Pagina 9 van 113
Geplaatst: 27 jan 2010 11:24
door morel
Binkie4 schreef:Tijdens de montage van mijn nieuwe setje Super Record remhoeven brak de bevestigingsmoer van de achterrem. Ik schrok me kapot. Ik dacht in eerste instantie dat ik het frame of de remhoef zelf had gesloopt.
Het verbaast me dat het is gebeurd. Momentsleutel op 10 Nm, zoals aangegeven in het montagevoorschrift van Campa. En ineens ... pats .. breekt de moer doormidden.
[img=
http://img85.imageshack.us/img85/549/scannen0001ee.jpg]
Via mijn FM zal ik wel aan een nieuw exemplaar kunnen komen. Misschien heeft iemand van jullie er nog eentje liggen?
Een belangrijker vraag is: hoe heeft dit kunnen gebeuren? Heb ik iets verkeerd gedaan?
Werkwijze: remhoef gecentreerd gehouden met 15mm steeksleutel, bevestigingsmoer vastgedraaid met behulp van momentsleutel (10 Nm), boutje ingesmeerd met Tacx montagepasta. Kind kan de was doen zou je zeggen....
Hoi,
Bij de SR groep zit een bev.moer van Aluminium en vind ik zowiezo niet nodig.
Ik advizeer gewoon een stalen te gebruiken mits ingevet van binnen en buiten.
De oorzaak van deze breuk kan zijn dat deze alu moer te lang was voor de draad op je remhoef.
Dan stopt hij naturrlijk met draaien aan het einde van de beschikbare schroefdraad en dan bij 10 Nm.......................
!
Voor de zekerheid even nakeijken en een ander lengte kiezen.
Was voor mijn frame trouwens ook te lang en heb ook een kortere moeten nemen, ik kom dit euvel trouwens regelmatig tegen want niet elk frame is het zelfde zie je.
Grtz,
Morel.
Geplaatst: 27 jan 2010 17:29
door milano
Vorige week de pedalen niet goed vastgedraaid in mijn fixie. Toen ik op m'n werk kwam hadden de pedalen hun werk al gedaan en hadden het schroefdraad van de crank volledig aan gort gedraaid. Door het met de benen afremmen was het rechterpedaal losgedraaid. Als je er dan met je volle gewicht op gaat staan gebeurt zoiets. Als (slap) excuus wil ik aanvoeren dat ik erg veel haast had om nog op tijd op m'n werk te komen... Het grapje heeft me toch 50 euri gekost door een afgeschreven crankset.
Geplaatst: 27 jan 2010 17:42
door wido
Na drie/vier keer zadel verwisseld of afgesteld te hebben de bevestigingsmoer van mijn BeOne carbon zadelpen (BeOne Rosso Red, zadelpen eigen merk (?) BeOne) volledig aan gort gedraaid. Bout draaide niet meer in de moer, zodat de moer ging meedraaien. Hierdoor het ovale gat in de zadelbrug rond gedraaid en daardoor het geheel onbruikbaar gemaakt.
Doorgezaagd en voor effe een rvs bout met gewone zeskantmoer erop gezet. Alles zit weer, is bruikbaar, maar natuurlijk niet de bedoeling.
Zal dit ook maar even op de BeOne forum posten. Misschien ben ik niet de enige........
Geplaatst: 27 jan 2010 17:51
door forza
ik verpruts standaard iets bij het sleutelen, ik ben geboren met 2 x links. Gelukkig heeft mijn schoonvader een fietsenzaak en kan ik elk moment binnenvallen om het opgelost te krijgen.
Geplaatst: 27 jan 2010 22:26
door binkie4
Zweef schreef:Moet je even een foto maken van de breukvlakken, nu kun je er niets aan aflezen. Maar het zal een exemplaar zijn geweest met een scheurtje of andere verzwakking, kan je soms overkomen.
