Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2009

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2730
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 21 mei 2009 20:58

fiedoo schreef:Di Luca is voor mij een schitterend renner die nooit zit te twijfelen of te rekenen, en arrogant? Is mij persoonlijk nog niet opgevallen.
Er zijn hier zelfs o.b.v. zijn verleden al insinuaties van doping gevallen, dan kun je op basis van het verleden de hele rabobankploeg in twijfel trekken. Beetje sportiviteit aub.


Ik heb vorig jaar di Luca toch even een van zijn teamgenoten naar het hiernamaals zien schreeuwen omdat deze per ongeluk als eerste over de streep kwam tijdens de proloogploegentijdrit.... Dat zag er toch minder sympathiek uit.

Verder schitterende zege van Menchov. Hij verloor iets tijd in de afdalingen op Leipheimer maar hij was echt super in de klimmen. Je vraagt je nu af wanneer de bekende off-day van Denis gaat komen of zou die deze keer uitblijven?
De Giro blijft toch iets speciaals en is toch eigenlijk vele malen mooier dan de Tour maja..... Waar zie je dergelijke epische ritjes nog?

Rabo doet er nu beter aan niet te hard gaan proberen het Roze te verdedigen. Menchov moet zichzelf en zijn teamgenoten niet teveel slopen voor de Tour.
Als hij de eindzege binnen zou kunnen slepen zou dat formidabel zijn maar ik denk dat dat een brug tever gaat zijn met het oog op het hoofddoel.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 mei 2009 21:02

Ik denk dat het een brug te ver zou zijn om de winst in de Giro te verkwanselen voor een ±top 5 klassering in de Tour..!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 21 mei 2009 21:15

Tja, maar aan de TOUR doet de laatste superman in het peleton mee, Contador. De Tour kun je in principe niet winnen (zo is het nu eenmaal, gezien de laatste jaren). Nee, nu moet Menchov vol gas gaan. Gelukkig is volgende week vooral aankomst bergop (maandag, woensdag, vrijdag). Juist overgangsetappes zijn lastig voor het (tot nu toe) zwakke Rabobank. Ik hoop niet dat hij in een dodelijk steekspel ten onder gaat.

Mooi inderdaad, die verschillende keuzes. Tijdrithelm of niet. 4spaaks achterwiel, hoog carbon of midhoog, tijdritframe alleen bij Cervelo gezien (met normaal stuur). Vreemd dat Di Luca geen opzetstuurtje had.

Menchov die Leipheimer verslaat... Heel straf. Op een vlak parcours is Leipheimer altijd beter dan Menchov. Gehoopt, maar niet helemaal verwacht.

Lance... Ik blijf zijn positie op de fiets vreemd vinden. Hij heeft zijn zadel zo ontzettend laag staan. Hij trapt omlaag met een hoek die kleiner is dan 45 graden. Zal wel in de windtunnel het meest voordelig zijn gebleken...

Nog iets interessants: zaterdag, maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag is er aankomst bergop (na een bergrit of heuvelrit). Dat zijn 1 minuut 40 seconden aan bonificatie! Daar kan Di Luca de Giro winnen.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 mei 2009 21:15

Zo is het! Als je de Giro kunt winnen moet je er alles aan doen. Is gewoon één van de hoofdprijzen die je kunt winnen in het jaar.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 21 mei 2009 23:13

Normaal gesproken krijgt Di Luca pas 30 seconden na z'n finish de eerste vragen van Alessandra (RAI) voor z'n kiezen. Vandaag kreeg hij na 10 seconden de microfoon onder z'n snavel geduwd.

Ook niet onbelangrijk: Op het ogenblik is het erg warm in Italie. Ik klokte vandaag tussen de 28 en 38 graden en ik fietste tussen de 0 en 900 meter aan de zuidkant van Parma. Dit belooft wat voor de Marche en Abruzzen. De rit naar Pergola wordt m.i. de meest slopende etappe van deze giro. Ergens werd gesteld dat men aankomsten wil op 2000 m hoogte. Ook mooi, maar ik schat dat deze etappe zo'n 4500+ hoogtemeters netto gaat tellen. Ik vertoef/fiets doorgaans zo'n 2 maanden per jaar in de Marche. Omdat je in die omgeving of aan het klimmen bent of aan het dalen, zal overal het gevaar loeren van aanvallen/ontsnappingen. Laten we hopen dat het een 'casino' van een etappe wordt!

Blockhaus is een verhaal apart. De eerste keer naar boven was mijn zwaarste beklimming ever. 100 meter voor de finish zag ik dat mijn achterrem en velg één geheel vormden.............. Het is echt een piek (beetje Mt Ventoux) waar je lang in het bos naar boven rijdt en de laatste kilometers de wind vrij spel heeft.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

composite
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 21 mei 2009 23:16

Mooie tijdrit, met veel spanning vooral, mede door het parcours.
Ook wel eens geinig dat er tijd gepakt kan worden door iemand die niet per definitie het hardst trapt/fietst, maar wel hard daalt.
Erg knappe overwinning van Menchov.......en hij zegt zelf nog niet helemaal super te zijn......we zullen zien!
Voor wat betreft de Rabo-ploeg: gaan voor die Giro overwinning en niet met de rem erop rijden met het oog op de Tour! Wanneer heb je als ploeg de kans om een grote ronde te winnen? Kortom niet elke etappe alles uit de kast rijden als het niet hoeft, maar wel attent rijden en het Roze verdedigen.
Zou zeker voor Menchov wel bijzonder zijn om na 2 maal de Vuelta nu ook de Giro te winnen.....wie weet straks de Tour nog??!!
Menchov is wellicht een grijze muis, maar wel eentje die hard fietst (een soort supermuis zeg maar...!!) :D

Uiteraard moeten we Di Luca niet onderschatten, want met een paar venijnige aankomstjes bergop is er voor een renner met een "punch" en een vechters-mentaliteit heel wat te pakken qua bonificaties.....

