Ik heb de 120km (uit)gereden. Eigenlijk weinig vernieuwends te melden dan al gedaan door mijn voorgangers: 114km op de teller aan het eind, start wat rommelig, eerste verversingspunt op ruim de helft (heb er maar 3 gezien ipv beloofde 5: op ca 25, 63 en rond de 90, zwaar uitzitten tot de 63km, veel geklaag gehoord bij medetourders), spetters in de Heinenoordtunnel die je niet wegkrijgt (idem, zal ossegal proberen
, een redelijk abrupte finish (en toen was je weer klaar).
Noot vooraf: het volgende is mijn mening, ik probeer geen hele discussie aan te zwengelen of wat dan ook: Al met al viel het voor mij eigenlijk een beetje tegen, zelfs met maar 1 eerdere toertocht op mijn naam.
Startnummers ophalen was wel goed te doen met die kraampjes, mooie omgeving
Fietsenstalling was letterlijk 'zet je fiets maar ergens neer'... nounou, dat kon beter. Jammer dat je het shirt bij aanvang moest meenemen of aantrekken. Ik had 'm opgerold in mijn achterzak - een plek minder voor een 2e reserveband... Waarom niet de optie om dat op laten sturen tegen vergoeding, zoals bij LM? Het shirt zelf is jammer genoeg zo-zo: valt groot uit en de kwaliteit is niet al te denderend. Vergeleken en het lijkt een no-name Agu te zijn. Qua stof en grootte (niet qua kraag en mouwen) komt ie overeen met een shirt van enkele jaren terug.
Verder erg jammer dat het shirt niet zo exclusief is als die van de Tour de Rotterdam en Tour du Port (waar m.i. alleen renners het shirt hebben)...
Start was jammer, maar goed, ik stond bij zeg, de eerste 300 starters. Alsnog rond 9.40-9.45u gestart.
De route vond ik saai, weinig verrassends en jammer dat we geen enkele route van de proloog of 1e etappe reden. Natuurlijk wist ik dat van te voren, maar toch. Wat overigens wel OK was was dat de route autoluw was. Gelukkig barst het op de HW daarvan
De bewegwijzering was voldoende, maar uitpijlen aan palen werkt m.i. toch beter dan uittekenen op de weg. Het splitspunt 120 en 70 was gelukkig duidelijk genoeg (met mannetjes erbij) aangegeven. Pluim verder voor de verkeersregelaars, toppie!
De optocht in het begin (Rotterdam, maar later ook op de smalle paadjes op de Hoekse waard) was jammer, op de Hoekse Waard was het goed te doen.
Verversingspunt op 63 was OK locatie! Groot genoeg voor de hele meute, voldoende man voor de versnaperingen/verversingen.. Alleen dus jammer dat die niet eerder in de route zat.
De route terug richting Zuiderpark was wel aardig. Grappig om de renners die de Hoekse Waard nog voor de boeg hadden, tegemoet te zien rijden. Het slot was reden voor de later te noemen woorden (die de tocht voor mij samenvatten), want niet alleen was het na 114km over, maar de finish was ook heel zielig een park binnenrijden in de schaduw en daarbij helemaal niets. Dat kan toch wel wat 'feestelijker' of ben ik te veeleisend?
Het evenemententerrein was goed te doen. Rond mijn binnenkomst (net na 13.40u) was het nog rustig, maar daarna werd het lekker druk. Leuk gedaan.
De route terug voor de mensen die hun auto bij de Kuip hadden staan, was slecht geregeld. Je kreeg wel een A4'tje mee, maar vele mederenners dwaalden zo door Zuid heen (een volgde ons zelfs richting Erasmusbrug, niet wetende dat ik niet naar de Kuip ging). Jammer.
Al met al, de samenvatting voor mij (zwaar beinvloed door de route zelf, het ververspunt op 63 en de 'finish'): Le Grand Déception, de grote deceptie. Want: voor de 'officiele' toertocht van Le Tour was dit zeker geen slechte, maar ik denk dat andere organisatoren met meer ervaring het beter hadden gedaan (zie LM) en beter doordacht. Laten we het houden op gebrek aan ervaring.
En laten we hopen dat (gezien de bedankmail van de organisatie) we komend jaar 1) een mooiere route krijgen voorgeschoteld en 2) leren van de verbeterpunten van deze tocht.
PS. had ik al gezegd dat ik de voorkeur geef aan heuvels? Wellicht dat dit meespeelt bij mijn mening over de route.