Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
07 mei 2014 19:34
loos schreef:scepticus schreef:loos schreef:
2. Een arts hoort zich niet met doping bezig te houden
Dat is ook maar een mening.
Dat volgt, zoal ik dat zie, direct uit de artseneed van de KNMG.
Ik wou zeggen: maar om arts te worden móet je die eed afleggen, dus wat heeft iemand te kiezen.
Maar toen ging ik googelen en bleek dat het afleggen van die eed helemaal niet wettelijk verplicht lijkt te zijn
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
07 mei 2014 19:46
Ik bedoel maar te zeggen: is het nemen van doping niet vooral een uiting van the augmented self?
Geen genoegen nemen met de grenzen die de natuur en je genenpakket je hebben opgelegd, maar kijken wat de medische wetenschap kan doen om je mooier, sterker, fitter, gezonder en blijer te maken? Net zoals ooglaseren, botox, anti-ageing kuren en drugs?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
loos
- Forum-lid
loos
07 mei 2014 19:46
scepticus schreef:
Ik wou zeggen: maar om arts te worden móet je die eed afleggen, dus wat heeft iemand te kiezen.
Maar toen ging ik googelen en bleek dat het afleggen van die eed helemaal niet wettelijk verplicht lijkt te zijn
Dan stel ik voor dat we een maatschap beginnen
-
ericpeters
- Forum-lid HC
ericpeters
07 mei 2014 19:51
Toen ik ging googelen hadden mijn dochters de truc snel door.
-
Gastheerg
- Forum-lid HC
-
Contact
Gastheerg
07 mei 2014 20:20
53x11 schreef:Gastheerg schreef:wouterj schreef:Of een arts zich wel of niet moet bezighouden met het illegaal medicamenteus prepareren van renners, daar zullen we het allemaal wel over eens zijn.
O ja?
Volgens mij is het de primaire taak van de arts om zijn patiënten gezond te houden,
Ik ben TEGENSTANDER dat exclusief bij artsen te leggen. We moeten ALLEMAAL elkaar helpen dat te bereiken en niet een of andere heldenstatus aan artsen toedichten die ze toch niet waar gaan maken!
-
Vicenza
- Forum-lid
Vicenza
07 mei 2014 20:23
Ernie C. schreef:Maar de kans op schade is aanzienlijk groter als dat gebruik zonder professionele medische begeleiding plaatsvindt...
Klopt, maar dat is nog geen reden om er zelf in mee te gaan. Je mag namelijk als arts ook je eigen grenzen aangeven. Als je geen euthanasie wilt uitvoeren, kan niemand je daar toe dwingen (je bent echter wel verplicht om door te verwijzen in dit geval). Het gaat er om dat het handelen van de arts niet mag schaden. Nu is het natuurlijk zo dat 'niets' doen ook iets doen is. Maar in het gebruik van de niet-goedgekeurde medicijnen (doping), zou de te volgen koers dan moeten zijn om het gebruik te ontraden.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
07 mei 2014 21:11
Hetzelfde doen artsen met roken, drank en drugs. Ze ontraden het maar ze kunnen nog steeds advies geven over hoe je het zo veilig mogelijk doet als je besloten hebt het toch te gebruiken.
Het is natuurlijk wel moeilijk om een zinnig advies te geven over een middel dat onvoldoende getest is dus ik zou me er niet aan wagen als ik arts zou zijn maar ik kan me indenken dat er artsen zijn die het wel ethisch verantwoord vinden om er aan mee te helpen.
En dan heb je ook nog de groep voor wie het gewoon financieel aantrekkelijk is en die de ethiek niet zo belangrijk vindt.
Campagnolo Ultra Dork
-
Vicenza
- Forum-lid
Vicenza
07 mei 2014 22:18
Ernie C. schreef:
En dan heb je ook nog de groep voor wie het gewoon financieel aantrekkelijk is en die de ethiek niet zo belangrijk vindt.
Dat met name denk ik. Het zijn ook maar mensen.
-
tieky
- Forum-lid
tieky
08 mei 2014 10:11
loos schreef:scepticus schreef:loos schreef:
2. Een arts hoort zich niet met doping bezig te houden
Dat is ook maar een mening.
Dat volgt, zoal ik dat zie, direct uit de artseneed van de KNMG.
Immers het bevordert de gezondheid niet en van patiënten kunnen we ook niet spreken.
Hoezo bevordert dopinggebruik de gezondheid niet? Een kuurtje epo tijdens de Tour de France doet wonderen hoor, of de toediening van nieuw bloed. Hierdoor voelt een renner zich direct beter en fitter. Dus bevordert het de gezondheid wel.
Dus als een arts zich alleen maar bezig zou houden met de gezondheid van renners en niet zou kijken naar de dopinglijst, dan is het hek van de dam. Dan blijft het niet bij paracetamolletjes en cafeïnetabletjes.
Ik denk dat een oplossing zit in onafhankelijke medische begeleiding, die wordt betaald door de bond.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
08 mei 2014 11:07
Laten we doktoren door de bond gaan betalen, dan kunnen de licentie prijzen en dergelijke weer een keer verdubbeld worden.
Dat een renner meer energie krijgt van nieuw bloed of EPO wil zeker niet zeggen dat het de gezondheid bevordert. Die hematocriet waarde is niet zo maar gedaald. Met meer rode bloedcellen haal je de rem van het lichaam af wat er door vermoeidheid op gekomen is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
wouterj
- Forum-lid
wouterj
08 mei 2014 11:35
amclassic-fan schreef:
Dat een renner meer energie krijgt van nieuw bloed of EPO wil zeker niet zeggen dat het de gezondheid bevordert. Die hematocriet waarde is niet zo maar gedaald. Met meer rode bloedcellen haal je de rem van het lichaam af wat er door vermoeidheid op gekomen is.
En waarom is een laag hematocriet bij vermoeide mensen gezonder dan een normaal hematocriet? Het feit dat een daling te verklaren is, wil niet zeggen dat het te prefereren is.
-
loos
- Forum-lid
loos
08 mei 2014 11:52
tieky schreef:
Hoezo bevordert dopinggebruik de gezondheid niet? Een kuurtje epo tijdens de Tour de France doet wonderen hoor, of de toediening van nieuw bloed. Hierdoor voelt een renner zich direct beter en fitter. Dus bevordert het de gezondheid wel.
Dus als een arts zich alleen maar bezig zou houden met de gezondheid van renners en niet zou kijken naar de dopinglijst, dan is het hek van de dam. Dan blijft het niet bij paracetamolletjes en cafeïnetabletjes.
.
Je verwart goede prestaties of een fit gevoel met goede gezondheid.
Speed doet ook wonderen...
Het gebruik van epo met bolusinjecties leidt tot een verhoogd risico op trombose en cardiovasculaire complicaties. Sowieso is het gebruik van hematopoietische groeifactoren niet zonder risico, omdat je direct op de celdeling aangrijpt.
Ook bloedtransfusies hebben nadelen (koorts, afweerreacties, risico op virussen, etc.)