar setups gezien die (voor mij) voldoen aan de kwalificatie goed en doordacht. De rest was simpelweg bedroevend slecht en technisch ondermaats en absoluut nog geen volwaardig alternatief voor een aantal (uitontwikkelde) velgremmen.
In mooi droog weer is een velgrem (eigenlijk een grote schijfrem met iets minder kracht/controle) prima in staat alle remkracht te leveren die de gebruiker wenst bovendien hoeft deze niet voor elk wissewasje naar de fm. (die ook steeds schaarser wordt).
Profs hebben overigens wel iets aan schijven echter wordt het er niet veiliger mee (ze gaan simpelweg nog later / harder remmen waardoor de crashes ook weer heftiger worden. Je ziet op dit moment zelden remfouten bij de profs en schijven gaat enkel betekenen dat diegenen die echt kunnen remmen nog meer op de grens gaan rijden met alle gevolgen vandien.