Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Zadel en schaamstreek pijn.

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 22 aug 2010 12:02

Een update na een lange zomer van veel fietsen; ik had dus de Selle Italia Lady Gel Flow gekocht. Op naar de Vogezen. Ik had nog veel last van het geprobeer van al die zadels. Daardoor ook maar weinig kilometers gemaakt, dus ik vreesde dat ik nu waarschijnlijk ook gewoon niet meer zoveel 'eelt' meer had. Dus veel vaseline gesmeerd, heel veel. En dat helpt. In de zeem en op de gevoelige delen. Na een paar dagen had ik zelfs geen lichte irritatie meer. Volgende halte; Dolomieten. Helemaal geen klachten. Halte erna; Elzas. Meer geleidelijk klimwerk. Blijkbaar zit je dan toch anders, want daar had ik toch weer meer vaseline nodig. Van de winter, als de afstanden korter worden, ga ik wel weer zadeleelt opbouwen en dan moet ik probleemloos kunnen fietsen. Voorlopig vaseline!
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

cyclinggirl81
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:04

cyclinggirl81 03 feb 2011 10:14

Rij je het echt open of heb je alleen pijn? Als je alleen pijn hebt kun je een verdovende creme gebruiken. Als je het echt open rijdt en je krijgt van die bulten dan zou ik toch eens voor een op maat gemaakt zadel kijken of voor speciale pleisters.

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 12 feb 2011 20:08

Het was toendertijd open geschuurd. Nu heb ik alweer een aantal keer gefietst zonder problemen. Ik had gewoon tijd nodig om te herstellen. Mijn Selle Italia zit nu prima, laatst al 85 km zonder problemen.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

Gebruikersavatar
bikefreaklady
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2011 22:58
Locatie: De Lutte

Gebruikersavatar bikefreaklady 12 feb 2011 23:50

Hoi allemaal,

Zoals veel van jullie al aangeven is een zadel best persoonlijk....wat ik dames toch wil aanraden is een zadel met een "uitsparing" dit voorkomt echt druk op plaatsen waar je geen druk wilt. Het maakt lange ritten weer een stuk aangenamer, zowel op de racefiets als de mtb. Persoonlijk ben ik niet dol op een te zacht zadel. Op m'n racefiets heb ik dan ook een heel hard zadel, maar wel met een uitsparing. Geen centje pijn meer.... en dat is natuurlijk wat we willen...:-)

Groetjes,
Sonja
Life is a journey, not a destignation!

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 13 feb 2011 00:22

[quote="fitseflitser"]@superrose; welk type SMP heb je precies? Er zijn er nl meerdere voor dames.[/quote]

ik heb geen dameszadel, ik heb de pro
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 15 feb 2011 17:01

[quote="Bikefreaklady"]wat ik dames toch wil aanraden is een zadel met een "uitsparing" dit voorkomt echt druk op plaatsen waar je geen druk wilt. [/quote]

Dat is ook heel persoonlijk hoor! De een zweert bij een zadel met "gleuf", de ander weer niet. Zelf heb ik de Terry Butterfly RS met gleuf, maar dat kan een ander wel weer helemaal niks vinden.

webby
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 nov 2010 15:05

webby 19 feb 2011 14:07

Ik heb de Selle Italia Donna met een gleuf.
Onlangs 2 uur gefietst en geen centje pijn gehad.

Ik heb op de spinfiets een zadel zonder gleuf zitten, wel met kuil, en altijd begint het pijn te doen na 10 minuten... Sportschool zijn er zadels met gleuf en zonder.
Zonder gleuf is pijn en met gleuf is geen pijn.

+1 voor zadels met gleuf voor mij.

sherpat
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mar 2011 16:02

sherpat 28 mar 2011 16:16

Ik had dezelfde problemen en heb me een zadel laten aanmeten van SQ lab.
Je gaat dan op een stuk ribbelkarton zitten zodat er een afdruk van je zitbotten gemaakt wordt. De afstand tussen je zitbotten wordt dan gemeten en na beantwoorden van vragen betreffende fiets en zitpositie komt er een zadel uit dat geschikt moet zijn.
Voor mij was dat een 612 van 14 cm. De eerste 2 ritten voel je goed dat je op je zitbotten zit maar dat went erg snel, verder is het gewoon een verademing dat je een lange afstand kan fietsen zonder beurs weer thuis te komen.
Ik rij trouwens zowel op de racefiets als de MTB met een korte 6 c m. stuurpen om mijn onderrug te ontlasten. Hoef nu veel minder ver te reiken waardoor je ook makkelijker op je zitbotten gaat zitten en niet op de voorkant van je zadel zakt.

Gebruikersavatar
Bar
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 aug 2011 20:08
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Bar 21 aug 2011 20:40

Ik had ook last van het omschreven probleem. Nadat ik hier de tip las om het zadel naar voren te kantelen heb ik dat maar eens uitgeprobeerd. Nu heb ik nergens last meer van. Zadel staat bij mij best wel schuin naar voren als je het ziet, maar ik glijd er niet af. Misschien dat ik ook nog wel een keer een vrouwenzadel ga uitproberen, misschien zit dat nog wel beter.
@ sherpat: waar heb je dat gedaan, dat zadel aan laten meten? Gewoon bij je fietsenmaker?

Gebruikersavatar
margriet
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jun 2008 15:36
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 24 aug 2011 20:27

@Bar: even voor je gezocht en kwam dit http://www.sq-lab.com/index.php?option= ... Itemid=170" onclick="window.open(this.href);return false; tegen. Voor mij jammergenoeg niet in Frankrijk.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 24 aug 2011 20:51

Het is zeker niet mijn bedoeling om reclame te maken maar als je nu zelf de meting doet op ribbelkarton...
En dan online bij Rose een SQlab zadel besteld? Je kunt deze zadels tot 14 dg testen en als je niet tevreden bent het zadel geheel gratis terugsturen. Mits ze intussen niet beschadigd zijn natuurlijk. Is toch een mogelijkheid?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
Bar
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 aug 2011 20:08
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Bar 25 aug 2011 19:59

Bedankt Margriet. Heb even gekeken, de fietsenmaker waar ik mijn fiets heb gekocht doet dat dus ook gewoon. Toch apart dat ze me daar niet even op hebben gewezen! Alles is heel professioneel gemeten om tot de goede framemaat en afstelling te komen, maar niets voor het zadel. Toch eens vragen daar.

Plaats reactie