Kortom in de etappe naar Blockhaus moet Menchov de heren Leipheimer en
Di Luca maar de laatste nekslag geven.......hopelijk!
Gang is alles!!

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 21 mei 2009 23:28

ponsteen schreef:
Mooi inderdaad, die verschillende keuzes. Tijdrithelm of niet. 4spaaks achterwiel, hoog carbon of midhoog, tijdritframe alleen bij Cervelo gezien (met normaal stuur). Vreemd dat Di Luca geen opzetstuurtje had.


Menchov heeft eerlijk gezegd een belachelijke wielkeuze gemaakt. Hoe vaak moet er nou nog worden gezegd dat een hoge carbon velg sneller is dan een laag licht wiel? De keuze van Di Luca was ook zo dom... geen opzetstuur... wat een uilskuikens.

Je kon dus wel raden dat Denis op het vlakke ging inlereveren tegen Levy.. en jawel, dat gebeurde natuurlijk. Sastre pakte bijvoorbeeld ook goed tijd op het vlakke omdat hij wel geheel aero ging (inclusief helm).

Wielrenners zijn gewoon te behoudend, zeker de mechaniciens. Er had gewoon iemand naar Danilo en naar Denis moeten stappen en ze moeten uitleggen hoeveel goede uitrusting scheelt. Bij Highroad, Cervelo, CS en Astana zie je ze niet van dit soort amateuristische acies doen.

Overigens is Denis qua uitspraken danwel een grijze muis, ik vind hem altijd aanvallend rijden binnen zijn mogelijkheden. dat gaat dus wel eens mis (tour vorig jaar), maar het is zeker geen Evans^^

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 mei 2009 23:39

Leipheimer is op het vlakke ook de iets betere tijdrijder. Zal er misschien ook iets mee te maken hebben dat hij daar tijd terug kon pakken?

Ik ben niet zo'n materiaal kenner hoor. Maar Menchov en Di Luca zullen er toch ook wel een heel klein beetje kijk op hebben? Ze zullen de opties hebben overwogen en bewust voor deze setup hebben gekozen.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 21 mei 2009 23:41

@ DC:
Dat velen niet met een tijdrithelm reden, kan ook te maken hebben met het warme weer (~28 graden) en het feit dat een aero helm minder verkoeling geeft dan een standaard helm. De een kan beter z'n hoofd koel houden dan de ander ;)

Ik ben het wel met je eens wat betreft opzetstuurtje, er waren zat stukken waar je nog heel prettig met een opzetstuurtje kon rijden.
Hoge velgen nemen is afhankelijk van het gewicht (maar de meeste high-end wielen met hoge velg zijn tegenwoordig ook zo zwaar niet meer)

ivo1
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:15

ivo1 22 mei 2009 00:24

als een renner zoals menchov er zelf voor kiest om met lage velgen te rijden ipv hoge, dan zal dit wellicht een groter mentaal voordeel geven dan dat je wint met het rijden met hoge velgen. dus wellicht wel een goede keuze...
technisch gezien behaal je natuurlijk wel tijdwinst met hoge velgen...

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 mei 2009 00:58

Helemaal mee eens, DC: wielrenners zijn vaak conservatief in materiaalkeuze. Daarom ook niet opvallend dat een team als Cervelo met de 'snelste' fiets rondrijdt.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 22 mei 2009 01:21

Arepol schreef:@ DC:
Dat velen niet met een tijdrithelm reden, kan ook te maken hebben met het warme weer (~28 graden) en het feit dat een aero helm minder verkoeling geeft dan een standaard helm. De een kan beter z'n hoofd koel houden dan de ander ;)

Ik ben het wel met je eens wat betreft opzetstuurtje, er waren zat stukken waar je nog heel prettig met een opzetstuurtje kon rijden.
Hoge velgen nemen is afhankelijk van het gewicht (maar de meeste high-end wielen met hoge velg zijn tegenwoordig ook zo zwaar niet meer)


De helm kan ik me ook wel voorstellen, niet alleen de temperatuur, om nou meer dan 1.5 uur met een puntmuts te rijden (waaronder bergop) lijkt me heftig voor je nek.

Maar lage velgen wat betreft gewicht? Onzin. Niet alleen zijn hoge velgen ook superlicht, gewicht is niet zo belangrijk als Aero, zelfs als je alleen maar bergop gaat. En deze tijdrit was dus meer dan alleen klimmen.

Dus nee, ik geloof dus niet dat Menchov en Di Luca er ook maar enigzins kijk op hebben. De materiaal keuze was gewoon stupide... dit is al zo vaak berekend, dit kost je echt tijd.... vraag maar aan ene L. Fignon.

Mentaal voordeel? Pshhhh daar ben je dus mechanicien/ploegleider voor. Als je Denis goed uitlegt waarom hij voordeel heeft met goed materiaal is dat ok een mentale plus. Dat dat niet is gebeurd vind ik een teken dat de Rabo mechaniciens of de ploegleiders het gewoon niet begrijpen. Misschien moeten ze eens op het internet kijken en daar zich inlezen :rolleye:

Nog meer domheid: Zag je Denis schakelen met zijn brifter (en dus lekker slingeren?)? Waarom niet DI2 pakken en ook shifters op je opzetstuur? Dan pak je nog eens extra winst op de Non-Shimano coureurs (en ja, DI2 is prima spul).

Plaats reactie