Pagina 9 van 45
Geplaatst: 24 nov 2009 00:56
door knukkel
Ik zit er ook aan te denken om mee te doen, maar waarom rijden 'jullie' voornamelijk op alu of staal en niet op carbon? Maakt comfort echt zoveel uit? Of is het voornamelijk ivm eventuele schade ten gevolge van valpartijen?
Geplaatst: 24 nov 2009 10:28
door knukkel
Ik had vorig jaar de RVV gereden op een carbon fiets. Was slechts 11 km kasseien, maar zag geen reden om PR 2010 op een andere fiets te doen. Afzien doe je toch.
Als vallen zo reëel is dan wordt dat toch wel een argument, maar om speciaal hiervoor een andere fiets aan te schaffen is ook weer zoiets... hmmm... even epibreren maar...!
Geplaatst: 24 nov 2009 11:26
door de zwarten
even ter info:
de RVV telt 16.050 km kasseien (vlak) en 8.5km op de hellingen. Totaal dus 24.050 km kasseien.
Eigenlijk zijn vooral die vlakke kasseien een waardemeter voor de fiets. In PR neem je de meeste stroken aan hoge snelheid (toch de bedoeling), en de mate waarin je fiets die stroken verteert bepaalt hoe vermoeid je geraakt.
Als je de kasseien spelenderwijs verteerde, moet het in PR geen probleem geven.
Maar als die 16km kasseien in de RVV net nog goed gingen, rij je gegarandeerd in de gracht in PR.
Geplaatst: 24 nov 2009 11:44
door binkie4
[quote="GastheerG"]Op een fiets speciaal voor dit soort doelen hoeven geen lichte onderdelen te zitten en hoeft de wereld niet te kosten. Voordeel van zo'n extra fiets is dat je goede fiets langer mooi blijft.[/quote]
@GastheerG
Mag ik je vragen om ons eens een lijstje te geven met aanpassingen die de tocht een stuk comfortabeler (en veiliger) maakt? Stel ik start met een doodgewoon aluminium frame met een standaard Shimano groep (Ultegra of zo) en velgen van max een paar honderd euro. Wat zou jij veranderen?
Zelf kom ik tot het volgende:
- banden zo breed mogelijk. Zo lang het maar tussen je remmen en vork past.
- slicks of profielbanden zoals op een crosser?
- gelzadel
- gel-stuurlint
- een hele stevige bidonhouder
- lage bandenspanning
- een kettinggeleider (om te voorkomen dat je ketting er naast vliegt)
- handschoenen met gel
- polsen in-tapen
- nog meer mogelijk???
polsen intapen?
- enz ...?
Geplaatst: 24 nov 2009 11:53
door jorisb
- Banden 25 of liever 28mm, breder is niet echt nodig. Profiel (als op een crosser) heb je niet nodig. Bandenspanning afhankelijk van je gewicht, zelf had ik er 6,5 bar in ongeveer (weeg 90kg en 25mm bandjes). Conti GP 4 seasons is een aanrader.
- Stevige bidonhouders is wel een must, gewoon lekker die ouderwetse stalen dingem die je goed aan kan drukken.
- Gelzadel kan maar je kan ook gewoon je normale zadel houden
- Zelf had ik een heel dun stukje gel onder mijn stuurlint geplakt, of je wikkelt gewoon 2 keer een kurken stuurlint
- Handschoenen zeker doen !!
Ketting geleider is niet nodig, gewoon blijven trappen en druk op de ketting houden. Polsen in tapen is mijns inziens ook overdreven en niet nodig. Maar wellicht heb je enorm zwakke polsen.
Extra tip, let ook op je pedalen! Zelf gereden met Speedplay maar een beetje modder en je komt niet meer in je pedaal, of er niet meer uit....niet echt prettig rijden. Monteer dan eventueel mountainbike pedalen en ga met mountainbike schoenen rijden.
Zo is een veldrij fiets ook aan te raden zodat modder zich niet op hoopt tussen de remmen. Daar had ik op mijn fiets met 25mm banden nogal last van, de wielen sloegen compleet vast en dat fiets heel erg zwaar en kost veel moeite om de modder er uit te krijgen. Een ploeggenoot van me reed op een cyclocrosser en had daar totaal geen problemen mee.
