Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke/hoeveel tourfietsers rijden met tubes?

eric69
Forum-lid

eric69 01 mei 2010 21:47

Hallo,

Soms kan het ook aan de velg zelf liggen dat je ter hoogte van het ventiel een slag houdt.
Bij sommige velgen kun je dan voorzichtig met een "rattestaart" het ventielgat iets "afvlakken" zodat je tube er net iets beter inligt.(bij carbon wielen evt met schuurapier, maar voorzichtig!!!)
Het goed aandrukken (met velg beetje bij beetje roteren en je lichaamsgewicht er opzetten), is belangrijk om eventuele kleine luchtbelletjes eruit te duwen en zo een goede hechting van de mastik'one te krijgen. Persoonlijk ben ik een voorstander van 3 lagen lijm op velg en 2 lagen op stootlint. Niet te spaarzaam zijn met de lijm, maar er ook geen stukadoorswerk van gaan maken.
Vooral bij/rondom het ventielgat zorgvuldig lijmen.
De laatste laag op velg inderdaad niet te lang laten drogen( zo een 10-15 min. is mijn ervaring).
De tube goed rekken nadien je het ventiel erin hebt gestoken("flink naar links en rechts er aan gaan hangen"), zodat je op het einde de tube er op legt en niet over de rand schuift.
Bij een veloflex of vittoria zou dit geen probleem moeten zijn.
Het uitlijnen moet je rustig doen en niet te veel in 1x, vaak is het maar erg weinig wat niet juist ligt en is er ook maar weinig correctie nodig. Niet je gaan ergeren, want daar wordt het resultaat niet beter op.
Een veloflex die niet goed uit te lijnen is , ben ik nog niet tegen gekomen. Een heel klein beetje "slag" zit er altijd wel in(minimaal) maar vaak zie je daar tijdens het rijden niets meer van en heeft het zich dan gecorrigeerd.
Succes en als je nog vragen hebt dan vraag het!!

Grtz, Eric

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 01 mei 2010 22:41

Hoi,

Zoals Eric al aangeeft zit het probleem vaak bij het ventielgat.
Vele fabrikanten van tubes overlappen het stootlint ter hoogte van het ventiel
zodat dit niet zo makkelijk omknakt als de tube scheef wordt getrokken.

Ook moet bij het omleggen van de tube deze mooi met beide handen links en rechts van het ventiel stevig aandrukken en dan pas verder naar de overzijde toe werken.
Een goed tube, kundig omgelegd hoeft vaak slechts een minimum aan correctie om goed uitgelijnd te zijn.
Veloflex tubes hebben alles in huis om dat makkelijk te maken, witte stootlint rand, een profiel met lijntjes in. Het helpt.

Vaak zijn vele mensen heel onzeker over het al dan niet goed uitgelijnd zijn van de tube. Even tijdens een ritje de handen van het stuur halen en dan merk je het wel. Trekt de fiets shuin weg dan kan je er zeker van zijn dat tenminste een band niet goed is uitgelijnd.

Ciao, ;)

P.S. Een zatermiddag tubes lijmen kan voor me wel. Jullie zeggen maar hoe en waar enz.
Snobisme is een dure hobby...

eric69
Forum-lid

eric69 02 mei 2010 00:12

Hallo Frank en alle andere tubeliefhebbers/hebsters!!

Het lijkt me eigenlijk een heel leuk idee om dit op een zaterdagmiddag een keer te doen.
Er valt zeker met jou ervaring nog veel te leren, en dan maken we er een gezellige "tubemiddag" van en helemaal mooi zou zijn om er dan eventueel nog een ritje aan vast te knopen.... of ben ik nu te ver aan het gaan. Wie weet wat daar allemaal nog voor leuke contacten gaan ontstaan...
Vraag is natuurlijk waar/wanneer??
Let's go fietskameraden en prik een datum!
Begin ikzelf maar meteen: Zat 5 Juni

Grtz, Eric

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 02 mei 2010 02:50

Hoi,

Eric, ik denk dat daarvoor best een nieuw draadje wordt opgestart en dan kunnen we verder zien hoe het met de interesse zit.

Verdere details kunnen daar dan worden behandeld. Wat denk je?

Ciao, ;)

eric69
Forum-lid

eric69 02 mei 2010 03:42

Hallo Frank,

Lijkt me inderdaad een goed idee.
Er moet dan inderdaad concrete interesse zijn van een aantal mensen.
Er is in ieder geval een voorstel gedaan van jou kant dus laten we even afwachten hoe het met de belangstelling zit....
We houden even contact zou ik zeggen.

