Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er zijn nu in de praktijk nagenoeg geen prof fietsen onder de 7kg.
Wellicht een klein maatje met klimwielen. Maar dan nog.
Met een fietsmaat echt ons best gedaan maar zelfs een sl8 in een 58 is 7.05kg met de oude red groep.
Nou daar kan 80 gram vanaf en zijn wielen zijn relatief zwaar met 1500gram. Maar het overige is allemaal echt lichter dan waar 99% van de profteams mee rijd. Mijn foil gaat met nieuwe red groep en wielen van 1350 gram op 7.3kg komen, wel met bidonhouders en garmin mount.
Die laatst is zeker geen lichte frame frameset maar uitgaande van de sl8 framegewicht, vork en zadelpen kan ik 400gram winnen. Zit ik op 6.9
Goed banden van 300 en 330 gram.
Wellicht een klein maatje met klimwielen. Maar dan nog.
Met een fietsmaat echt ons best gedaan maar zelfs een sl8 in een 58 is 7.05kg met de oude red groep.
Nou daar kan 80 gram vanaf en zijn wielen zijn relatief zwaar met 1500gram. Maar het overige is allemaal echt lichter dan waar 99% van de profteams mee rijd. Mijn foil gaat met nieuwe red groep en wielen van 1350 gram op 7.3kg komen, wel met bidonhouders en garmin mount.
Die laatst is zeker geen lichte frame frameset maar uitgaande van de sl8 framegewicht, vork en zadelpen kan ik 400gram winnen. Zit ik op 6.9
Goed banden van 300 en 330 gram.
De fiets van Mollema heeft lood om op gewicht te blijven.wasbeer2006 schreef: ↑08 okt 2024 19:58 Er zijn nu in de praktijk nagenoeg geen prof fietsen onder de 7kg.
Wellicht een klein maatje met klimwielen. Maar dan nog.
Met een fietsmaat echt ons best gedaan maar zelfs een sl8 in een 58 is 7.05kg met de oude red groep.
Nou daar kan 80 gram vanaf en zijn wielen zijn relatief zwaar met 1500gram. Maar het overige is allemaal echt lichter dan waar 99% van de profteams mee rijd. Mijn foil gaat met nieuwe red groep en wielen van 1350 gram op 7.3kg komen, wel met bidonhouders en garmin mount.
Die laatst is zeker geen lichte frame frameset maar uitgaande van de sl8 framegewicht, vork en zadelpen kan ik 400gram winnen. Zit ik op 6.9
Goed banden van 300 en 330 gram.
Niet zijken maar reiden !
Die 6,8 kg is ooit, lang geleden, geïntroduceerd om ongelukken te voorkomen. 25 jaar geleden werden steeds meer onderdelen vervangen door carbon. Want lichtgewicht. Totdat er zadelpennen en sturen af gingen breken. Toen kwam er de Jan-boeren-fluitjes regeling van 6,8 kg. Boven dat gewicht zou het wel sterk genoeg zijn. Met de huidige technologie kan een velgrem racer worden gebouwd van 6kg die super sterk is. Maar ja,..... het mag niet hé. Dus kregen we aero en schijven en zwaartekracht doet er plots niet meer toe. Heel gek eigenlijk.
Als die halfbakken 6,8 kg regel verdwijnt, komen er misschien weer lichtgewicht fietsen.
Als die halfbakken 6,8 kg regel verdwijnt, komen er misschien weer lichtgewicht fietsen.
Live fast; die young. mijn blog
Die effecten van aerofietsen worden altijd in de windtunnel gemeten... maar in de praktijk fietst de wielrenner 90% in het peloton en dus grotendeels uit de wind... die gemeten voordelen zijn in de praktijk dan significant kleiner.
voor de eenzame fietser de in zijn eentje 40+ km/h rijdt zijn de windtunnel effecten natuurlijk wel maatgevend...
voor de eenzame fietser de in zijn eentje 40+ km/h rijdt zijn de windtunnel effecten natuurlijk wel maatgevend...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40005
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zou een aerosuit tov broek&shirt niet meer verschil maken dan alle frame-tierelantijnen?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Een aerobike moet je kopen omdat je 'm mooi vindt, niet om de aero voordelen omdat zoals gezegd niemand hier op het forum zo snel rijdt dat ie de aero voordelen gaat benutten.
Voor mij gaan de looks van een aero frame boven die van een klassiek frame maar dat is uiteraard persoonlijke smaak...
Voor mij gaan de looks van een aero frame boven die van een klassiek frame maar dat is uiteraard persoonlijke smaak...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40005
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Lang leve de marketing
Doordat alles nu met een aero-sausje wordt ontworpen oogt een traditioneel frame ineens heel ouderwets. Terwijl natuurlijk een 10jr oude SuperSix Evo nog steeds een fantastisch mooie fiets is om maar wat te noemen. Maar alles moet nu een verlaagde achtervork hebben en en aerobubbels-flapjes-bollingen.
Gelukkig worden er ook nu nog pareltjes gemaakt die net even anders zijn.
Doordat alles nu met een aero-sausje wordt ontworpen oogt een traditioneel frame ineens heel ouderwets. Terwijl natuurlijk een 10jr oude SuperSix Evo nog steeds een fantastisch mooie fiets is om maar wat te noemen. Maar alles moet nu een verlaagde achtervork hebben en en aerobubbels-flapjes-bollingen.
Gelukkig worden er ook nu nog pareltjes gemaakt die net even anders zijn.
Less is bore
Zeker en vergeet ook helm en dat soort zaken niet.daniel1975 schreef: ↑08 okt 2024 20:56 Zou een aerosuit tov broek&shirt niet meer verschil maken dan alle frame-tierelantijnen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40005
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Net als frames, helmen worden er niet perse mooier op.....
Less is bore
Off-topic
Wat ik nooit begrijp is dat sommige renners hun sieraden niet afdoen. Makkelijke winst, lijkt me.
Wat ik nooit begrijp is dat sommige renners hun sieraden niet afdoen. Makkelijke winst, lijkt me.