Geplaatst: 24 nov 2009 11:58
door jorisb
[quote="knukkel"]Ik had vorig jaar de RVV gereden op een carbon fiets. Was slechts 11 km kasseien, maar zag geen reden om PR 2010 op een andere fiets te doen. Afzien doe je toch.
Als vallen zo reëel is dan wordt dat toch wel een argument, maar om speciaal hiervoor een andere fiets aan te schaffen is ook weer zoiets... hmmm... even epibreren maar...![/quote]
Zelf de vorige PR ook op een carbon fiets gereden, omdat ik geen andere fiets had. Over vallen heb ik eigenlijk niet nagedacht, ging er niet van uit. Hoewel, op de eerste paar modderstroken waar ik om de haverklap mensen zag vallen toch maar voorzichtig gedaan en kreeg ik ook wel schrik. Meer voor het vallen dan dat ik bang was dat mijn fiets kapot zou gaan.
Geplaatst: 24 nov 2009 13:40
door bontempi56
Heb dit jaar de kasseien stroken van pr en rvv gedaan op een ridley orion carbon campa eurus wielen bandjes michelin pro 3 23 mm 7. 2 druk erin en verder geen aanpassingen geen centje pijn en voor de komende pr ga ik op mijn alu cannondale caad9, wielen worden hoogstwaarschijnlijk fulcrum racing 3 bandjes wederom michelin pro 3 en alleen de bidonhouders worden vervangen door alu das eigenlijk de enige aanpassing.
Geplaatst: 24 nov 2009 14:33
door knukkel
Ik wist niet dat er zoveel kasseien in de RVV zaten, heb ik dat toch verkeerd onthouden dan (heb de 140km variant gereden btw). In dat opzicht ben ik ook niet zo bang voor het gebrek aan comfort, anders zou ik hem wel op een vol geveerde MTB rijden
Schade door een valpartij is natuurlijk wel weer zonde, maar weet niet of het thuisfront nou zo blij is als ik een andere fiets erbij koop. Heb even op MP rondgekeken, maar de prijzen vielen me toch wel tegen...
Ik kan voor niks een oude gazelle met buiscommandeurs (7 speed) over nemen, maar dat is misschien weer net iets te spartaans?
De balans neigt nu naar de gewone fiets met 2 laagjes stuurlint wat bredere bandjes, maar ik hou MP in de gaten!
Geplaatst: 24 nov 2009 17:59
door siena
[quote="bontempi56"]... en alleen de bidonhouders worden vervangen door alu das eigenlijk de enige aanpassing.[/quote]
Weet niet of ze nog makkelijk verkrijgbaar zijn, maar probeer stalen bidonhouders. Ik heb zelf bij vrienden die alu dingen een paar keer stuk zien gaan omdat alu door het buigen (je drukt ze aan zodat je bidon klem zit) snel vermoeid raakt en breekt. Verlies je je bidon alsnog EN je houder is stuk.
Geplaatst: 24 nov 2009 20:26
door DeletedUser01
[quote="GastheerG"]
Ik ben van mening dat JUIST door de juiste keuze van je materiaal je een stuk frisser over de streep kan komen. Ik kwam vorig jaar toch opmerkelijk fris over de streep. De basis daarvoor bestaat uit: conditie, techniek over de stenen te rijden en de keuze materiaal,
Als je conditie super is maar je zit op een compleet verkeerde fiets kan zo'n dag toch echt een drama worden.
[/quote]
Ik ga voor uithoudings- of duurvermogen, souplesse en niet knijpen als je met de handjes op het stuur rijdt.
Aan het eind heb je anders, tenminste dat is mijn ervaring, geen goed gevoel meer in de polsen en armen en ga je geforceerd rijden.
Ik heb vorig jaar met een nieuwe Continental Grand Prix (nog oud model) 23 mm. voor gereden en geen lekke banden gehad.
Komend jaar wil ik toch ook de 4 seasons proberen, die bevalt mij super, maar 23 mm. breedte vind ik genoeg. Met mijn gewicht (70-75 kg.) moet dat kunnen.
En waarschijnlijk met een stalen Gazelle (zie foto).