Compact of Triple
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
En met lekker slappe bladen rijd!!
Gewoon 2 cranks
Gewoon 2 cranks
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Hoef je niet met slappe bladen op een compact te rijden en hoef je ook geen bladen te wisselen.
Waarom bladen wisselen als je ook en hele crank om kan steken??
Waarom bladen wisselen als je ook en hele crank om kan steken??
Voor een recreatieve rijder in polderland zouden standaard cranckstellen eigenlijk altijd met een 50 als grootste blad standaard moeten worden uitgerust. Je hebt dan helemaal niks aan een 53 (of 52), aangezien je nooit 53-12 en 53-13 zult rijden. Vreemd dat dit nog steeds niet gebeurt.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat valt best tegen.
Een 50 is in NL idd voldoende maar een 34 slaat echt nergens op.
Een 50 is in NL idd voldoende maar een 34 slaat echt nergens op.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je niet kan sprinten op een 50 dan kan je gewoon niet sprinten. Een Theo Bos heeft pas in juni voor 't 1e de 11 geschakeld in een eindsprint, voor die tijd was 't 53x12. 50x11 is een zwaarder verzet... De kettinglijn wordt echt niet slechter van de 50, je moet gewoon 1 tandje groter rijden achter. Je moet met een knap hoge snelheid aan de sprint beginnen wil je zelfs 53x12 nodig hebben, in menig criterium zal je 1 of 2 tandjes kleiner moeten sprinten omdat je anders gewoon niet snel genoeg op snelheid komt.
Dus gewoon de 34/36 vervangen door een 39. Al valt met een 36 nog wel te overwegen die gewoon te laten zitten, zeker als je goed op souplesse kunt rijden. Financieel ook een stuk gunstiger om enkel een extra binnenblad te kopen dan een extra crankstel.
Dus gewoon de 34/36 vervangen door een 39. Al valt met een 36 nog wel te overwegen die gewoon te laten zitten, zeker als je goed op souplesse kunt rijden. Financieel ook een stuk gunstiger om enkel een extra binnenblad te kopen dan een extra crankstel.
Nou ja, het ligt natuurlijk ook aan wat je met de fiets doet. Ik rij geen wedstrijden, dus een 50 is voor mij genoeg, heb ook geen behoefte om in afdalingen nog harder door te kunnen trappen.
Punt is ook dat ik echt wel een 34 als kleinste blad wil kunnen gebruiken. Een crank ombouwen lijkt mij voor mij, maar ik ben echt onhandig, geen optie, dus twee cranks ga ik niet nemen.
Jullie hebben wel een punt als het gaat om het omschakelen van groot naar klein en dan ook nog eens een aantal tanden achter. Dat kom je inderdaad regelmatig tegen, zeker daar waar het terrein wat geaccidenteerder is.
Ik hou het eerst even bij 34-50 en dan ga ik wel eens experimenteren met een 39. Praktijk is anders dan tabelletjes. Hoe meer overlap van versnellingen, hoe minder je voor hoeft te schakelen.
Wat zijn de mogelijkheden in 11 speed voortandwielen? Campagnolo levert het niet dacht ik. TA heeft een site waar ik het niet precies uit kan opmaken, maar ik neem aan dat ze ze hebben:
PLATEAUX 11 VITESSES
NERIUS 11 - HORUS 11 Plateaux 11 vitesses. Adaptables aux manivelles Campagnolo Super Record (2009), Record (2007à2009)et aux manivelles Fulcrum Racing Torq RS et RRS de 2008 et 2009. Dentures : 34, 36, 38, 39, 42 et 48 à 53 dents. Déjà disponible.
Punt is ook dat ik echt wel een 34 als kleinste blad wil kunnen gebruiken. Een crank ombouwen lijkt mij voor mij, maar ik ben echt onhandig, geen optie, dus twee cranks ga ik niet nemen.
Jullie hebben wel een punt als het gaat om het omschakelen van groot naar klein en dan ook nog eens een aantal tanden achter. Dat kom je inderdaad regelmatig tegen, zeker daar waar het terrein wat geaccidenteerder is.
Ik hou het eerst even bij 34-50 en dan ga ik wel eens experimenteren met een 39. Praktijk is anders dan tabelletjes. Hoe meer overlap van versnellingen, hoe minder je voor hoeft te schakelen.
Wat zijn de mogelijkheden in 11 speed voortandwielen? Campagnolo levert het niet dacht ik. TA heeft een site waar ik het niet precies uit kan opmaken, maar ik neem aan dat ze ze hebben:
PLATEAUX 11 VITESSES
NERIUS 11 - HORUS 11 Plateaux 11 vitesses. Adaptables aux manivelles Campagnolo Super Record (2009), Record (2007à2009)et aux manivelles Fulcrum Racing Torq RS et RRS de 2008 et 2009. Dentures : 34, 36, 38, 39, 42 et 48 à 53 dents. Déjà disponible.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
@amcl fan: bij ons op de mol sprint ik toch echt 52-11, gaat meestal over de 65. In het begin van vorig jaar reed ik met een compact en kwam gewoon snelheid tekort. Rij jij met een 50 dan?
Ik ben een eenvoudige recreant die graag een rondje fiets. Voorheen had in een 52/39 en moest bij tegenwind terug naar de 39. Afgelopen jaar bijna het hele seizoen met een compact gereden (50/34) en ik heb mijn 39 niet gemist.
Twitter: @rbruijns
Amclassic-fan schreef:Als je niet kan sprinten op een 50 dan kan je gewoon niet sprinten. Een Theo Bos heeft pas in juni voor 't 1e de 11 geschakeld in een eindsprint, voor die tijd was 't 53x12. 50x11 is een zwaarder verzet... De kettinglijn wordt echt niet slechter van de 50, je moet gewoon 1 tandje groter rijden achter. Je moet met een knap hoge snelheid aan de sprint beginnen wil je zelfs 53x12 nodig hebben, in menig criterium zal je 1 of 2 tandjes kleiner moeten sprinten omdat je anders gewoon niet snel genoeg op snelheid komt.
Dus gewoon de 34/36 vervangen door een 39. Al valt met een 36 nog wel te overwegen die gewoon te laten zitten, zeker als je goed op souplesse kunt rijden. Financieel ook een stuk gunstiger om enkel een extra binnenblad te kopen dan een extra crankstel.
+1 Dit is de juiste optie voor 90 % van de fietsers en ook die 36 zou ik niet laten zitten!
No pain no gain, no guts no glory!