Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mei 2014 15:24

loos schreef: 2. Een arts hoort zich niet met doping bezig te houden
Dat is ook maar een mening.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 07 mei 2014 15:47

loos schreef: 2. Een arts hoort zich niet met doping bezig te houden
Ik heb vooral paracetamol en ibuprofen de revue zien passeren, voor doping moet je toch al een eindje terug.

En volgens jou is de volgende situatie te rechtvaardigen?: "Sorry mevrouw, maar ik kan uw zoon niet helpen. Jammer genoeg droeg uw zoon zijn autogordel niet, en daar hoor ik mij niet mee bezig te houden."

Gelukkig mag een arts ook verstand hebben van zaken die niet toegestaan zijn, zoals de effecten van van doping en medicamenten op het menselijk lichaam.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mei 2014 16:11

wouterj schreef: En volgens jou is de volgende situatie te rechtvaardigen?: "Sorry mevrouw, maar ik kan uw zoon niet helpen. Jammer genoeg droeg uw zoon zijn autogordel niet, en daar hoor ik mij niet mee bezig te houden."
Dat vind ik dan wel weer een extreem voorbeeld.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 mei 2014 16:21

scepticus schreef:
wouterj schreef: En volgens jou is de volgende situatie te rechtvaardigen?: "Sorry mevrouw, maar ik kan uw zoon niet helpen. Jammer genoeg droeg uw zoon zijn autogordel niet, en daar hoor ik mij niet mee bezig te houden."
Dat vind ik dan wel weer een extreem voorbeeld.
Voorbeeld is niet zozeer extreem, maar vooral verkeerd. Een arts moet iemand behandelen die gewond is geraakt ná/door het niet dragen van een gordel. Zo ook moet hij iemand behandelen die ziek is geworden door/na het gebruik van doping.

En dat is wat anders dan iemand begeleiden bij het gebruik van....

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 07 mei 2014 16:35

Even goed lezen. De stelling was dat een arts zich niet met doping "bezig moet houden'. Je ergens mee bezighouden staat niet gelijk aan "begeleiden bij het gebruiken ervan". Onderzoeken, inlezen, zorgen dat je up-to-date kennis heb valt wat mij betreft onder "je ergens mee bezighouden".
Vanuit dat standpunt gaat mijn vergelijking wel op.
Of een arts zich wel of niet moet bezighouden met het illegaal medicamenteus prepareren van renners, daar zullen we het allemaal wel over eens zijn.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6567
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 mei 2014 17:12

wouterj schreef:Of een arts zich wel of niet moet bezighouden met het illegaal medicamenteus prepareren van renners, daar zullen we het allemaal wel over eens zijn.
O ja?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 mei 2014 17:41

wouterj schreef:Even goed lezen. De stelling was dat een arts zich niet met doping "bezig moet houden'. Je ergens mee bezighouden staat niet gelijk aan "begeleiden bij het gebruiken ervan". Onderzoeken, inlezen, zorgen dat je up-to-date kennis heb valt wat mij betreft onder "je ergens mee bezighouden".
Vanuit dat standpunt gaat mijn vergelijking wel op.
Of een arts zich wel of niet moet bezighouden met het illegaal medicamenteus prepareren van renners, daar zullen we het allemaal wel over eens zijn.
Het gaat hier toch echt niet om goed lezen, maar om goed schrijven. Je originele vergelijking klopt gewoon niet. Wat voor een verhaal je er nu ook van maakt.
Jij vergelijkt "bezig houden met doping" met "iemand behandelen die zijn autogordel niet draagt". En deze vergelijking raakt kant noch wal.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 mei 2014 17:50

Gastheerg schreef:
wouterj schreef:Of een arts zich wel of niet moet bezighouden met het illegaal medicamenteus prepareren van renners, daar zullen we het allemaal wel over eens zijn.
O ja?
Volgens mij is het de primaire taak van de arts om zijn patiënten gezond te houden, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs hetzelfde te zijn als het naleven van de sport/spelregels.
Medisch/ethisch liggen de zaken niet zo zwart/wit iig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mei 2014 18:59

53x11 schreef: Volgens mij is het de primaire taak van de arts om zijn patiënten gezond te houden.
In dat geval zouden artsen hun patiënten moeten adviseren af te zien van het bedrijven van topsport :mrgreen:

Ach ja, sommige dingen zijn achteraf ook bijna te obsceen om naar te kijken, maar toch ook weer van een brute schoonheid. :geek:
Laatst gewijzigd door scepticus op 07 mei 2014 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 mei 2014 19:06

scepticus schreef:
loos schreef: 2. Een arts hoort zich niet met doping bezig te houden
Dat is ook maar een mening.
Dat volgt, zoal ik dat zie, direct uit de artseneed van de KNMG.
Immers het bevordert de gezondheid niet en van patiënten kunnen we ook niet spreken.
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 07 mei 2014 19:17

Je bent als arts inderdaad niet een rechter die beslist of er iemand behandeld moet worden indien dit komt door eigen gedrag. Anders zouden we zo'n 98% van de longkanker patienten niet meer hoeven te behandelen, en dit geldt ook nog wel voor meer aandoeningen. Als iemand zijn gordel niet draagt en een ongeluk krijgt, behandel je ook gewoon. Sterker nog, als een crimineel in een zelf-uitgelokte schietpartij gewond raakt behandel je diegene gewoon.
Hoe je dit in het licht van doping moet zien is inderdaad niet heel duidelijk. Dat zal van ieders eigen opvattingen afhangen. Vind je dat topsport bij het leven hoort, en dat je mensen daar zo goed mogelijk doorheen moet helpen, dan zou je voor jezelf kunnen rechtvaardigen om bepaalde producten voor te schrijven.

Echter, we zitten nu in een tijd dat EPO redelijk goed op te sporen lijkt, en de andere doping nog puur experimenteel is (AICAR is bij mijn weten nog niet op mensen getest, en wordt volgens mij zelfs nog niet bereid op een voor menselijk gebruik goedgekeurde wijze). Omdat ook de lange termijn effecten van o.a. AICAR niet bekend zijn, is het risico op schaden groot. Een van de allerbelangrijkste regels in de medische ethiek is "primum non nocere", oftewel: "Ten eerste geen schade berokkenen". Mijns inziens leidt het gebruik van niet-goedgekeurde middelen tot een onevenredig groot risico op schade.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mei 2014 19:29

Maar de kans op schade is aanzienlijk groter als dat gebruik zonder professionele medische begeleiding plaatsvindt...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie