Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnen met tijdrijden

maximumspeed
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2010 17:56

maximumspeed 03 jun 2010 21:35

Ik heb de hele tijd het idee dat jouw zadel omgekeerd zit..
Maar hoeveel gaat het zadel nu feitelijk naar voren met de thompson ten opzichte van je setback?

danthaman
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 aug 2009 17:08

danthaman 01 jul 2010 12:35

Laatst een T2 opzetstuur gekocht om te kijken of dat tijdrijden wat voor mij is. Op m'n normale racer gisteren een ritje van 23km tegen 37,65 km/u gereden. Viel niet tegen en bovenal was het leuk om te doen! Helaas begaf m'n harslagmeting het, dus ik reed volledig op mijn gevoel. Achteraf denk ik dat er nog wel iets meer uit te halen was geweest.

Ik heb wel een paar vragen:
- is het verstandig om voor een tijdrit het zadel iets naar voren te zetten?
- als je op de steunen ligt, moeten je boven- en onderarmen dan een hoek van 90 graden met elkaar maken?
- Met welk punt van je arm moet je op de pads rusten? Het gedeelte net voor je elleboog?

Alvast bedankt voor de info en antwoorden! IK zal jullie hier op de hoogte houden van mijn bevindingen...
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 01 jul 2010 12:54

maximumspeed schreef:Ik heb de hele tijd het idee dat jouw zadel omgekeerd zit..
Maar hoeveel gaat het zadel nu feitelijk naar voren met de thompson ten opzichte van je setback?


Dat scheelde ongeveer 3 cm
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 01 jul 2010 12:57

@danthaman: Aan je positie 'klooien' vlak voor een TT is 'not-done'. Maar ik begrijp uit je verhaal dat jij je gewone fiets 'aanpast'. Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Wat frenkie deed (heeft inmiddels een 'echte' TT bike) was het verwisselen van een zadelpen met zadel. Hierdoor loop je niet het risico dat je zadel in race- en/of TT-modus niet meer goed staat.

Hoeken van ongeveer 90 graden zijn prima, maar iets groter mag ook. Is vaak wat comfortabeler.

Wat betreft de pads: idd redelijk dicht bij de elleboog.

danthaman
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 aug 2009 17:08

danthaman 01 jul 2010 13:00

@Corniel: dank voor je antwoord; Ik zat er inderdaad ook al een beetje mee hoe ik de positie van m'n zadel dan goed moest krijgen, maar een losse set zadelpen+zadel is inderdaad een goede optie.

Is het wel "normaal" om TT-houding iets verder naar voren te zitten?
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 01 jul 2010 14:37

Ik heb de positie van het zadel op mijn tijdritfiets exact gelijk gelaten met die van mijn gewone wegfiets en mij bevalt dat prima. Je schuift tijdens tijdritten inderdaad vaak wat verder naar voren op het zadel. Dit komt omdat je dan wat optimaler kracht kunt leveren met je benen, maar ook omdat je met je armen een stuk dieper zit, waardoor je als het ware voorover duikt.

Het voordeel van de T2 is dat je lekker kunt gaan experimenteren door de set up wat te veranderen. Dichter bij elkaar, verder van elkaar af, armpads wat naar voren, wat naar achteren, stuurpen wat laten zakken, stuurpen toch maar weer wat omhoog, etc. etc. Probeer wat te verstellen en ga kijken wat het beste bevalt. Mijn ervaring is dat proberen beter werkt als theorie.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 01 jul 2010 15:05

danthaman schreef:Laatst een T2 opzetstuur gekocht om te kijken of dat tijdrijden wat voor mij is. Op m'n normale racer gisteren een ritje van 23km tegen 37,65 km/u gereden. Viel niet tegen en bovenal was het leuk om te doen! Helaas begaf m'n harslagmeting het, dus ik reed volledig op mijn gevoel. Achteraf denk ik dat er nog wel iets meer uit te halen was geweest.


Als je op je racer met opzetstuur 23,1 kan rijden met 37,6km/h, kan ik niet anders zeggen dan ga wedstrijden rijden. Daar hoef je je echt niet voor te schamen op die afstand. Met het beetje extra motivatie wat je krijgt tijdens een echte wedstrijd als het er echt om gaat, ga je gewoon een goede tijd rijden

Ik wisselde inderdaad voorheen zadel met (setforward) zadelpen
Ik heb de setforward pen niet meer nodig, als je hem misschien over wil nemen kun je me PM-en. Zal hem binnenkort in "Te koop" aanbieden. Als je er een lekker TT zadeltje bij koopt kun je een redelijk goede zit creeren en makkelijk swappen tussen TT en toer-zit op een en dezelfde fiets.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jul 2010 16:31

joeptimmermans schreef:Ik heb de positie van het zadel op mijn tijdritfiets exact gelijk gelaten met die van mijn gewone wegfiets en mij bevalt dat prima. Je schuift tijdens tijdritten inderdaad vaak wat verder naar voren op het zadel. Dit komt omdat je dan wat optimaler kracht kunt leveren met je benen, maar ook omdat je met je armen een stuk dieper zit, waardoor je als het ware voorover duikt.


Waarom niet gewoon de zadelpunt 5 cm achter 't bracket zetten, dat is de meest efficiente positie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 01 jul 2010 17:40

Ja, misschien wel wel de meest efficiente positie, maar voor mij niet de meest ideale. Ik gebruikte eerst mijn gewone koersfiets voor tijdritten. Ik haalde dan mijn stuurpen omlaag en bouwde de T2 erop. Dat ging prima. Enige minpunt was dat ik niet diep genoeg kon zitten. Dat probleem is nu opgelost door het TT frame met kortere balhoofdbuis. Er was voor mij dus geen noodzaak om het zadel naar voren te halen.

Verder ben ik erg lang, met vooral een lang bovenlichaam. Zelfs bij de 75 + 5 UCI regel maken mijn ellebogen nu al een hoek van maar 90 graden. Verder naar voren kan dus eigenlijk ook niet, omdat ik dan qua knieën en ellebogen in de knoei kom.

Terug on topic @Dantheman: Ik wilde vertellen hoe ik een en ander ervaren heb. Wat mij betreft geldt voor het zadel hetzelfde als voor het stuur: verschillende set-ups uitproberen en proefondervindelijk vaststellen wat het beste bevalt.

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 02 jul 2010 12:08

Misschien dat iemand anders het al genoemd heeft, maar heb je je opzetstuurtje boven of onder je stuur gemonteerd? Op de foto lijkt het op boven, dit veranderen komt je houding en aerodynamica verder ten goede. Zoals op deze foto:

Afbeelding
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

danthaman
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 aug 2009 17:08

danthaman 02 jul 2010 12:33

Ik ga inderdaad maar eens wat verschillende setups uit proberen.

De tip van Elboutero ga ik ook eens proberen; simpel maar wellicht doeltreffend.
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 15 jul 2010 16:58

Kunnen jullie wat geheimen prijs geven over de warming-up?
Wat is een goede warming-up? Hoe ziet die er uit?

Hoe lang van tevoren beginnen, etc?

Plaats reactie