Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13688
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 okt 2024 19:58

Er zijn nu in de praktijk nagenoeg geen prof fietsen onder de 7kg.
Wellicht een klein maatje met klimwielen. Maar dan nog.

Met een fietsmaat echt ons best gedaan maar zelfs een sl8 in een 58 is 7.05kg met de oude red groep.
Nou daar kan 80 gram vanaf en zijn wielen zijn relatief zwaar met 1500gram. Maar het overige is allemaal echt lichter dan waar 99% van de profteams mee rijd. Mijn foil gaat met nieuwe red groep en wielen van 1350 gram op 7.3kg komen, wel met bidonhouders en garmin mount.

Die laatst is zeker geen lichte frame frameset maar uitgaande van de sl8 framegewicht, vork en zadelpen kan ik 400gram winnen. Zit ik op 6.9
Goed banden van 300 en 330 gram.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4261
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 okt 2024 20:20

wasbeer2006 schreef: 08 okt 2024 19:58 Er zijn nu in de praktijk nagenoeg geen prof fietsen onder de 7kg.
Wellicht een klein maatje met klimwielen. Maar dan nog.

Met een fietsmaat echt ons best gedaan maar zelfs een sl8 in een 58 is 7.05kg met de oude red groep.
Nou daar kan 80 gram vanaf en zijn wielen zijn relatief zwaar met 1500gram. Maar het overige is allemaal echt lichter dan waar 99% van de profteams mee rijd. Mijn foil gaat met nieuwe red groep en wielen van 1350 gram op 7.3kg komen, wel met bidonhouders en garmin mount.

Die laatst is zeker geen lichte frame frameset maar uitgaande van de sl8 framegewicht, vork en zadelpen kan ik 400gram winnen. Zit ik op 6.9
Goed banden van 300 en 330 gram.
De fiets van Mollema heeft lood om op gewicht te blijven.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6139
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 okt 2024 20:25

Die 6,8 kg is ooit, lang geleden, geïntroduceerd om ongelukken te voorkomen. 25 jaar geleden werden steeds meer onderdelen vervangen door carbon. Want lichtgewicht. Totdat er zadelpennen en sturen af gingen breken. Toen kwam er de Jan-boeren-fluitjes regeling van 6,8 kg. Boven dat gewicht zou het wel sterk genoeg zijn. Met de huidige technologie kan een velgrem racer worden gebouwd van 6kg die super sterk is. Maar ja,..... het mag niet hé. Dus kregen we aero en schijven en zwaartekracht doet er plots niet meer toe. Heel gek eigenlijk.

Als die halfbakken 6,8 kg regel verdwijnt, komen er misschien weer lichtgewicht fietsen.
Live fast; die young. mijn blog

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5088
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 08 okt 2024 20:31

Die effecten van aerofietsen worden altijd in de windtunnel gemeten... maar in de praktijk fietst de wielrenner 90% in het peloton en dus grotendeels uit de wind... die gemeten voordelen zijn in de praktijk dan significant kleiner.

voor de eenzame fietser de in zijn eentje 40+ km/h rijdt zijn de windtunnel effecten natuurlijk wel maatgevend...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40005
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 okt 2024 20:56

Zou een aerosuit tov broek&shirt niet meer verschil maken dan alle frame-tierelantijnen?
Less is bore

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 629
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 08 okt 2024 21:06

Als ik €10 krijg voor iedere fietser die ik zie met een aerozadelpen en een zadeltasje, dan kon ik een hele dure fiets kopen.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 09 okt 2024 07:15

Een aerobike moet je kopen omdat je 'm mooi vindt, niet om de aero voordelen omdat zoals gezegd niemand hier op het forum zo snel rijdt dat ie de aero voordelen gaat benutten.
Voor mij gaan de looks van een aero frame boven die van een klassiek frame maar dat is uiteraard persoonlijke smaak...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40005
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 okt 2024 07:55

Lang leve de marketing ;-)
Doordat alles nu met een aero-sausje wordt ontworpen oogt een traditioneel frame ineens heel ouderwets. Terwijl natuurlijk een 10jr oude SuperSix Evo nog steeds een fantastisch mooie fiets is om maar wat te noemen. Maar alles moet nu een verlaagde achtervork hebben en en aerobubbels-flapjes-bollingen.
Gelukkig worden er ook nu nog pareltjes gemaakt die net even anders zijn.

Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27991
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 okt 2024 08:29

daniel1975 schreef: 08 okt 2024 20:56 Zou een aerosuit tov broek&shirt niet meer verschil maken dan alle frame-tierelantijnen?
Zeker en vergeet ook helm en dat soort zaken niet.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40005
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 okt 2024 08:35

Net als frames, helmen worden er niet perse mooier op..... :roll:

Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27991
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 okt 2024 08:42

Off-topic

Wat ik nooit begrijp is dat sommige renners hun sieraden niet afdoen. Makkelijke winst, lijkt me.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5088
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 09 okt 2024 08:52

havana schreef: 09 okt 2024 08:42 Off-topic

Wat ik nooit begrijp is dat sommige renners hun sieraden niet afdoen. Makkelijke winst, lijkt me.
je vergeet wat de factor bijgeloof aan watts oplevert...

Plaats reactie