Pagina 9 van 9

Geplaatst: 21 feb 2009 15:24
door ijzerenbriek
Een gouden tip als fietser en eentje die ik echt meen: vergeet de verkeersregels en zorg dat je niet omver gereden wordt.
Dat werkt langs beide zijden: neem je voorrang niet als je niet 100% zeker bent. Ik denk dat iedereen direct enkele kruispunten kent (meestal voorrang van rechts) waar je best je voorrang niet neemt. Andere zijde: neem je voorrang waar het nodig is ook al heb je hem niet. Op een rond bv ga ik meestal midden het rond punt rijden, rij je aan de buitenzijde waar het fietspad meestal ligt dan wordt je veel meer van de sokken gereden door wagens die zonder kijken afslaan.
Bovenal: gebruik je gezond verstand. Het gaat er bij mij niet in dat papalief met zijn zoontje van een jaar of 5 à 6 zonder helmpje gaat fietsen en hem dan nog een meter of 5 achter hem laat fietsen. Voor je moet hij rijden en nergens anders. Dan heb je hem in het oog en kan je constant bijsturen.
Maar verdraagzaamheid (of net het ontbreken eraan) blijft het allerbelangrijkste. Als ik op dat kleine strookje asfalt rij tussen de witte lijn van de autoweg en de stippellijn van het fietspad omdat het daar zoveel beter bolt dan dat slechte fietspad dan toeteren ze erop los.
Er is meer dan plaats genoeg maar nee, ze toeteren omdat ik niet op het fietspad rij maar op dat strookje 'niemandsland' waar ik nochtans niemand hinder. Dan vraag ik mij af: waar zijn we nu eigenlijk mee bezig?

Geplaatst: 24 feb 2009 00:42
door shelleke81
echt wat een ongelofelijk triest figuur! Heb er geen andere woorden voor!!

Geplaatst: 24 feb 2009 15:42
door dario
Probleem is dat je je als fietser nog zó goed aan de verkeersregels kan houden (doe ik ook principieel), er hoeft altijd maar één oetlul op 4 wielen te zijn die zich boven die regels verheven waant en je hebt prijs...
En ik merk ook dat ik in dat soort omstandigheden veel impulsiever reageer dan ik zou willen, maar da's niet abnormaal: als je fietst gaat je bloed sowieso al sneller stromen, en als je dan nog plots met acuut gevaar geconfronteerd wordt schiet de adrenaline vanzelf de hoogte in (wat agressief gedrag natuurlijk nog niet goedpraat!)
Beste oplossing: rustige wegen uitkiezen (maar da's natuurlijk iets minder makkelijk als je in de Randstad of groot-Antwerpen woont)...

Geplaatst: 24 feb 2009 19:13
door 53x11
+1

Woon in Amsterdam, en daaromheen kom je nogal eens opgefokte automobilisten tegen die niet zo hard als ze willen kunnen rijden op hun sluipweggetjes. Als zo'n mafketel mij of mijn fietsgroepje doelbewust in gevaar brengt, dan spring ik redelijk uit mijn vel. Heb wel eens iemand bijna achter z'n stuur vandaan getrokken, maar ben dan achteraf toch wel weer blij dat er blijkbaar altijd nog wel iets van fatsoen in me zit dat me er van weerhoudt.

Ben benieuwd of dit soort automobilisten weleens aangeklaagd worden voor poging tot doodslag. Denk dat je best een zaak hebt namelijk. Een beetje meer van dit soort jurisprudentie (liefst met lekker veel media-aandacht) zou een aantal van die idioten in de toekomst misschien weerhouden van al te dwaze akties.

Geplaatst: 25 feb 2009 10:43
door fiedoo
Ik heb geleerd dat het van beide kanten komt en zowel de fietser als de automobilist zich veel te weinig aan de regels houden en in ieder geval te weinig respect en begrip voor elkaar tonen.
Ik zou zelfs durven zeggen dat degenen die denken dat ze zich alles mogen veroorloven dikwijls dezelfde personen zijn die zich de ene keer als automobilist en de andere keer als fietser zonodig moeten profileren.

Geplaatst: 25 feb 2009 11:12
door 53x11
fiedoo schreef:Ik heb geleerd dat het van beide kanten komt en zowel de fietser als de automobilist zich veel te weinig aan de regels houden en in ieder geval te weinig respect en begrip voor elkaar tonen.
Ik zou zelfs durven zeggen dat degenen die denken dat ze zich alles mogen veroorloven dikwijls dezelfde personen zijn die zich de ene keer als automobilist en de andere keer als fietser zonodig moeten profileren.


Zal soms best wel zo zijn; maar het grote verschil tussen een fietser en een automobilist is dat als het mis gaat de automobilist een krasje of een deukje heeft, terwijl de fietser het leven kan laten. Zijn er dus twee mogelijkheden voor de automobilist die zich misdraagt t.o.v. fietsers:
1) Hij realiseert zich het gevaar voor de fietser niet: Dan is het een ongelovelijke sukkel...
2) Het kan hem niet schelen: Dan is het een ongelovelijke klootzak

(Ja, ik rij ook auto, en nee, ik ben zeker niet altijd een engeltje in het verkeer, maar de grens bij mij ligt wel daar waar ik anderen in gevaar zou brengen)