[img=
http://img51.imageshack.us/img51/7982/fixingbolt.jpg]
@Zweef: ik heb geen verstand van breukvlakken, maar misschien kan jij er iets zinnigs over zeggen.
@GastheerG: zo'n momentsleutel vind ik ook niet altijd een vertrouwd gevoel geven. Ik krijg met dat ding geen feedback/gevoel hoe strak ik 'm nu echt aan draai
@Morel: het was de kortste die er bij zat. Volgens mij niet te lang. Ik heb er even een schuifmaat langs gelegd en het draad is langer dan de moer.
Hoedanook: bij de volgende poging draai ik 'm er toch maar wat meer op mijn gevoel op, zonder montagepasta. En eerst even het aantal omwentelingen tellen om te kijken tot hoever ik moet gaan.
Geplaatst: 28 jan 2010 14:52
door tjb
topeak ventielverlenger gesloopt tijdens gebruik mini pomp...
blijf bezig zo, nu maar weer binnenbandjes met lang ventiel bestellen
Geplaatst: 23 feb 2010 21:48
door geertjan5
Vandaag achter remhoef gesloopt.
Tijdens vervangen van het schroefdraad (oude was te kort). Zo'n beetje alle bouten dolgedraaid. %@%!*&@$( wat moeten er een krachten op komen te staan om dat vast te draaien!! Dat kregen mijn handjes niet voor elkaar.. opzoek naar een nieuwe achterremhoef dus..
Geplaatst: 23 feb 2010 22:36
door anaszi2.0
Volgende keer even een kartelringetje ertussen
Geplaatst: 23 feb 2010 22:44
door geertjan5
dat kon niet omdat ik alle ruimte nodig had. Dikke achterbrug..
Geplaatst: 02 mar 2010 23:19
door epotheker
Campagnolo 11 speed ketting gesloopt bij het monteren....had nog wel speciaal de 11 speed kettingpons gekocht ......*&%$.....
Heb de nieuwe spie door de buitenste schakel geschroefd nadat ik eerder had geconstateerd dat ik niet ver genoeg aangedraaid had......
Wat denken jullie...zou ik een nieuwe spie kopen of is de hele ketting naar de kloten....?? Vind het sowieso vreemd dat de montage slechts kan geschieden om 1 bepaalde eindschakel en geen willekeurige...wat is daar trouwens de ratio van??
Geplaatst: 03 mar 2010 10:57
door tijmen
EM schreef:Vandaag een 1/2" freewheel op mijn nieuwe wielen geschroefd. Eerst handvast, en om hem daarna goed vast te zetten leek het me verstandig om de kettingzweep te gebruiken. De kettingzweep is echter alleen voor smalle kransjes geschikt en niet voor 1/2" kransjes. Toen ik kracht wilde zetten schoot de kettingzweep er dus ineens vanaf. Geen schade aan het freewheel, maar wel wat schaafwonden opgelopen daardoor...
Herkenbaar... en niet naar mijn moeders wijze raad geluisterd en de kettingzweepketting tegen m'n kin aan. Dus kinders: 'altijd van je af kettingzwepen'
Verder de as van miche baannaven vernield door er een net verkeerde bout op te draaien. (op een of andere manier hadden voor en achter niet dezelfde bouten :S )
Geplaatst: 03 apr 2010 18:14
door jaapieo
Om een weggezakt topic omhoog te gooien heb ik gister ook een dipje gehad qua handigheid...
Als 1e draaide ik de expander vast in mijn voorvork met een (kom je altijd te laat achter) kapotte imbussleutel...
Het aluminium vond dat niet zo leuk en zei ik draai lekker door...
Dat wordt uitboren denk ik...
Tot overmaat van ramp ook nog het titanium boutje in mijn stuurpen geknapt, kan dus ook gaan lopen boren in mijn mooie syntace f99 stuurpen... Hopen dat dat allemaal goed gaat! BAH!