Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

RKN 11 sep 2016 12:10

Nee hoor, maar zie net dat topic samengevoegd is, en in oude posts hierboven wordt hetzelfde aangegeven... ;-)

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 11 sep 2016 12:17

Ach, er moet weer even een website gepusht worden...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 11 sep 2016 12:19

RKN schreef:Nee hoor, maar zie net dat topic samengevoegd is, en in oude posts hierboven wordt hetzelfde aangegeven... ;-)

Hoe bedoel 'zelfde aangegeven'?
TheoH

RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

RKN 11 sep 2016 12:42

heuzen schreef: Hoe bedoel 'zelfde aangegeven'?
Dit;
ilcavalinno schreef:Voor de rest leerde ik van iemand dat je goed druk moet zetten op je buitenste pedaal, om de "downforce" te vergroten...

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 11 sep 2016 15:24

Ah, dank je, ik snap hem: altijd in een bocht waar je je benen stil houdt, het buitenpedaal omlaag. Dat werd toen en wordt ook nu denk ik door iedereen als een basisvaardigheid gezien. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.
Waar mijn aandacht naar aanleiding van die ‘valpartijen uit het niets’ op gericht werd was de (ontbrekende) naar binnen gerichte druk op het voorwiel. Blijkbaar is het buitenpedaal omlaag drukken soms niet voldoende. Vooral als je bovenlijf ietwat de bocht in hangt.
Door op het stuur te drukken, en wel op de stuurbocht aan de buitenkant, lever je meer druk naar binnen. Omdat de zijkanten van het stuur verder buiten het middelpunt liggen dan de pedalen is de hefboom via druk op de buitenkant van het stuur groter. En geeft dat misschien ook meer zijwaartse druk op het voorwiel de bocht in. Dat drukken op de buitenkant van het stuur kan makkelijk door je bovenlichaam iets naar buiten te laten hangen. En dat gaat goed samen met het naar binnen drukken van zadel en heupen.
Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt en of je daarmee ervaring hebt.
TheoH

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 11 sep 2016 16:34

Rojas moet opeens om een auto heen en heeft daardoor teveel snelheid voor de bocht die hij moet nemen, Atapuma remt te hard op zijn voorrem, komt met zijn gewicht naar voren en verliest de controle, Roland slipt weg over olie. Met andere woorden, geen enkele onderbouwing voor jouw techniek...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2016 11:43

@Heuzen, als je aan de buitenkant van je stuur extra druk geeft dan ga je jezelf tegenwerken en vlieg je eerder de bocht uit. Als je op je stuur extra druk geeft is het aan de binnenkant. Jij suggereert op je bovenlichaam de bocht uit te draaien, dat klinkt voor mij erg onnatuurlijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 12 sep 2016 13:41

Mijn ervaring is dat het het belangrijkste is om juist je lichaam de bocht in de draaien. Bij de racefiets blijf je voor de rest zitten (in het verlengde van je fiets). En bij de mountainbike laat je de fiets meer overhellen om de noppen aan de zijkant meer in de grond te duwen en omdat je dan beter kan corrigeren. En altijd druk op het voorwiel houden. Niet je gewicht van je voorwiel halen (beginnersfout).

En ook heel belangrijk: kijken waar je heen wilt. De bocht doorkijken dus.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 12 sep 2016 16:14

heuzen schreef:DE BOCHT OMGAAN OF EEN BOCHT RIJDEN
SKIBOCHTEN OP DE TIJDRITFIETS EN RACEFIETS 29 mrt 2011
Theo Heuzen

Bochtenrijden is vaak een ondergewaardeerd onderdeel van het fietsen.
Bij motorrijden en skiën heeft dat een veel grotere betekenis. Ook bij schaatsen is dat het geval. Zo is pootje over slechts een eerste stap op weg naar het bochtenrijden.
Bij het rijden op een tijdritfiets wordt er ook weinig aandacht besteedt aan het bochtenrijden. Terwijl een tijdritfiets wat lomper stuurt dan een gewone racefiets, waardoor een bocht wat lastiger is en er dus daar tijdwinst te behalen valt.

Over bochtenrijden op de racefiets heb ik een stuk geschreven met foto's ter illustratie.
Naast algemene aandachtspunten voor het rijden van een bocht komen twee manieren van een bocht nemen aan bod:
de KLASSIEKE BOCHT en de SKIBOCHT.

Afbeelding

Verder wordt het afdalen op de fiets besproken. Daarnaast vergelijk ik het rijden van bochten op de fiets met hoe dat gaat bij motorrijden, skiën en schaatsen.
Het stuk staat op klassiek_vs_ski.pdf

Lees dit artikel anders nog een keer door.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 12 sep 2016 16:51

Dat bedoel ik. Zo dus niet.

Meer zo: Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 sep 2016 16:53

Zo dus niet op de weg, want daar ligt dus geen kombochtje

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 12 sep 2016 16:53

topic even verplaatst naar "Training, voeding en blessures", waar het volgens mij thuishoort :ugeek:

Plaats reactie