Grtz, Eric

tomtom
Forum-lid

tomtom 03 mei 2010 14:30

E.e.a. qua lijmen opnieuw gedaan en wat beter aan de zijkanten getrokken van het ventiel (dat scheelt inderdaad behoorlijk op het einde met omleggen). De tubes lijken er wat beter om te liggen maar nog steeds een hoogteslag van 2 mm en een zijlslag van 2mm..... Die zitten overigens NIET in de velg; dat heb ik natuurlijk wel ff gecheckt met een wielrichter :-)! Ik moet nog even een proefritje met losse handjes gaan maken om e.e.a. te testen. Ik hoorde tijdens het fietsen eerst een enorm kabaal en kraken zodat ik dacht dat er iets met de montage van de tubes ernstig mis was.....het bleken echter de ventielen te zijn :-)!! Helaas had ik niet aan de teflontape gedacht tijdens montage maar gelukkig levert Mavic kleine rubbertjes bij de wielen die je rond de ventielverlengers kunt schuiven en nu is het kabaal gelukkig weg!
Aeroad
Grail
Ultimate

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 03 mei 2010 15:00

Hoi,

Over de zijslag kan ik me niet uitspreken maar een hoogteslag van 2mm is bij de meeste tubes eerder regel dan uitzondering.

Om het klapperen van de ventielverlengers tegen te gaan gebruik ik vaak een stukje krimpkous wat ik dan netjes over het ventiel heen schuif.

Ciao, ;)

eric69
Forum-lid

eric69 04 mei 2010 00:20

Hallo,

Je kunt de tube eventueel met een barretje of 10 eens oppompen.
Niet om er mee te rijden, maar het kan zijn dat de tube zich dan pas helemaal goed richt. Zelf heb ik dit wel eens gehad, met een vredestein fortezza . Toen ik hem naderhand op zo een 8 bar zette om er mee te gaan rijden, was die geringe zijslag er zo goed als uit.
Succes!

Grtz, Eric

grev047
Forum-lid

grev047 21 mei 2010 23:14

eric69 schreef:Hallo Frank en alle andere tubeliefhebbers/hebsters!!

Het lijkt me eigenlijk een heel leuk idee om dit op een zaterdagmiddag een keer te doen.
Er valt zeker met jou ervaring nog veel te leren, en dan maken we er een gezellige "tubemiddag" van en helemaal mooi zou zijn om er dan eventueel nog een ritje aan vast te knopen.... of ben ik nu te ver aan het gaan. Wie weet wat daar allemaal nog voor leuke contacten gaan ontstaan...
Vraag is natuurlijk waar/wanneer??
Let's go fietskameraden en prik een datum!
Begin ikzelf maar meteen: Zat 5 Juni

Grtz, Eric

Neeeeee dan rijd ik met mijn tubes de Marmotte.......

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 22 mei 2010 00:56

Cursusje tubes plakken zie ik ook wel zitten. Ben sinds vandaag ook in het bezit van tubes. Zitten momenteel vittoria pave evo CG tubes bij maar weet niet zeker of ik er deze op ga plakken (vind die groene rand lelijk).

foto mag natuurlijk niet uitblijven.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

roger
Forum-lid

roger 22 mei 2010 10:08

Rij nu het 5de jaar met tubes hele jaar door (12000km/jaar) en pas een keer een tube onderweg moeten wisselen, meestal als ik lek 2a3x p/j rijdt volstaat Pitsstop daarna rij je de tube gewoon op.

Heb me onlangs en setje hyperon clincher aangeschaft na tweemaal ermee gereden te hebben ook tweemaal lek gereden met Veloflex open tubular en latex biba (pech/toeval) deze hangen nu in de kelder te verstoffen voor mij enkel nog tubes.

Voorkeur gaat wel naar Veloflex en Dugast voor mij geen stugge conti's want daar is het tubegevoel ver te zoeken maar das persoonlijk natuurlijk.

Ga nu lekker een paar uur op mijn verse gekitte tubes door het mooie heuvelland rijden,wat is het leven toch mooi hierzo in het zuiden.
I live to ride,I ride Passoni

skik
Forum-lid

skik 23 mei 2010 19:50

Ook maar eens aan het tube experment begonnen.

Setje campa naven van marktplaats, een setje Campa Sima Pave velgen ter beschikking gesteld door Ciclista. Waarvoor dank! . En met dt swiss revolutions een setje ervan gemaakt. Net de eerste tube op mijn achterwiel gekit. Het resultaat:

[img=http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 2516_n.jpg]

Plaats reactie